Hoe vervang ik mijn TL lamp?

A

Ashraf

Guest
Hallo,ik heb 3 weken geleden een 70x34x37 aquarium gekocht de TL lamp is en Sylvain Grolsch 18 t8 en is meer dan 1 jaar oud en ik wil hem graag vervangen door een nieuwe.

Ik heb geen verstand van TL aangezien TL nieuw voor me is (Voorheen alleen met spaarlamp gewerkt.) is het mogelijk om hem te vervangen door een t5 aangezien deze zuiniger zijn en een hogere licht opbrengst hebben dan de t8.



Mvg Ashraf
 
T5-T8 is niet onderling uitwisselbaar voor zonder de techniek aan te passen voor zover ik weet.

TL vervangen:
doppen los schroeven buis kwart slag draaien en eruit halen. erin is precies hetzelfde alleen omgekeerde volgorde
 
Ashraf zei:
Hallo,ik heb 3 weken geleden een 70x34x37 aquarium gekocht de TL lamp is en Sylvain Grolsch 18 t8

Geven die groen licht? :D
 
Niwla zei:
Ashraf zei:
Hallo,ik heb 3 weken geleden een 70x34x37 aquarium gekocht de TL lamp is en Sylvain Grolsch 18 t8

Geven die groen licht? :D


Hahaha autocorrectie weer h� :D
 
tuinkabouter zei:
T5-T8 is niet onderling uitwisselbaar voor zonder de techniek aan te passen voor zover ik weet.

TL vervangen:
doppen los schroeven buis kwart slag draaien en eruit halen. erin is precies hetzelfde alleen omgekeerde volgorde

Ok�,bedankt :).

Moet er een glas plaat op het aquarium? dit heb ik nu wel om dat ik die plaat er bij kreeg maar ergens gelezen dat bij een schone ruit maar liefst 10% van de licht opbrengst verdwenen gaat en er zitten ook druppels op de glasplaat,
De bedrading zit wel los en je kunt een stukje koper zien.
 
Voor beide valt wat te zeggen:

Zonder plaat koelt je bak sneller af, daalt het waterpeil sneller door verdamping en kunnen inwoners (garnalen/slakken) ontsnappen.

Met plaat is je verlichting minder effectief.

Die bedrading moet je sowieso naar laten kijken!
 
hoe erg zit de bedrading los?
heb je een foto van de beschadigde kabel?
 
tuinkabouter zei:
hoe erg zit de bedrading los?
heb je een foto van de beschadigde kabel?

Nee die ga ik maken (de foto)
 
Terug
Bovenaan