Wat is er nieuw

Hoe voorkom en verwijder je zweefvuil?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Op het oppervlak drijft een laagje zweefvuil. Hoe te voorkomen en/of verwijderen? Een heel dun laagje, heel fijn zweefvuil.

Filter sponzen, siporax , fijne filterwatten en daarna fijne spons.
180 liter bak, JBL 1502e.

Of zoals ik wel doe met een lege ijsbak en dan het oppervlak afhevelen.

Dat is zo'n olieachtig laagje? (Kaamlaag)

Dat kan staan door een onbalans waardoor planten niet helemaal lekker (meer) groeien.
Bepaalde soorten visvoer kan zo'n laagje geven.
Zelf merk ik dat AIO plantenvoeding (even kort) zo'n laagje af geeft.
Mogelijk teveel vuil in de bodem?

Verwijderen kan dmv een skimmer of handmatig...

Dat is zo'n olieachtig laagje? (Kaamlaag)

Dat kan staan door een onbalans waardoor planten niet helemaal lekker (meer) groeien.
Bepaalde soorten visvoer kan zo'n laagje geven.
Zelf merk ik dat AIO plantenvoeding (even kort) zo'n laagje af geeft.
Mogelijk teveel vuil in de bodem?

Verwijderen kan dmv een skimmer of handmatig...
Gezien de hoeveelheid oppervlaktestroming heeft TS geen kaamlaag; ik meen op het filmpje wat fijn, zwevend vuil te zien. Kun je idd 'wegscheppen' maar wellicht is de waterdistributie niet 100%?

Gezien de hoeveelheid oppervlaktestroming heeft TS geen kaamlaag; ik meen op het filmpje wat fijn, zwevend vuil te zien. Kun je idd 'wegscheppen' maar wellicht is de waterdistributie niet 100%?
Oké dacht dat ik een laagje zag 🙂
Ook met zwevende deeltjes werkt een skimmer 😁👌🏼

Overigens kun je met veel oppervlakte beweging nog steeds een kaamlaagje hebben. Deze wordt door de beweging alleen gebroken/weg geduwd

Thanks allen! Ik heb er nu idd de skimmer bijgeplaatst, werkend. Olielaagje van voer zou best kunnen, ik zie het bij/van de vlokken. Plantenvoeding geloof ik niet dat bij mij de oorzaak is maar sluit het ook niet uit.
Water distributie lijkt me goed. Ik heb de gaatjes nu weer licht naar beneden. Ik heb eergisteren met de bodem zuiger, Sera hevel iets dieper in de bodem gewerkt om het fijnstof, vuil wat beter te verwijderen. Daar kwam zeker het nodige uit. Wat er uit is kan er ook niet meer in.

Een paar planten zijn idd wat minder, bruine alg op echidoras en Braziliaanse klimop.
Meerendeel van de planten staan goed erbij en groeien netjes.
De skimmer zal zeker helpen maar in mijn ogen is het een symptoombestrijding

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan