Wat is er nieuw

Hoe te beginnen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter #Stef#
  • Startdatum Startdatum
S

#Stef#

Guest
Beste forum leden,

Niet wetende waar ik dit exact moest plaatsen stel ik dan hier maar even mijn vragen. Inmiddels al geruime tijd "jaartje" de droom voor een mooi aquarium. Maar op dit moment komt er zoveel informatie op mij af dat ik niet goed weet waar te beginnen of zoeken.

Als het om een vijver zou gaan dan weet ik de volgorde van hoe alles aan te pakken, maar gezien dit nieuw voor mij is weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Normaliter zou mijn eerste vraag zijn wat is het budget, en vanwaaruit verder bouwen, maar dit is op koi gericht wat ik weet. Helaas weet ik nu bij deze nieuwe tak voor mij niet waar ik moet beginnen om een plan van aanpak te maken.

Mijn vraag is dan ook wat ik als eerste moet beslissen of kiezen? Vanwaaruit moet ik beginnen met deze hobby. Wat zijn de eerste keuzes die je moet doorhakken om je verder te kunnen verdiepen.

Wie kan mij hier een beetje wegwijs in maken.

Groet, Stef
 
Het enige wat ik weet is dat planten voorop staan bij mij. Als dit mijn uitgangspunt is, moet ik hier dan speciaal rekening mee houden? En zo ja, waar moet ik dan rekening mee houden? Over vis heb ik nog niet nagedacht, maar ben dol op neon soorten.

Edit: zou bijvoorbeeld op een bak van 120cm 10 neons doen en niet meer dan dat, dus heeft het dan bijvoorbeeld zin om een mega groot filter aan te schaffen of te gebruiken.
 
Dit is een voorbeeld wat mij enorm aanspreekt, de afmeting van de bak is totaal anders dan wat je zou verwachten en het gebruik van een paar mooie soorten ipv een oerwoud aan planten spreekt mij aan. Slechts een paar leuke kardinaal visjes en .... wat ik ook leuk vind een citroenvisje bijvoorbeeld. Het wijkt af van wat je normaal gesproken verwacht en ..... het heeft iets. Maar stel ik zou dit willen, moet ik dan een heel zwaar co2 toestel installeren, of moet ik dan wel een heel groot filter gebruiken? En als ik bijvoorbeeld echt voor planten wil gaan, moet ik dan op een andere manier rekening houden met licht?


[video]https://www.youtube.com/watch?v=COsbWPtDEI0[/video]
 
Edit: oeps, poste tegelijk met jou 😉

Zou eens flink inspiratie op doen via Google/Images of natuurlijk fora e.d. om een beeld te krijgen van de soort 'plantenbakken' waar je hart sneller van gaat kloppen 😉
En dan je inlezen in de verhalen er achter.. wat komt erbij kijken om dat soort planten optimaal te laten groeien, of een inrichting te krijgen zoals je ze voorbij ziet komen.
Er is nog een verschil tussen een voornamelijk mossen-bak..

gVrQ0tIEKRrD3AkHsJH06fRxAxkgqv2d.jpeg


of een Hollandse plantenbak..

aquarium1.jpg
 
Als het om de ruimte gaat dan is dit de letterlijke ruimte, achter de bank en centraal in mijn woonruimte. Maximale lengte kan 2 meter zijn, bij maximaal 50/60 diep.

M1QRrnv7LmlAzIK83iXSs7NM31FrxOz9.jpeg


M1QRrnv7LmlAzIK83iXSs7NM31FrxOz9.jpeg



Edit: graag zoveel mogelijk foto's en videos gebruiken in dit topic! Dat maakt het voor iedereen leuk om naar te kijken en maakt het minder dood! 😉 Ben gek op foto's en film!
 
XoYkHlEGtFhDASxTOTSV7fahbY2DtD63.jpeg


1 van de planten die mij aanspreekt, het kan boven het water uitkomen zolang het maar voldoende wordt voorzien bij de wortels van water, temperatuur is gunstig mocht je een paar dagen niet thuis aanwezig zijn en de verwarming op 18 graden laten staan of in de zomer wanneer de temperatuur juist oploopt in mijn woning. . Het is niet onderhevig aan stroming of licht. Dit zou dus uitermate geschikt zijn om boven het water uit te laten komen! Tevens is co2 toevoegen aan het water bij deze plant niet van belang. Slechts wat voeding aan het water toevoegen zou voldoende moeten zijn.
 
uQ3V3fp1VVmQNirlSpSogSMVbC5uSkSp.jpeg


Zodra ik in verhouding wil gaan denken mbt het zicht aan meerdere kanten moet ik denken aan hoogte x breedte. In mijn beleving zou een hoge bak het zicht onttrekken aan de andere zijde en juist als een scherm werken en een blokkade opwerpen in mijn woonruimte. Immers zal een hoge bak in het midden hogere planten moeten hebben, anders zou het bovenste gedeelte slechts een leegte aan water bevatten en niet in evenwicht staan. (mijn gedachte) Indien ik dan mijn bak centraal stel, wil ik het ook ruimtelijk houden.

Vandaar mijn gedachte om juist bewust te denken aan een lagere bak. (ieder zijn eigen smaak en idee) Maar wil mijn woonruimte niet opbreken en het aquarium als een obstakel (splitsing) ervaren maar juist onderdeel laten maken van het geheel.
 
Vervolgens in de gedachte van de hoogte en het lezen van diverse onderwerpen via internet, en het gebruik maken van de google zoekbalk in dit forum (sponsoring) stel ik mij de vraag wat een lagere bak betekend mbt tot licht. Sommige planten zijn meer of minder licht nodig! Hoe hoger de bak, hoe feller het licht moet zijn om tot de onderste regio's door te schijnen. Maar hoe lager mijn bak, des te minder sterk mijn verlichting kan en mag zijn.

Qua beplanting moet ik er rekening mee houden hoeveel licht ze nodig zijn, immers een hoge bak met een grasmatje onderin die veel licht nodig is, heeft bovenin planten nodig die echt extreem veel licht kunnen verdragen. 😉 In die zin, kan dit van invloed zijn op mijn beplanting.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neontetra

Vervolgens zeg ik, ik hou van neons, en in mijn huidig bakje zonder verlichting!!!!!! doen ze het bijzonder goed. Dus nu ik google gebruik en even kijk naar het visje wat ik leuk vind leer ik dat mijn voorkeur juist geen licht wil hebben. Komt dat goed uit dat ik een bak in het midden van mijn kamer wil hebben zonder kap! En mijn eerste plantje die ik boven water wil hebben geen voorkeur heeft aan licht!

QJ2bKlUA_aZQJmnKZb3fTEjw0q84-s6_.jpeg


Dus ik wil planten boven water die gemakkelijk zijn en ik hou van neons, en weet dat licht (veel licht) juist niet hun voorkeur heeft! Hmmmmmmmm
 
Hmmmmmm maar wil zo graag een klein grasmatje onderin hebben......

hYibSgO786QXrbiR0Psf4dffUQid_mOb.jpeg


Dus boven het water zit ik goed en neons willen 22 graden of iets meer, en minder licht en dit plantje wil ook die temperatuur? Maar is heel veel licht nodig! Stel ik heb dan een 2 meter bak, en led verlichting is in verschillende maten, kan ik dan op die twee meter aan de ene kant iets meer verlichting doen dan aan de andere kant? Immers ...........
 
Stel ik zou gewoon een bak kopen en hier rekening mee willen houden terwijl mijn aangeschafte bak gewoon 1 lichtbalk over de hele lengte heeft, dan zet ik dus mijn uitvoer zo neer dat als ik schaduw wil cre�ren en gebruik van drijfplanten maak, alles naar 1 kant gaat! En zal dus die kant dan ook inrichten op minder licht! Dus als ik niet mijn licht kan be�nvloeden kan ik wel mijn uitvoer van de pomp en door gebruik van drijfplanten het toch be�nvloeden!

Maar planten die minder licht gebruiken, gebruiken ook minder co2!!!!! Dus stel ik gebruik co2, dan kan ik er dus voor kiezen om deze op een specifieke plek te plaatsen! Of gooi een co2 tablet op een specifieke plek! Dus een simpel plantje die vrijwel geen co2 gebruikt moet ik niet in het volle licht plaatsen en ook niet de uitvoer van mijn co2 plaatsen.

hmmmm
 
Hoooooooo Stef je gaat ineens te snel, je praat over verschillende zones in een aquarium, maar dit is toch niet van invloed? Nee? net zoals het co2 meten aan de ene kant of de andere kant van een bak....

4bnMRtmibDTguKHNvEK_xLgbG4tKAzv7.jpeg


Soms maak je een vijver en moet je een skimmer plaatsen maar weet je niet heel goed waar exact door vele factoren van planten en pompen. Dus gooi je een paar k1 ringen in het water en je ziet waar het blijft hangen. Dus dit is de plek waar het water minder stroomt. En ook weet je dat een uitvoer van een waterpomp altijd water met zich meetrekt en het achterstaand water opzuigt. Dus als ik denk dat er een circulatie plaatst vindt, kan ik bijvoorbeeld weten waar meer stroming is, of waar de stroming rond draait. Dus als ik nu mijn co2 tablet of uitgang van mijn fles zo plaatst dat het circuleert en daar op het punt waar de planten staan die meer verbruiken.......

In mijn gedachten wil ik de uitvoeren of wat er dan ook in het aquarium zit verbergen achter iets, en verander dus daarmee de stroming in het aquarium........En hoewel dit van minimale invloed is, het is van invloed!!!!!! Ik wil toch perfectie en het beste wat ik kan halen!!!!!!!!! 1% kan beteken dat ik 1 seconde later van huis weg ga en niet onder de bus stap!!!!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=txapREGWHp0[/video]
 
Zooo zooo hallo! Nog even en je gaat vertellen dat je de ene kant van een aquarium of vijver wel isoleert en de andere kant niet!!!! Of dat je een luchtsteen op een specifieke plaats installeert omwille van opwaartse stroming..... Je kunt ook te ver gaan!!!!!! Het is maar een aquarium! Alhoewel je dus met de meest simpele aanpassingen die spotgoedkoop (geen geld kosten) zijn een enorme winst kunt halen en daarmee een zeer stabiele waarde kunt cre�ren en daarmee ook nog eens geld uitspaart!

Hmmmm geld, geld uitsparen...... geld.... wacht hoor ik geld.......

De meeste van jullie kopen toch liever een filter of pomp die zijn waarde heeft bewezen dan een goedkoop iets wat uiteindelijk ook snel stuk gaat!
 
Stef, ik heb een aquarium en ergens klinkt dit allemaal wel heel simpel wat je zegt en toch kan ik het niet bevatten en begrijpen. Is er een manier dat dit zichtbaar voor mij is in mijn bestaande situatie, zodat ik hier iets mee kan doen?

Jawel, a: je bent extra zuurstof nodig b: je moet de uur daarna veel water verversen c: je bent anti algen poeder nodig.

Gooi het anti algen poeder in je filter en kijk naar je aquarium, en je ziet exact waar het water sneller verkleurt en waar het minder verkleurd. En nu weet je waar het water minder of meer circuleert!

Wat je ziet is wat je krijgt!
 
Stef stelt vragen maar geeft zichzelf ook antwoord... :juggle:

Moeten we niet teveel hebben zulke nieuwe leden anders hebben wij niks meer te doen! 😀
 
In ieder geval een leuk muziekje erbij 😀
 
Heb wel vaker dat Stef en Fets elkaar beantwoorden en met elkaar spreken 🙂 Maar dan ben ik gewoon hardop aan het nadenken en typ dan vervolgens direct wat ik denk. Lees het later weer terug en kan het dan verder aanvullen en uitzoeken of corrigeren. Probeer lig een beetje basis kennis op te doen op deze manier hoe ik moet beginnen en waar ik aan moet denken. En als ik het nu zo teruglees zit er ergens wel een kern van waarheid in en kan er dan wat meer rekening mee gaan houden voor waaraan ik moet voldoen.

Inspiratie
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JoRz2EcLAOA[/video]
 
Stef, heb je nog vragen? Nou ik weet het zo nog niet, want zit nu in twijfel hoe verder. Maar Stef, je weet toch wat je ongeveer wilt? Je weet je neon visje, je hebt iets gezocht over licht en planten wat daar bij komt kijken, dus wat nu? De vorm dat is waar ik nog niet over uit ben. Nou weet je, ik help jezelf weer een beetje op weg.

Je geeft aan dat je graag ook iets boven de bak wilt laten uitsteken, en dat het niet je woonkamer mag opbreken. Je weet dat je verschillende stromingen kunt cre�ren en dat licht ook van belang is. Als je nu ook nog eens meer specifiek nadenkt over je planten, zou je dan op basis van hoogte ook wat meer specifieke planten kunnen zoeken. Niet elke plant blijft laag, dus dat zou betekenen dat je daar ook wat verder naar kunt kijken. co2 kan van belang zijn en het licht kan van belang zijn. Stel je besluit een bepaalde grondbewoner te nemen, is er dan een kans dat die de planten uit de bodem wroet? Of de ph waarde die een plant moet hebben, ook misschien van belang.

Je hebt blijkbaar al besloten dat je een lage bak wilt, dus daar zijn we over uit. Je weet dat je een plek met meer en een plek met minder licht nodig bent, dus hiervoor ben je wat ruimte nodig. Sommige vissen willen juist lekker de ruimte hebben om te zwemmen en anderen willen juist verstoppertje spelen. Je kunt je als vis verstoppen tussen planten en hier is het wat donkerder, dus wie weet ook een plek waar je minder licht kunt gebruiken. Maar heel veel planten bij elkaar verbruiken afhankelijk van soort ook meer co2! En planten die allemaal op elkaar gepropt zijn hebben ook vaak minder stroming om zich heen.

Als ik mijzelf zou zijn (en dat ben ik) dan zou ik eerst eens beginnen met het "bos" zoek eens planten op die minder stroming nodig zijn en die een hoogte hebben van 300/400mm en ook minder licht nodig zijn. Het moet een gevoel geven dat het vol en geheimzinnig is en planten met een fijn blad helpen om die sfeer te cre�ren. Als contrast verschil kun je er voor kiezen om een iets grover blad met bijvoorbeeld een rode nerf naar de voorkanten te trekken. Rood met wat groter blad vooraan en groen met fijnblad in het midden.

Je weet hoe je moet zoeken toch?
_0sZ-w1d0mk7BCNCSeHwXPiwpevl74br.jpeg
 
Ja ja, daar komt de eerste vragen voor mijn "bos"

I3lMtUdUy-WWaXGagL_j8qNAc_MCbOeQ.jpeg

Even wat zoeken en je hebt al veel informatie, maar nu het volgende.

Deze plant is een typisch moeras achtige plant die zich niet solitair opstel. De voedingsbodem is een modder/zandgrond en de plant staat (zoeken naar eco van een moeras) bekend om zijn co2 opname. Een moeras staat bekend om veel stilstaand water, lijkt mij vrij simpel. Dus wil ik een modderbed aanleggen en deze met scheidingen afsluiten van mijn overige grond bedekking. Gezien een bos een beetje mysterie moet geven zou ik graag een soort schuilplaats met stenen of iets dergelijks daar tussen plaatsen.

1: Kan geen informatie vinden over het snoeien van deze plant.
2: Weet iemand waar je speciale schotten kunt vinden om een zandbed te isoleren.

Edit: Stef Stef je gaat zo snel dat je alweer een stukje info vergeet! anaerobe en aerobe bacterie! 😉 Evenwicht! Je zat er net nog aan te denken en je schrijft het niet op! Weet je nog stilstaand water en etc etc....... Volgens mij staat mijn schaduw nog in de keuken! En als ik voor de spiegel sta zie ik niets! Pas als ik weg ben komt mijn spiegelbeeld nog eens in zicht!
 
SYi9x1VIYmzg_nNzG2_7WKOOGWc-w7yo.jpeg


Even kort door de bocht, hoe meer licht, en meer co2 hoe lichter het blad gaat worden. Hoe minder licht, hoe donkerder het blad gaat worden. Zou dan ook het effect van een bos weergeven. Mijn voorkeursplantje heeft veel co2 nodig en minder water stroming. In bovenstaande tekening kun je enigszins begrijpen hoe de stroming zal verlopen. Mijn gedachte is om in de witte ring (simpel ge�llustreerd) een ringleiding aan te leggen waarin ik mijn co2 afgifte vrij wil geven. Co2 en lucht werkt niet samen, maar co2 en water wel. Mijn gedachte is dan ook dat doormiddel van een extra pompje en een co2 diffuser een afgifte te geven rondom mijn "bos". Mijn opwaartse stroming en de uitvoer na mijn bos zou dan een meer geconcentreerde plek moeten maken van stilstaand en rijkelijke co2 bevattende water. De ronde vorm moet je even voor lief nemen, want zit zelf aan een niervorm te denken en heb een plantje gevonden die uiterst goed in de holte van de nier zou passen.

Wellicht denk ik iets ingewikkeld, maar wat maakt het uit, het is leuk om er over na te denken. Even een inspirerend muziekje. (mijn smaak van muziek)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Jz2K2Rjd7rQ[/video]



Zeg Stef? Ja wat is er Fets. Is het misschien leuk om je gedachten eens om te zetten in een test? Een aquarium wat luchtslangen een bakje een paar pompjes........ je anti algen poeder? Zoe best wel eens leuk zijn om te kijken of jouw gedachten ook overeenkomen met de werkelijkheid! Leuk om te filmen en zeer leerzaam!!!!!! Weet je Fets, daar heb je gelijk in! Dat gaan we doen!!!!!!!
 
Wil je graag info (over bijv. C. thalictroides) of is het de bedoeling dat dit een monoloog blijft? 🙂
 
Nee wil hier wel graag info over, het is geen monoloog! Maar als ik zelf iets kan uitzoeken of bedenken dan probeer ik dit ook zelf. Mijn regel is dat ik echt alleen een vraag stel als ik het niet zelf zo snel kan vinden of bedenken. Mijn plezier zit er echt in om de dingen te ontdekken en te weten waarom ik iets doe! En mijn Fets en Stef is gewoon een beetje entertainment om het ook leuk te maken om te volgen. Uiteraard als iemand hier geen prijs op stelt is het vrij om mij niet te volgen! Maar nogmaals, ik geef duidelijk aan wanneer ik een vraag heb, en hoop dan ook dat mensen met mij mee denken. En hoop dat mensen hun eigen ervaring met mij delen over mijn vraagstelling. En in dit geval gaat het over een specifiek plantje! En het scheiden van bodem bedekking.

------------

Goed, ik denk na over co2 en planten maar wat is co2. Dit betekend dat ik iets moet doen om dit concept beter te begrijpen. Voor mij is dit zien! Wat is gisten wat is een belletje etc etc.

iP8OinnHEwho1TQ-A44CslixT3ewKekI.jpeg
 
[video]https://www.youtube.com/watch?v=8cUExrTRSRw[/video]

Dit was nu de zoveelste keer dat iemand mij vraagt of ik alleen monoloog spreek. Het begint mij nu wel extreem op te vallen dat dit terugkeert! En het klopt dat ik de meest vreselijke moeite heb om een gesprek aan te gaan, en daarom maak ik liever gebruik van plaatjes, muziek en film.

Gesprekken gaan mij heel slecht af, omdat ik telkens in geuren, smaak en kleuren denk. En kan het meestal niet meer verwoorden.
 
Moeite met iets verwoorden hebben we allemaal, zeker om precies aan te geven wat bedoeld wordt. Eenieder die het tegendeel beweert lijdt aan zelfoverschatting.

Aldus niks om je voor te excuseren! (en dan nu een plaatje want daar houd je zo van🙂 🙂

Moet ik wel zeggen dat ik geen flauw benul heb waar ik zou moeten beginnen.
Je geeft zelf aan: als ik een vraag heb stel ik die. Prima! Dat is lekker duidelijk.
Maar wat met de informatie die je zelf bij elkaar hebt gesprokkeld? Het is zeer te prijzen dat je zelf die moeite doet - kan bijna alleen uit een integere en intrinsieke nieuwsgierigheid zijn dat je zoveel moeite doet eerst zelf te zoeken (been there, done that) - maar dat maakt het ook weer lastig om erop te reageren. Lastig als daar 'verbeteringen' bij zitten en al helemaal lastig als het gaat om het onderuit schoffelen van bij elkaar gezochte informatie, mocht zich dat voor doen.

Dus...

customized-start-plan.jpg
 
Je deelt je gedachten zoals ik altijd doe in todo-lijstjes of een persoonlijk logboek, hardop denken, maar in principe niet voor anderen bedoeld.
Wel boeiend hoor Stef.. of Fets? 😉
Zou bijna zeggen.. ga zo door 😉

En natuurlijk een plaatje..
ptGNErGt3yV1ochRQLZuO50Z6cFS5Bco.jpeg
 
Kan je een lijstje maken van de vragen die je nu hebt? Dan kunnen we kijken of we daar een antwoord op hebben.

C. thalictroides is een zeer makkelijke plant. Een bodem als waar jij het over hebt is niet noodzakelijk. Snoeien doe je door oude/te grote bladeren onderaan af te breken. Aan de bladeren ontwikkelen adventiefplantjes met worteltjes die je kan loshalen en planten zodra ze daar groot genoeg voor zijn. Wil je snel veel adventiefplantjes? Dan kan je een oud blad afbreken en laten drijven.
 
Heel erg bedankt allemaal voor het toevoegen van plaatjes, dit maakt het voor mij extreem veel makkelijker om het te begrijpen. Dat maakt voor mij het verschil tussen wegvluchten of veilig voelen. Platte teksten zijn vaak voor mij zeer moeilijk om te begrijpen of te interpreteren en een plaatje zegt mij vaak meer dan 1000woorden. Hoe gek het ook mag klinken is het veiliger voor mij. Het geeft mij houvast en maakt de antwoorden van mensen meer begrijpelijk. Als ik namelijk mijn ideale aquarium zou moeten omschrijven zou ik zwavel zeggen. Denk daarbij aan een vulkaan en aswolken, het gedeelte van spanning, sensatie en een sterke geur. Juist het felle licht en overduidelijk spreekt mij niet aan, en voel mij daar ongemakkelijk bij. Mijn gevoel zegt juist wat meer donker en schrille contrasten door het vuurrode in het donkere.

Het moet rust hebben en zwaarte, en in dit geheel moet er iets uitspringen. Daarom zijn neons heel mooi dat als ik dan de lamp aanzet ze er direct uitspringen en er iets in mij gebeurt. En als ik aan neon denk dan denk ik aan blacklight. In het donker fluoriserend zijn. En om beeldspraak te doen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GINpKSkZawk[/video]

Dit concept spreekt mij enorm aan, en wil dit terug zien in mijn aquarium.En als ik dan overdag een doek erover moet gooien is het prima. Maar ik wil het donkere en dan een paar uitspringende dingen, zodat ik niet overbeladen wordt met prikkels. Maar daar waar mijn aandacht naar uitgaat ook echt mijn aandacht vraagt.

Ik kan zelfs moe worden van de kleuren van dit forum omdat het te veel van mij vraagt en het te intensief is om kleur onderscheiding te maken. Het voelt te intens om dingen te lezen, maar als ik het typ hoef ik niet tot amper te kijken en maakt het voor mij makkelijker om te typen dan te lezen. Gelukkig kan ik mijn monitor dimmen en maak er dan ook dankbaar gebruik van indien nodig.

Mijn kernwoord is dan ook: Visueel en prikkels.

En muziek is statisch en makkelijker voor mij, net zoals plaatjes. Het is telkens het zelfde en weet wat er komt. Vroeger raakte ik volledig in paniek als ik naar een discotheek moest of op stap. Raakte volledig over beladen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan