Hoe vind ik het juiste aquarium voor fotoproject?


M

MarlonnekeW

Guest
Voor een fotoproject wil ik graag baby Anatome Helena's fotograferen in een apart (leeg) aquarium, zodat ik kan werken met een witte achtergrond.

Het probleem is dat ik niet het juiste 'bakje' kan vinden en ik hoop dat jullie misschien bruikbare tips voor mij hebben.

Ik ben begonnen met een klein plastic bakje (soort mini aquarium met afneembare deksel met luikje erin). Het probleem hierbij is dat de hoek tussen de wanden en de bodem rond loopt, waardoor je vertekening krijgt en het plastic is van zo'n slechte kwaliteit dat de foto's niet scherp worden.
Vervolgens ben ik in verschillende winkels gaan kijken naar glazen vazen/bloempotten of andere bakjes. Deze hebben allemaal hetzelfde probleem; de hoeken lopen rond en het glas is te dik.

Nu weet ik dat er ook hele simpele glazen aquariums te koop zijn, wat eigenlijk niets anders is dan een glazen bak. Maar ook daar loop ik tegen 'problemen' aan.
Ten eerste is de kleinste maat die ik kan vinden 20x30x20 cm. Aangezien het voor de dieren het beste is om aquariumwater te gebruiken, zou dat betekenen dat ik elke keer iets van 10 liter uit het aquarium moet halen, als ik wil gaan fotograferen. Dat is bijna de hoeveelheid van een normale waterwissel. Het gaat om hele kleine dieren, dus zo'n groot aquarium heb ik helemaal niet nodig.
Een ander probleem is de kitrand. Bij veel van dit soort bakjes is deze zwart. Als de slakjes op de bodem zitten en ik loodrecht van voren wil fotograferen, zit deze kitrand in de weg.

De oplossing, die ik tot nu toe bedacht heb, is dat ik van plexiglas een soort verhoging moet maken, zodat ik geen last meer heb van de kitrand. Ik zal hiervoor stukjes aan elkaar moeten plakken. Alleen is de aquariumlijm/kit, die ik heb zwart. Dan krijg je dus weer het probleem dat deze zichtbaar wordt op de foto. Bestaat er ook doorzichtige lijm, die je in een aquarium kunt gebruiken?
Verder zou het misschien handig zijn om een tussenschot te maken, zodat ik minder water erin hoef te doen. Heeft iemand ervaring hiermee? Een kleiner aquarium zou natuurlijk nog fijner zijn, maar ik heb geen idee waar ik die vandaan moet halen.
 
Goedkoop plastic of glazen bakje zelf voorzien van een piepschuim binnenvoering zij/achter/bodemwanden? Da's spierwit, niet reflecterend en heeft haakse hoeken.. Als de lijm eenmaal goed is uitgehard en je de slakken er niet 24/7 in laat zitten, zal het gebruik van niet-aquariumkit ook niet meteen een probleem worden denk ik.
 
Bedankt voor de tip met het piepschuim. Dat lijkt me een goede oplossing voor het probleem van de kitrand, die je anders ziet. Volgens mij is piepschuim in verschillende diktes verkrijgbaar, dus als ik een dikkere plaat koop, dan heb ik gelijk een minder groot volume. Ik vraag me trouwens af of ik het wel vast hoef te plakken, misschien blijft het zo ook wel staan (dan kan ik het aquarium na het fotograferen bewaren als een bak voor noodgevallen).
 
Piepschuim drijft natuurlijk wel als een malle he.. ;-)
 
Als ik het precies passend maak en de zijwanden klemzet met de bodem, dan hoop ik dat het blijft zitten...
Ik heb inmiddels een plaat piepschuim van 4 cm en een glazen aquarium gekocht. Het plan is om er morgen mee aan de slag te gaan. Ik laat nog wel even weten hoe het afgelopen is.
 
En? Gelukt?
Ben nieuwsgierig.....
 
De piepschuim werkte echt geweldig!!!

Dit is hoe het aquarium eruit ziet met piepschuim:
_MG_7310_web_zps6406433e.gif


Het aquarium is een volglas aquarium van 30x19x20 cm. Ik heb 4 cm dik piepschuim aan de zijkanten en op de bodem gezet. Aan de achterkant heb ik een wit stuk karton met plakband vastgeplakt, zodat ik hier een flitser achter kan zetten om de achtergrond ook echt wit te maken.

Dit waren mijn fotomodellen:
_MG_7301_web_zpsabe35dac.gif


_MG_7180_web_zpsa8571dc4.gif
 
Prachtige foto's!
 
Bedankt!!
 
Zo dat is mooi gelukt. :petjeaf:
 
De moeite zeker waard hele mooie foto�s
 
De foto's zijn gemaakt met twee opzetflitsers, die ik op een statief, los van de camera gebruikt heb. Eentje stond aan de voorkant om het 'onderwerp' te belichten en de andere stond achter het aquarium, om ervoor te zorgen dat de witte achtergrond ook echt wit zou worden. Als ik op deze manier fotografeer stel ik de flitsers altijd zelf in (dus op de M-stand), zodat je ze dus eigenlijk op dezelfde manier als studiolampen gebruikt.
 
Top! Kan ik een volgende keer ook eens proberen. Je laat dus eigenlijk een flitser van achteren het witte piepschuim belichten zodat het licht door het piepschuim heen het wit een beetje overbelicht.
 
Wow dat zijn mooie foto's!
 
Bij piepschuim aan de achterkant werkt het niet; dat is te dik en schijnt niet door. Daarom heb ik aan de achterkant witte karton geplakt.
 
Mooie foto's jammer dat de voelsprieten zijn verdwenen van de slak iets minder beeldbewerking en het komt goed
succes! :)
 
Mooi hoor, ben ook benieuwd wat er nog komen gaat.
 
Het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had om mijn fotoaquarium te gebruiken, maar inmiddels ben ik begonnen met het fotograferen van mijn baby cory's.

Corydoras panda 1 dag oud

_MG_7689_web_zpsevzgguvb.gif
 
Heel erg gaaf! krijg meteen zin om ook zoiets te gaan doen ^_^.

Het probleem van de voelsprieten die wit uitslaan is lastig te voorkomen... Dan zou je een volglas aqua op een glazen plaat moeten zetten, met verder weg een witte plaat. Dat gebruik ik voor onderdelenfotografie op het werk. Maar is een grote set-up en ook lastig in gebruik.

Maar erg gaaf!
 

Terug
Bovenaan