Hoe veel uur verlichting

H

Haafje

Guest
Goedemorgen,

Vraagje over de verlichting in de bak.

zelf heb ik een tijdje lopen zoeken op internet na hoe veel uur ik de verlichting in mijn Bak aan moet hebben, op Internet geven ze aan dat het rond de 10 tot 12 uur per dag aan moet. Nou hoor ik gisteren avond van iemand die ik ken dat de verlichting in een zoetwaterbak maximaal 8 uur per dag aan moet en dat 10 tot 12 uur veel te veel is. Nou ben ik benieuwd wat jullie hier daar van denken en het beste vinden?

mvg bas
 
8 uur is het meest gebruikelijke in de algemene opzet van een gemiddeld aquarium, maar afhankelijk van de intensiteit van het licht en het soort planten.
Zelf heb ik het licht wel 12 uur aan, maar dan gedimd en met makkelijke planten, alles hangt van de situatie af.
 
Hier brand de hoofdverlichting (TL) 7 uur, en dan nog een paar uur gedimd LED licht.
 
Ik heb weer een heel ander bakje dan mijn voorgangers en jij hebt. Heb hier voldoende/genoeg aan 8 uur zwak licht. Maar daar zijn ook de planten op aangepast, die behoeven ook niet veel licht. Niet veel als in niet zo sterk.
 
Ik vind het niet zo leuk om tegen een donkere bak aan te kijken. Ik belicht meer dan 12 uur, maar wel sterk gedimd voor de middag.
 
Je ziet het al, vele wegen leiden naar Rome, misschien even een overzichtfoto van je bak, dan kunnen we even meekijken en mogelijk een beter advies geven over deze toch wel wat algemene vraag.
 
Ik belicht meer dan 12 uur
In totaal heb ik zelfs 16 uur verlichting, begint in de ochtend al met een heel zwak ledstripje, dit bouwt op tot 12:00 en dan gaat de TL aan, om 19:00 gaat de TL uit en neemt de Led het weer over, deze bouwt dan weer af tot 23:00
 
Terug
Bovenaan