Wat is er nieuw

Hoe vaak NO3 en PO4 toevoegen?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Goedenavond, zowel NO3 als PO4 in mijn bakje (40L) is 0, dus heb ik nitraat en fosfaat in huis om toe te voegen zodat de waarden gaan stijgen wat beter is voor de plantjes. Bij de waterwissel (20%) heb ik de aanbevolen hoeveelheid NO3 en PO4 toegevoegd. Een uur later was dit NO3 10ppm en PO4 1 ppm, gemeten met een druppeltest. Een week later heb ik voor de waterwissel getest en toen waren zowel NO3 als PO4 weer op 0. Na de waterwissel heb ik weer NO3 en PO4 toegevoegd en kwam het na een uur weer uit op NO3 10ppm en PO4 1 ppm.
Mijn vraag is: moet ik de NO3 en PO4 1x per week na de waterwissel toevoegen of moet dat vaker om de waarden continu op 10:1 of 15:1,5 te krijgen/houden? (Als ik het goed heb, is dat de gewenste verhouding).
Moet ik vaker per week de waarden meten en als blijkt dat de waarden weer gezakt zijn, direct de juiste hoeveelheid NO3 en PO4 toevoegen?

Je mag ze rustig naar 20/2 doseren. Meet voor de wissel de eerste weken even de waardes zodat je na de wissel kan bijsturen. Wil je niet regelmatig meten? Wissel dan 50% water 🙂

Je mag ze rustig naar 20/2 doseren. Meet voor de wissel de eerste weken even de waardes zodat je na de wissel kan bijsturen. Wil je niet regelmatig meten? Wissel dan 50% water 🙂
Ik vind het niet erg om te meten.
En is 1x per week NO3 en PO4 toevoegen dan voldoende of moet dit vaker als blijkt dat na een paar dagen na het toevoegen de waarden alweer zijn gedaald?

In de onderstaande link wordt uitgelegd hoeveel en hoe vaak je moet bemesten.
Je kan kiezen voor een dagelijkse bemesting (5 dagen per week) of een 1- malige dosering per week.
Vergeet niet om naast de macro elementen (NO3, K en PO4), ook micro elementen en bodembemesting toe te voegen.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

In de onderstaande link wordt uitgelegd hoeveel en hoe vaak je moet bemesten.
Je kan kiezen voor een dagelijkse bemesting (5 dagen per week) of een 1- malige dosering per week.
Vergeet niet om naast de macro elementen (NO3, K en PO4), ook micro elementen en bodembemesting toe te voegen.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index
Bedankt voor de link.
Ik voeg inderdaad ook vloeibare plantenvoeding toe met micro-elementen en bij een aantal planten heb ik een voedingscapsule gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan