Wat is er nieuw

Hoe voorkom ik dat slakken al het eten opeten?

Marion87

New member
Lid geworden
8 juli 2022
Berichten
2
Leeftijd
36
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum dus zal me snel eerst even voorstellen. Ik ben Marion, 34 jaar en heb al vissen vanaf dat ik een paar jaar oud ben. Ben begonnen uit onwetendheid met een aantal visjes in de beruchte vissenkom. Gelukkig toen ik ouder werd nam ook mijn verstand toe en kocht ik van zakgeld en verjaardagsgeld steeds grotere aquaria. Ik heb in al die jaren vanalles gehad van koudwater tot diverse warmwater vissen en ook nog axolotls. Momenteel heb ik sinds een tijd weer groot aquarium met goudvissen. Deze blijven toch mijn favoriete vissensoort. Ik heb ook nog een grote vijver met daarin koi's, goudvissen en een zonnebaars.

Nu heb ik naast mijn goudvis aquarium ook sinds kort een garnalen bak met daarin, naast garnalen, ook appelslakken. Garnalen en appelslakken heb ik nog nooit gehad en dus ben ik nieuw op dat gebied. Uiteraard heb ik me vooraf ingelezen over de verzorging etc van garnalen en appelslakken. Ik vind ze super leuk en de bak draait goed. Erg goed zelfs, ik ben aan kijken voor grotere bak want deze vind ik al te klein aan het worden.
Zowel garnalen als de appelslakken zijn erg interessante diertjes en kijk er dan ook graag naar. Nu vormen de appelslakken echter wel een "probleem" wat eten betreft. Ik wist dat het grote eters waren en dat ze daarom naast rommel en algen ook nog extra moeten hebben. Dit is ook voor garnalen nodig dus ik geef ze komkommer, druif, meloen, tomaat, sla enz. Ze smullen er heerlijk van! de garnalen, maar vooral de slakken groeien heel hard. Naast fruit krijgen de garnalen ook droogvoer speciaal voor garnalen. Ik heb een potje met een mix van korrels, sticks, waffers en vlokken. Echter zijn de slakken verbazingwekkend snel bij het eten! De garnalen krijgen nauwelijks de kans om iets te eten van het droogvoer. Sommige zien kans om met veel moeite een korrel oid in veiligheid te brengen door het van de slakken weg te slepen. Maar zeer regelmatig zie ik dappere garnalen waarvan er eentje bokst tegen de kop van een slak "Rico Verhoeven stijl" en andere doet een wanhopige poging om eten uit de mond van de slak te trekken.

Nu vind ik dit dus zielig voor de garnalen, het voer is immers voor hun en ze krijgen ook bij het fruit weinig kans te eten. Ik voer elke dag 2x droog voer, en geef ze 5 stukjes fruit(in blokjes/partjes) op een saté prikken. Ziet er leuk uit zo'n shaslick haha! Hier doen ze 2 dagen mee en dan vernieuw ik dat weer. Om de paar dagen krijgen ze nog een garnalen algen lolly. Ik plaats het voer op verschillende plekken in de bak. Ik heb het idee dat ik genoeg voer? Maar hoe los ik dit op dat ook de garnalen rustig kunnen eten. Ze komen denk ik niks te kort aangezien ik nog geen dode garnalen heb en er een aantal zwanger zijn. Maar toch vind ik dat ze normaal moeten eten.

Ik dacht misschien iets in de bak leggen waar voer in kan en kleine opening waardoor alleen garnalen erin passen? Maar wel handig als ik dat niet bij elke voerbeurt eruit hoef te halen.

Lang verhaal geworden maar toch nog kleine andere vraag: 1 slak heeft soort slijm/algenslierten op zn huisje. Deze blijft ook kleiner vergeleken met de rest. Wat kan dat zijn? En kan ik gewoon keertje zijn huisje voorzichtig afpoetsen?

In de bak(20 L maar wordt dus groter) zitten 11 garnalen en 3 appelslakken.
 

Bijlagen

  • IMG_20220627_115925.jpg
    IMG_20220627_115925.jpg
    144.4 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20220627_103419.jpg
    IMG_20220627_103419.jpg
    98.5 KB · Weergaven: 98
Welkom en slakken krijgen soms alg op het huisje maar dat hoort er een beetje bij en anders kun je voorzichtig met een zachte tandenborstel kijken of het eraf wil.
 
Als je een gat in het deksel hebt kun je daar misschien je stokje doorheen steken, de garnalen kunnen zwemmen. De slak iets minder 😉 ik bedoel dus dat het stokje alleen in contact met het water is, en niet met de bodem of de wanden.. snappie??
 
Zou me er niet druk om maken, garnalen vinden meer dan genoeg te eten. Voor nu is 3 appelslakken in 20 liter een groter gevaar voor je garnalen. Een dode grootte appelslak kan je populatie garnalen omleggen. (ruik er maar is aan als je een dode slak hebt :DD).
Maar ze krijgen een groter huisje wat je zelf al aangeeft.
 
Als je een gat in het deksel hebt kun je daar misschien je stokje doorheen steken, de garnalen kunnen zwemmen. De slak iets minder 😉 ik bedoel dus dat het stokje alleen in contact met het water is, en niet met de bodem of de wanden.. snappie??
Daar gaat een appelslak geen probleem mee hebben, die kan zichzelf laten opstijgen en op de kop laten drijven zodat hij voer of waterplanten op kan eten.
 
Misschien kunnen we ruilen? Mijn slakken blieven vers voer niet en eten enkel zinktabletten... :/
 
Zelf gebruik ik vrij fijn garnalenvoer of stamp het anders fijn en voer dat waardoor dat overal wel terecht komt en ze genoeg kunnen eten voordat de slakken mee gaan eten.
 
Mijn kennis aangaande slakken zowel als garnalen is gering maar het komt mij voor dat een garnaal veel sneller is dan een slak. De kans dat garnalen zullen verhongeren omdat de slakken ze voor zullen zijn bij de voedsel aanbieding lijkt mij niet zo groot.
 
Mijn kennis aangaande slakken zowel als garnalen is gering maar het komt mij voor dat een garnaal veel sneller is dan een slak. De kans dat garnalen zullen verhongeren omdat de slakken ze voor zullen zijn bij de voedsel aanbieding lijkt mij niet zo groot.
Klopt en vooral als je het voer wat verspreid. Ik heb zelf in de nano aardig wat puntslakjes en die eten mee maar de garnalen krijgen nog genoeg.
 
@BlubGup Het zijn vuurtjes die weten wel raad met een dood dier een dode gup is hier in een dag volledig verdwenen.
verspreid het voer dan moet het goed komen
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: het is hier warm en benauwd, gisteren was het weer. Maar ja toen voelde ik me ook beter, dus dat...
      Terug
      Bovenaan