Wat is er nieuw

Hoe te testen?

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
616
Locatie
Gelderland
Ik meet de No3 en Po4 met de Sera druppel testers. Het maakt een wereld van verschil of je het buisje boven het papier houdt of erop zet. Als je het erop zet is de vloeistof donkerder en meet je dus een hogere waarde.
Wat is juist? Het buisje er boven houden of erop plaatsen?
 
Dat verschilt per merk maar ik dacht bij Sera dat je hem erop moet zetten en dan het bekijken. Dat staat wel in de bijsluiter.
 
Bij sera zet je het buisje op het test kleuren vel in het "halve rondje" en dan kijk je van bovenaf welke kleur overeenkomt of er het dichts bij.
 
Er waren altijd geluiden dat de po4 test van Sera niet betrouwbaar was. Vorige week had een kennis een nieuwe gehaald en deze vergeleken met de Colombo die ik heb en die hadden beiden ongeveer hetzelfde resultaat. Dus wellicht zijn de nieuwe van Sera verbeterd.
 
Hoop dat je goede ogen hebt en niet ietwat kleurenblind bent 😉
Ik heb het altijd lastig gevonden om zo'n testuitslag aan de juiste kleurnuance te matchen.
Vrouwen schijnen daar beter in te zijn, zeggen ze.
Is niet ter ontmoediging hoor, maar meer om duidelijk te maken dat de testen niets meer zijn dan een indicatie en door wat vaker te testen het eventuele verloop te kunnen zien en daarop te handelen.
Veel aquarianen testen niet (meer) of enkel op nitraat en fosfaat bijvoorbeeld om in te schatten of hun planten genoeg krijgen.
Ikzelf "test" met de JBLproscan omdat ik dan geen kleuren hoef af te lezen. Ook al wordt deze test door een aantal medeforummers als ondeugdelijk neergezet 😉
Gebruik die "test" hooguit 1keer per maand.

Goed je bak(ken) leren kennen, kijken, ruiken, gedrag bewoners ed. zijn ook belangrijke indicatoren.
 
Ja het is niet meer dan een indicatie die van vele factoren afhangt.
De kh test neemt bijvoorbeeld zuren in je bak mee bij de kleurbepaling.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan