Wat is er nieuw

Hoe testen jullie het water en waar letten jullie daarbij op?

Gerro

Member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
18
Leeftijd
65
Hallo allemaal,

Het testen van het aquariumwater is iets wat je altijd moet blijven doen. Ik gebruik de aqua-druppeltest box van Sera. Ik test een paar keer in de week omdat mijn bak nog vrij kort geleden is opgestart. In het begin veel op ammonium (NH3/4), nitriet (NO2) en Nitraat (NO3). PH meet ik met een pH-controller van Dennerle en heb ik afgesteld op 6,7. Met deze controller wordt de toevoeging van de CO2 geregeld. Mijn kH is tussen de 6 en 8 en GH is 9 á 10.
Na 4 weken toen de nitrietpiek was geweest en ik daarna geen ammonium en nitriet meer mat en ook de nitraatwaarde laag bleef kon ik mijn vissen plaatsen. De weken daarna bleef het nitriet 0 mg en Nitraat rond de 10 mg. Omdat ik een plantenbak heb bemest ik wekelijks. Vooral een basis plantenvoeding waarin een hoge concentratie van ijzer, kalium diverse sporen elementen in zit. Daarnaast voeg ik met mate nitraat en fosfaat toe van Easy-life (Nitro en Fosfo). Deze laatste 2 hoef ik minimaal toe te voegen omdat volgens de druppeltest er voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is. Ik hou een waarde aan van ca 10 tot max 20 mg nitraat en 0,25 tot max 0,5 fosfaat. Reden daarvoor is dat ik veel planten in mijn bak heb.
Ook test ik met een TDS meter. Maar daar heb ik nog weinig weet van. Dus ik meet wel maar de waarden zeggen mij (nog) niet zoveel. Hooguit of er grote verschillen zijn met eerdere metingen.

Ik ben erg benieuwd waarmee jullie testen, wat jullie vooral testen en waarom.
Verder vind ik de druppeltesten (van Sera) soms lastig af te lezen. Door de druppels verandert het water van kleur en vaak is het niet duidelijk of komt de kleur niet geheel overeen met de kleurentabel (zit het tussen 2 kleuren in). Wat ik ook lastig vind is dat op de buisjes streepjes staan bijvoorbeeld voor 5 ml en 10 ml. Maar als ik met gebruik van de bijgeleverde spuit 5 of 10 mg inbreng dan komt het water ruim boven de betreffende streepjes!? Hoe gaan jullie daarmee om?

Al vast bedankt voor jullie reacties.
Gerro.


PS, Recente foto van mijn bakkie 😀
 

Bijlagen

  • IMG_1043.JPEG
    IMG_1043.JPEG
    394.1 KB · Weergaven: 68
Ik meet met druppels en een geleidbaarheidsmeter gebruik ik niet. Ik denk dat velen niet zovaak testen en als je na een tijdje je verbruik in de bak kent en dus weet wat je wekelijks moet toevoegen dan is af en toe meten voldoende denk ik.
Zelf gebruik ik druppels van Colombo.
 
Ik meet met druppels en een geleidbaarheidsmeter gebruik ik niet. Ik denk dat velen niet zovaak testen en als je na een tijdje je verbruik in de bak kent en dus weet wat je wekelijks moet toevoegen dan is af en toe meten voldoende denk ik.
Zelf gebruik ik druppels van Colombo.

Dat snap ik. In het begin wil ik alles weten en ontdekken/ondervinden, tot dat je gevoel hebt waar je op moet letten. Hoevaak test jij en wat test je dan en waarom of waarvoor is dat voor jouw aquarium belangrijk om te weten? Of vraag ik teveel :oopss:
 
Teveel vragen kan niet hoor en ik test eigenlijk nooit in de zoetwaterbak omdat ik wekelijks hetzelfde toevoeg en het verbruik weet. Incidenteel dat ik dat eens doe.
Bij de zeewaterbak test ik veel wekelijks wel maar dat is een andere tak van de hobby en daar steekt het veel nauwer met alles.
 
Wat ik ook lastig vind is dat op de buisjes streepjes staan bijvoorbeeld voor 5 ml en 10 ml. Maar als ik met gebruik van de bijgeleverde spuit 5 of 10 mg inbreng dan komt het water ruim boven de betreffende streepjes!? Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik heb een 5ml spuit van de apotheek die ik hiervoor gebruikte want inderdaad klopt de inhoudsaanduiding bij de Sera testen niet. Lees je de teste af van bovenaf? Veel mensen lezen van de zijkant af maar je moet van boven op de cuvette kijken om de kleur met de kleuren op de kaart te vergelijken.

Na het schoonmaken van de cuvettes (allen water) spoelde ik de cuvettes na met demi water en liet ze dan aan de lucht drogen.
Ik ben erg benieuwd waarmee jullie testen, wat jullie vooral testen en waarom.


Ik heb met 3 merken gewerkt. De duurdere JBL waar ik uiterst tevreden over was, behalve over de prijs. 😉 Ik vond het goed af te lezen en het materiaal was erg degelijk. Zou ik niet hoeven op te letten wat ik uitgeef, dan was dit het koffer van mijn voorkeur.

Daarna heb ik een Serakoffer gekocht, koffer omdat ik dan uiteindelijk goedkoper uit was dan met losse testen. Fijne cuvettes die niet knoeiden.

Als laatste heb ik een Colombo koffer aangeschaft. De kwaliteit is ook naar prijs. Flesjes zijn dunner, cuvettes zijn van plastic en lekken bij het op en neer kantelen van de cuvette om de vloeistof te mengen etc.

Ook had ik er geen aparte kaart zij zitten om de waardes af te lezen. Deze stond op de achterkant van het koffer, met een fel blauwe achtergrond. Dus gewoon niet goed af te lezen met al dat blauw er omheen.

Een lief forumlid heeft me destijds een kleurenkaart die hij dubbel had opgestuurd.
Prijstechnisch zou ik weer voor de Colombo kiezen want uiteindelijk doet dat koffer wat het moet doen. De hobby is duur zat.


Wat ik testte?
NH3/4 en NO2 alleen voor het eerst uitzetten van vis. Indraaien deed ik toch meestal erg lang, 4+ weken geen uitzondering. Na het uitzetten van de eerste vissen matig voeren en die week nog een paar keer NH3/4 en NO2 meten. Daarna eigenlijk nooit meer maar ik had de testen wel paraat voor als wat mis zou gaan.
NB: de NH3/4 en NO2 testen zijn geopend maar beperkt houdbaar! Lang verhaal kort, dat heb ik zelf moeten ervaren. Door schade en schande wijs geworden.

NO3 en PO4 testte ik wel regelmatig om een idee te hebben van waar ik zat.
pH en KH een paar keer getest omdat ik wilde weten hoeveel CO2 er in mijn kraantjeswater zat. Dus buiten NO3 en PO4 werden de testen uit het koffer amper gebruikt.
 
Dat doe ik dan ook niet en beweeg de cuvette rustig heen en weer.
Ik vind dat het dan soms maar lastig mengt en bv bij de NO2 en PO4 testen moet je dat poeder eigenlijk schudden, zo was het bij de JBL testen (zelfde poeders), bij een van de twee zels 15 seconden herinner ik me. Maar bij JBL en Sera is dit inderdaad geen probleem.
Maar ik vind het van de zotte dat je cuvettes zelfs niet kunt kantelen. Ik doe het altijd met een papierenzakdoekje in mijn handen en daar houd ik dan de cuvette mee vast. Mind you, ik kantel alleen, zou ik schudden wil ik het niet weten.
 
Ja daar heb je een punt met de poeders en in druk de deksel dan hard aan met de handpalm maar niet ideaal inderdaad. Er komt dan soms wel een drupje doorheen maar of dat de meting erg beinvloed betwijfel ik met 5 of 10ml water.
Maar goed no3 en po4 meet ik zelden tot nooit.
Misschien is het voor de TS een idee om bij de lfs te vragen of ze losse van glas hebben met schroefdop want die verkopen ze hier wel.
 
Misschien is het voor de TS een idee om bij de lfs te vragen of ze losse van glas hebben met schroefdop want die verkopen ze hier wel.
Dan moeten die wel de juiste diameter hebben zodat de waterkolom net zo hoog is. Is die kolom bv hoger, dan oogt de kleur donkerder.
Ik heb zelf nog de cuvettes van Sera maar gebruik die om die reden niet om met de Colombo koffer te testen. Die cuvettes van Sera zijn dan wel weer prima om een plasje van de hond naar de dierenarts te brengen want ze lekkern niet :DD
 
Ik kon na divers geprobeer uit de zgn proffesionelere testsets niets relevants aan de testresultaten eruit halen.
Dat viel tegen want die amateurdruppeltjes maken mij geen cent wijzer.
Nu tracht ik nog slechts te bepalen dmv t gedrag vd bewoners.
 
Nadeel is dat als je bewoners ander gedrag laten zien dat je al een probleem hebt en het soms te laat kan zijn. Soms is meten wel belangrijk en al helemaal in het begin.
Maar wat zijn professionele testsets en amateurdruppels dan precies Edwin?
 
Tetra, sera, jbl allemaal niet even nauwkeurig. Toen wilde ik maar liever via de inhoud van het aquarium bekijken of er nog wat aan kan toegevoegd worden.
 
Testen deed ik nauwelijks omdat ik een plantenbak had. Planten zijn namelijk de beste verklikker die er zijn. Zij laten zien als er een tekort is waar het probleem zit. Deze manier vraagt wel zekere vorm van ervaring. Omdat ik nooit heb gewerkt met overdoseringen zoals dit gebeurd o.a. met EI blijken eventuele reacties ook snel beschikbaar. Vaak is het ook zo dat tekorten als ze al voorkomen ontstaan door wijzigingen.
Overigens gebruikte ik, wanneer er een zeldzame test nodig bleek, de testdoos van Colombo. Mijn plantenvoedingen werden vrij precies én dagelijks toegevoegd middels een eigenbouw doseerapparaat.
 
Ik heb een 5ml spuit van de apotheek die ik hiervoor gebruikte want inderdaad klopt de inhoudsaanduiding bij de Sera testen niet. Lees je de teste af van bovenaf? Veel mensen lezen van de zijkant af maar je moet van boven op de cuvette kijken om de kleur met de kleuren op de kaart te vergelijken.

Na het schoonmaken van de cuvettes (allen water) spoelde ik de cuvettes na met demi water en liet ze dan aan de lucht drogen.



Ik heb met 3 merken gewerkt. De duurdere JBL waar ik uiterst tevreden over was, behalve over de prijs. 😉 Ik vond het goed af te lezen en het materiaal was erg degelijk. Zou ik niet hoeven op te letten wat ik uitgeef, dan was dit het koffer van mijn voorkeur.

Daarna heb ik een Serakoffer gekocht, koffer omdat ik dan uiteindelijk goedkoper uit was dan met losse testen. Fijne cuvettes die niet knoeiden.

Als laatste heb ik een Colombo koffer aangeschaft. De kwaliteit is ook naar prijs. Flesjes zijn dunner, cuvettes zijn van plastic en lekken bij het op en neer kantelen van de cuvette om de vloeistof te mengen etc.

Ook had ik er geen aparte kaart zij zitten om de waardes af te lezen. Deze stond op de achterkant van het koffer, met een fel blauwe achtergrond. Dus gewoon niet goed af te lezen met al dat blauw er omheen.

Een lief forumlid heeft me destijds een kleurenkaart die hij dubbel had opgestuurd.
Prijstechnisch zou ik weer voor de Colombo kiezen want uiteindelijk doet dat koffer wat het moet doen. De hobby is duur zat.


Wat ik testte?
NH3/4 en NO2 alleen voor het eerst uitzetten van vis. Indraaien deed ik toch meestal erg lang, 4+ weken geen uitzondering. Na het uitzetten van de eerste vissen matig voeren en die week nog een paar keer NH3/4 en NO2 meten. Daarna eigenlijk nooit meer maar ik had de testen wel paraat voor als wat mis zou gaan.
NB: de NH3/4 en NO2 testen zijn geopend maar beperkt houdbaar! Lang verhaal kort, dat heb ik zelf moeten ervaren. Door schade en schande wijs geworden.
NO3 en PO4 testte ik wel regelmatig om een idee te hebben van waar ik zat.
pH en KH een paar keer getest omdat ik wilde weten hoeveel CO2 er in mijn kraantjeswater zat. Dus buiten NO3 en PO4 werden de testen uit het koffer amper gebruikt.

Ik heb een 5ml spuit van de apotheek die ik hiervoor gebruikte want inderdaad klopt de inhoudsaanduiding bij de Sera testen niet. Lees je de teste af van bovenaf? Veel mensen lezen van de zijkant af maar je moet van boven op de cuvette kijken om de kleur met de kleuren op de kaart te vergelijken.

Na het schoonmaken van de cuvettes (allen water) spoelde ik de cuvettes na met demi water en liet ze dan aan de lucht drogen.



Ik heb met 3 merken gewerkt. De duurdere JBL waar ik uiterst tevreden over was, behalve over de prijs. 😉 Ik vond het goed af te lezen en het materiaal was erg degelijk. Zou ik niet hoeven op te letten wat ik uitgeef, dan was dit het koffer van mijn voorkeur.

Daarna heb ik een Serakoffer gekocht, koffer omdat ik dan uiteindelijk goedkoper uit was dan met losse testen. Fijne cuvettes die niet knoeiden.

Als laatste heb ik een Colombo koffer aangeschaft. De kwaliteit is ook naar prijs. Flesjes zijn dunner, cuvettes zijn van plastic en lekken bij het op en neer kantelen van de cuvette om de vloeistof te mengen etc.

Ook had ik er geen aparte kaart zij zitten om de waardes af te lezen. Deze stond op de achterkant van het koffer, met een fel blauwe achtergrond. Dus gewoon niet goed af te lezen met al dat blauw er omheen.

Een lief forumlid heeft me destijds een kleurenkaart die hij dubbel had opgestuurd.
Prijstechnisch zou ik weer voor de Colombo kiezen want uiteindelijk doet dat koffer wat het moet doen. De hobby is duur zat.


Wat ik testte?
NH3/4 en NO2 alleen voor het eerst uitzetten van vis. Indraaien deed ik toch meestal erg lang, 4+ weken geen uitzondering. Na het uitzetten van de eerste vissen matig voeren en die week nog een paar keer NH3/4 en NO2 meten. Daarna eigenlijk nooit meer maar ik had de testen wel paraat voor als wat mis zou gaan.
NB: de NH3/4 en NO2 testen zijn geopend maar beperkt houdbaar! Lang verhaal kort, dat heb ik zelf moeten ervaren. Door schade en schande wijs geworden.

NO3 en PO4 testte ik wel regelmatig om een idee te hebben van waar ik zat.
pH en KH een paar keer getest omdat ik wilde weten hoeveel CO2 er in mijn kraantjeswater zat. Dus buiten NO3 en PO4 werden de testen uit het koffer amper gebruikt.


Bedankt voor je reactie Nicole.
Leuk om te horen hoe jij test. Soms test ik met het 'steepje' en soms met een doseerspuit. Wat mij opviel was dat er wel grote verschillen was bij het meten van de kH en GH maar bij NO3 en PO4 viel dat weer mee. IK was daarom benieuwd hou anderen dat ervaren.
Met het mengen van de poeders voor NO3, PO4 en Fe heb ik geen last. Ik doe gewoon het bijgeleverde dopje op de curvette en schudden maar 😆

Groetjes, Gerro
 
Tetra, sera, jbl allemaal niet even nauwkeurig. Toen wilde ik maar liever via de inhoud van het aquarium bekijken of er nog wat aan kan toegevoegd worden.

Dank voor je reactie Edwin.
Denk ook dat de testen indicatief zijn en dat je juist goed moet kijken naar je eigen aquarium. Hoe groeien de planten, is er alg en hoe gedragen de vissen zich. En dan zien te achterhalen wat de oorzaak is. Veel of weinig licht; de stroming/filter; de bemesting van je planten; temperatuur etc.

Groetjes, Gerro
 
Testen deed ik nauwelijks omdat ik een plantenbak had. Planten zijn namelijk de beste verklikker die er zijn. Zij laten zien als er een tekort is waar het probleem zit. Deze manier vraagt wel zekere vorm van ervaring. Omdat ik nooit heb gewerkt met overdoseringen zoals dit gebeurd o.a. met EI blijken eventuele reacties ook snel beschikbaar. Vaak is het ook zo dat tekorten als ze al voorkomen ontstaan door wijzigingen.
Overigens gebruikte ik, wanneer er een zeldzame test nodig bleek, de testdoos van Colombo. Mijn plantenvoedingen werden vrij precies én dagelijks toegevoegd middels een eigenbouw doseerapparaat.
Dankjewel voor je reactie Benvo.
Helemaal mee eens alleen moet ik nog veel ervaring opdoen 🤣
 
Tetra, sera, jbl allemaal niet even nauwkeurig. Toen wilde ik maar liever via de inhoud van het aquarium bekijken of er nog wat aan kan toegevoegd worden.
Het zijn ook testen die niet meer dan een indicatie geven maar dat is in de regel wel voldoende.
 
Ik meet eigenlijk alleen de temperatuur. Aan het begin wel regelmatig wat getest met teststrips, om zo het nitriet in de gaten te houden na het toevoegen van vissen. Het aquarium is al lange tijd stabiel, ik heb al een tijd geen bewoners toegevoegd. De bewoners zijn happy en de planten groeien gewoon normaal (niet extreem snel). Laatst had ik wat last van draadalg, ik heb wat meer plantenvoeding toegevoegd en de drijfplantjes wat dichter laten groeien. Ook zie ik dat van mijn nerites de huisjes wat minder mooi worden, binnenkort laat ik toch het water eens testen bij de lfs, kijken of ik er iets aan kan doen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan