Hoe te schakelen

E

een beginner

Guest
Wat zijn de beste tijden om een aquarium te verlichten?

ik heb momenteel een tijdschakeling staan van 10.30 tot 21.30.

nu heb ik laatst ook gelezen dat sommige mensen de verlichting in de middag een paar uur uit doen aangezien het dan "licht genoeg" zou zijn met het daglicht.

En verder wil ik nog Moonlight in mijn aquarium inbouwen, nu is mijn vraag heeft dit anders dan decoratieve waarde ook nog nut?
 
nou,dat is een eigen beslissing,he.
Het kan,hoeft niet.
Staat het in de buurt van daglicht kan het.


Moonlight,ook zoiets, Is ook eigen smaak,of je het mooi vind.
 
Ik hanteer inderdaad een lichtpauze..
Lampen aan: 07:30
Lampen uit: 12:45
Lampen aan: 16:00
Lampen uit: 21:45
(zo ongeveer)
Met 2 lampen die met een kwartier ertussen aan en uit schakelen..

Er is genoeg invallend (indirect) daglicht tijdens de lichtpauze, waardoor plant en dier wat rustiger functioneren maar niet in 'slaapstand' belanden.

Het voornaamste nut voor mij is dat ik zowel in de ochtend als in de avond zicht heb op de inhoud van het aquarium.
Planten lijken er geen last van te hebben.. en de dieren ook niet.
Mijn indruk is zelfs dat de planten het wat beter zijn gaan doen sinds dit belichtingsschema, maar zeker weten doe ik het niet.

Van Moonlight weet ik niets.
 
Zoals aangegeven is het een eigen keuze. Bij mij gaat het licht aan om 08:30 en uit om 22:30. Ik heb geen problemen ondervonden bjj zowel vis als plant. Om 22:15 gaat er bij mij een blauwe led aan welke tegen 08:45 uit gaan. Zo kan ik 's avonds ook va mijn vissen genieten, aangezien de bak op mijn kamer staat. Ik merk geen verschil met blauw licht in algengroei. De reden voor de overlapping is zodat het minder stressvol is voor de vissen en zodat er geen totale duisternis is mocht 1 vd tijdschakelaars haperen
 
14 uur verlichting is echt geen aanrader iig,maar verder is het aan jezelf om het in te delen en is een maximum van 12 uur het verstandigst.
Maanlicht lijkt me naast een persoonlijke smaak weinig van nut te zijn.
 
Dank voor jullie reacties.

Ik ga denk ik wel voor de nachtverlichting want ik merk nu dat de vissen momenteel als het licht uit gaat helemaal druk worden en wild gaan doen. Dit duurt zo'n 5 minuten en daarna worden ze rustig.

Als ik dit kan ondervangen door 's avonds een moonlight te activeren dan doe ik dat graag ;)!
 
een beginner zei:
Ik ga denk ik wel voor de nachtverlichting want ik merk nu dat de vissen momenteel als het licht uit gaat helemaal druk worden en wild gaan doen. Dit duurt zo'n 5 minuten en daarna worden ze rustig.
Zou dat niet door de plotselinge overgang komen? Een plotselinge overgang van daglicht naar nachtverlichting zou hetzelfde effect kunnen hebben. Je zou ook een dimmer op een timer kunnen zetten om een "zonsondergang"-effect te bereiken.
 
Ik heb nu afgelopen weekend de nachtverlichting erbij geplaatst. Hierdoor zijn de vissen een stuk rustiger bij de overschakeling en heeft de bak ook nog wat "aanzien" tijdens de late avonduren.

Ik schakel de nachtverlichting erbij 5 minuten voordat de hoofdverlichting uit gaat en blijft branden tot de volgende dag als de hoofdverlichting weer aan gaat.

De nachtverlichting bestaat uit een led balkje met 8 leds op gemonteerd. (blauw - wit) gecombineerd.

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar dat is me nog niet gelukt aangezien het te donker is ;).

Dank voor al jullie reacties.
 
Terug
Bovenaan