Wat is er nieuw

Hoe uitstroom.plaatsen

dominickbj

Member
Lid geworden
31 augustus 2021
Leeftijd
36
Beste leden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een juwel rio 240 met intern filter, daarnaast een eheim pro 4 externe filter die tegenover het intern filter geplaatst is.
Hoe kan ik het beste de uitstroom plaatsen zodat ze elkaar niet gaan tegen werken?

Mooi dat je meerdere filters gebruikt. 👍

Het ligt er qua stroming een beetje aan wat je wilt bereiken. Het hoeft niet erg te zijn als filters tegen elkaars stroming in pompen. Wat er dan nl. gebeurt is dat de stromingen afbuigen (vaak naar onderen) en dat geeft weer patronen van circulatie die je anders niet gehad zou hebben. Een beetje "chaos" kan juist goed zijn om stilstaan van water in hoeken en gaten te voorkomen. En ook om de stroomkracht v/d filters te verdelen, i.p.v. dat je één gedeelte met sterke stroming hebt en verderop in de bak maar weinig.

Ik heb zelf in mijn bakken de meeste filters "diagonaal" staan. Dus eentje achter in de linkerhoek, eentje achter in de rechterhoek, en dan blazen ze via het oppervlak (zuurstofvoorziening) ergens naar het midden toe. De boel kruist elkaar dan en kolkt op verschillende plekken naar beneden. Zo wordt de bodem ook goed bereikt. Ik heb meestal dan wel dat één van de filters de sterkste stroming geeft. Dus je hebt wel een hoofdcirculatie zeg maar.

Beetje spelen met de uitlaten en kijken wat (ook in combinatie met de inrichting) voor jou het beste effect geeft? 🙂 De ene filteruitlaat eventueel schuiner zetten dan de andere etc.

Ga ik in het weekend eens uitproberen, Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Is het ook een optie om de 2 pompen net elkaarte verbinden door een spraybar op de achterwand?

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Ze geven elkaar dan via die buis onnodige tegendruk. 🙂 Misschien dat twee losse spraybars beter is.

oke duidelijk, ga morgen het een en ander uitproberen

Ik denk dat het beter is als je met 2 uitstromers werkt, om ze elk in een hoek aan de achterwand te plaatsen.
Laat ze beide dezelfde richting in stromen zodat ze elkaar versterken. Als je op 1 van de uitstromers CO2 toe voegt, dan is het belangrijk dat ze beide in dezelfde richting uitstromen zodat de CO2 overal in je aquarium terecht komt. Om te controleren of je stroming goed werkt, kan je bijvoorbeeld diepvriesvoer of levend voer toevoegen. De stroming neemt het voer mee zodat je kan zien of de stroming overal komt.

Ik heb hier een juwel 180 + JBL 902 extern. Dat interne filter blaast inderdaad al schuin naar voren. De JBL heb ik met spraybar tegen de achterwand geplakt, outlet vanaf de filter links bovenin zodat de pijpen mooi in dat inhammetje vallen vanwege de kleppen van de deksel. Dat blaast nu naar voren en heb ik iets naar boven gericht. De inlet naar de filter zit bij mij rechts onderin tegen de achterwand, voor het filterhuis. Die combinatie bevalt al een poosje best prima. Maar zal ongetwijfeld ook te maken hebben met wat je waar in je bak zet. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat mijn anubias het niet goed doet in de stroming, net zoals de vallisneria vlak voor de uitlaat van het binnenfilter. Iets om over na te denken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan