Wat is er nieuw

Hoe tafeltje verstevigen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ellen11
  • Startdatum Startdatum
E

Ellen11

Guest
Heeft iemand een idee hoe ik mijn tafeltje kan verstevigen? Ik heb mijn Fluval Egde 23 liter op een tafeltje van Ikea staan, zie foto. Dit tafeltje heeft een maximale belasting van 25 kg. Mijn huidige aquarium staat er al zo'n 3 jaar bovenop, en dit gaat prima.
Nu heb ik het idee om de Fluval Edge 23 liter te vervangen door een 46 liter.
Heeft iemand een idee? Extra poten eronder of een mdf plaat er bovenop? Het bovenblad van het tafeltje is 5 cm dik en niet massief. Ik weet niet of de poten ook massief zijn.

tafeltje
lack_tafeltje.jpg

Fluval Edge 23 liter (foto van internet)
fluval_edge1b.jpg

Ik zou uit gaan kijken naar een nieuw meubel.

Of het geheel rondom ombouwen met MDF, en dat de bovenste plaat MDF dan op de zijplaten rust.
Dan heb je een kubus die je in elke gewenste kleur kan schilderen.
De bouwmarkt kan het op maat zagen, dus veel werk heb je er niet aan.

Nieuw tafeltje is 6,00 en op marktplaats vast goedkoper te vinden.

Denk dat het verstevigen duurder is en zal er vast ook niet mooier op worden.

Durf je op het tafeltje te gaan zitten? Geeft altijd een eerste indicatie 😉

Het zal gaan om de vraag hoe de poten aan het blad zitten. Misschien draag de constructie je bak wel loodrecht, maar kan het tafeltje gaan 'scharen' als de verbinding tussen blad en poten niet heel stevig is.

Is inderdaad een Lack tafeltje. De poten zitten eronder geschroefd. Ik durf wel op het tafeltje te gaan zitten, maar staan weet ik niet. Ze zetten er niet voor niets een maximaal draagvermogen van 25 kg op. Het bovenblad is niet massief. Er zit karton tussen twee dunne lagen hout.

Nu heb ik een gratis tafeltje van mdf kunnen vinden. Een beetje het idee van Tim80. Tafelblad van 60x60cm gedragen op een mdf voet van 40x40cm (kubusvorm).
Dit zou dacht ik heel goed moeten kunnen. Misschien dat er dan ook eventueel een aquarium van 60cm breed op kan?

Een tafeltje is al snel sterk genoeg om een aquarium te dragen. Dood gewicht is niet het probleem, Ellen staaft dit door op het Ikea tafeltje te gaan zitten. Wat wel een probleem kan zijn is de stabiliteit. Kinderen, honden, een zwaai bij het stofzuigen, daar zit het risico.
Als het tafeltje horizontaal kan bewegen, heen en weer dus, wordt het kritischer. Bij een voldoende ongeplande stoot kan het tafeltje zijwaarts plat vallen, de poten geven niet voldoende stabiliteit met hun kleine bevestigingsvlak, met alle gevolgen van dien. Stabiliseren is dus noodzaak. Dat zou ook kunnen door eenvoudig triplex plaatjes te spijkeren of lijmen op de poten en rand van het bovenblad. Ikea stabiliseert zijn kledingkasten ook door er een dunne plaat hardboard achter te spijkeren. En dan gaan er vele, vele kilo's kleding in...

Nou het Lack tafeltje wordt het dus niet. Ik had al drie jaar lang mijn Fluval Edge van 23 liter er op staan. En nu zag ik dat er een kuil in het bovenblad was gekomen. Ik zou zelf hier geen zwaar aquarium op durven zetten.

Ik heb nu een ander tafeltje van mdf in huis. Het tafelblad is 60x60cm en de voet 40x40.
Deze lijkt mij wel heel stevig en is ook vrij zwaar. Ik zit er zelfs aan te denken om er een Superfish Home 60 op te gaan plaatsen. De 60 liter steekt dan iets over de voet heen, daar wil ik dan een extra poot onder gaan zetten, ook voor de stabiliteit.
tafeltje1-kubus.jpg

Hieronder een foto van de hoekverbinding van de poot.
tafeltje-verbinding1.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan