Hoe vaak de vissen voederen ?


Marinier

Member
Lid geworden
8 juni 2020
Berichten
7
Leeftijd
71
Ik heb een 200 liter bak met plusminus 20 vissen, mijn vraag nu is hoe vaak moet ik ze voeren. Elke dag of een paar keer per week?
 
Welke vissen heb je?, dan is het wat makkelijker om een goed antwoord te geven.
 
De meeste mensen voren vaak 1x per dag behalve als de vissen het nodig hebben dat je vaker voert zoals met bv Manen.
 
Mijn vissen bestand bestaat uit; 2 guppen, 2 platy’s, 2 kersenbuikjes, 2 citoentetra’s, 2 haaibarbelen, 2 anacitrus, 4 ciridora’s
 
Dan zou je prima 1x per dag kunnen voeren en wel zo dat het in enkele minuten op is.
 
Inderdaad. Of je kan het ook verspreiden naar meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid.
Ook is het niet zo heel erg als je je vissen één dag zou vergeten. Hier krijgen de vissen ook niet altijd eten (uitgez. jongbroed), en toch zijn de vissen goed doorvoert.
Hangt er ook vanaf wat je allemaal gaat voeren en hoe gevarieerd natuurlijk.
 
Ik voer mijn vissen 1 x in de 2 dagen. Dit is dan wel kwalitatief goed voer en afwisselend. Voor m'n ancistrus gooi ik er 1x per week een stukje courgette of komkommer in. Maar ze snoept altijd ook gewoon mee met de rest van het vissenvoer. Dit zijn dan wel allemaal volwassen vissen.
 
Ik heb Sluierstaarten die nog in de groei zijn en voer daarom twee keer per dag. Er zwemt ook een Ancistrus bij, en die krijgt eenmaal per drie dagen na de waterwissel een plakje courgette. En af en toe een blokje Repashy Soilent Green. Voor de rest snoept ook zij met de sluiers mee. Zij pakt wat op de bodem valt, ik voer de Sluiers daarom uit de hand, zodat zij zoveel mogelijk binnen krijgen, en de Ancistrus niet te dik wordt.
 
Met jouw visbestand voldoet 1x per dag voeren in mijn ogen. Zo nu en dan een dag overslaan kan ook geen kwaad.
Naar mijn idee gaan er vaker wissen dood door overvoeding dan aan ondervoeding.

 
Dan zou je prima 1x per dag kunnen voeren en wel zo dat het in enkele minuten op is.
Die ancistrussen en corydoras zullen honger hebben als er geen voedsel tot bij hun kan zakken.
Net als de mens kan een vis gemakkelijk met 1x per dag voeren (gezond) leven.
 
Mijn vissen bestand bestaat uit; 2 guppen, 2 platy’s, 2 kersenbuikjes, 2 citoentetra’s, 2 haaibarbelen, 2 anacitrus, 4 ciridora’s
Met dit bestand zou ik 2 x per dag voeren. 's Ochtends net zoveel pellets/vlokken als ze in 5 minuten op kunnen. En 's avonds als het licht uit gaat nog een algentabletje voor de ancistrussen. De Corydorassen ruimen de restjes op. Alleen... ik zie nu pas dat je ook Haaibarbelen hebt. Ik weet niet hoe groot jouw bak is, maar dit zijn vissen die 30 cm groot worden.
 

Terug
Bovenaan