Wat is er nieuw

Hoe werkt, wat zijn jullie ervaringen met filtermedia en hoe de stroming?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,301
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb al langer dat ik meedraait in de hobby, ooit begonnen met een 53 liter, juwel 60.
Maar hoe langer ik actief ben des te slechter gaat het. Het wil gewoon pertinent niet wat ik ook probeer.

Maar nu heb ik toch ook een vraag naar jullie bevindingen

@Gino88 heeft een voorkeur voor sponzen in het filter en die zijn er ongetwijfeld meer.
@biljoenblik is meer voor een spons als voorfilter en dan vooral biologische harde filtermateriaal.

Hoe werkt dat in de praktijk? Ga je dan bij sponzen uit van een kleinere bezetting dan bij het harde filtermateriaal?

Stroming.
Het ander deel van mijn topic.

Bij een gaatjesbuis op de korte zijde. gaat dat te hard voor de planten. Zet je dan de aanzuigbuis tegenover of achter de spraybar? Werkt dan de lange zijde beter? Behalve voor de planten natuurlijk ook qua distributie.

Hoe zorg je ervoor dat de planten niet omgeblazen worden door de stroming bij een korte buis?
 
Ik gebruik ook voor 90% sponzen en vroeger deden we dat allemaal eigenlijk en dat ging prima. Mn vader had een grote bak en die werkte ook met spons. In een spons is vaak meer ruimte voor bacteriën dacht ik dan in de moderne filtermedia maar het kan wel wat meer onderhoud nodig hebben.
 
Ik heb wel met spul als keramische pijpjes gewerkt. Het idee is leuk: heel veel inwendig oppervlak, maar dat uitwendige oppervlak slibt helemaal dicht, dus er komt helemaal niets bij dat inwendige oppervlak qua voeding en zuurstof. Dus dat doet uiteindelijk niets, is mijn idee. Ik geef de voorkeur aan sponzen en/of filtermatten. Of, als je de mogelijkheid hebt, een wervelbedfilter.

Wat betreft stroming: ik heb wel eens een spraybar aan het uiteinde open gelaten (of gemaakt als ie dacht was, weet het niet precies meer). Bochtje erop, zodat je de uitstroom aan het uiteinde kan sturen naar een plek waar de planten er geen last van hebben, en ondertussen heb je van de spraybar toch nog een beetje beweging in het wateroppervlak, maar niet zoveel dat de planten er last van hebben. Beste van twee werelden, als je het mij vraagt.
Ik heb de spraybar en de uitstroom vanuit het uiteinde het liefst zo ver mogelijk van de aanzuiging af, langs de lange zijde van het aquarium. Kan ook prima werken langs de korte zijde aan dezelfde kant als de aanzuiging, als je dan de stroming maar goed langs het oppervlak richt om dode hoeken te voorkomen, maar alleen als je aquarium niet te lang is voor de hoeveelheid stroming van jouw filter. Anders bereikt de stroming de andere kant van je bak niet eens.
 
Ik denk dat veel van de moderne filtermedia puur een stukje commercie is en dus om de fabrikant te spekken. Het is in de regel duurder dan een paar sponzen.
 
Ik denk dat siporax of iets in die richting prima zijn werk doet. Wel heb ik de laatste jaren altijd een bioloog gehad.
Wat hier boven geschreven word dat siporax dicht zou slibben kan best wezen maar daarom heb in dat ook nooit in het eerst vak gebruikt.

Siporax had ik zelf altijd in het laatste vak in het eerst vak wel sponzen/matten. Lava stenen had ik ook vaak erbij in een tussenliggend vak.
Ook maakte ik altijd gebruik van een voorfilter.
Of met een Gafzak/filtersock of met een dun laagje watten.
Nu is dat voorfilter vervangen door een fleecefilter.

Of dit de beste manier is weet ik ook niet En dat maakt ook niet uit maar vaak ga je ergens mee door omdat het voorgaande jaren ook gewerkt heeft.

Wat wel zo is , Is dat iets bij de één wel kan werken en bij de ander weer niet 🤷‍♂️ maar daar moet jezelf een weg in zien te vinden.
 
1x spons 1x keramisch & eheim substrat, filterwatten. Reden is dat er een opener structuur blijft. Als je sponzen allemaal dichtslaan gaat het water uiteindelijk er langsheen ipv doorheen, dit probleem heb je met hardere filter materialen minder omdat deze een groter oppervlak houden waar het langs gaat.
Dan kun je zeggen moet je ze uitspoelen... maar je uitstroom wordt niet altijd minder als je sponzen vol zitten omdat het water er langs kan.
 
Bij een gaatjesbuis op de korte zijde. gaat dat te hard voor de planten. Zet je dan de aanzuigbuis tegenover of achter de spraybar? Werkt dan de lange zijde beter? Behalve voor de planten natuurlijk ook qua distributie.
Ik zou het doen zoals op de foto. Als de stroming te sterk is kan je de gaatjes groter maken of geen spraybar gebruiken. Hier zal je zelf een beetje mee moeten gaan experimenteren.
IMG_4175.jpeg
 
Ik heb een lange (2m), smalle (40 cm) bak. Ik heb de aanzuiging aan de ene kant, en de uitstroom aan de andere kant. Door niveauverschillen met planten en onderdoorgangen met pvc buisjes werkt dit erg goed.
Als je spraybar te hard blaast, kun je natuurlijk de gaatjes wat ruimer boren. Hoe meer ruimte water heeft om ergens doorheen te gaan, hoe meerde kracht verdeeld wordt.

Mijn andere bak is een Juwel 350 met intern filter en extern filter. In feite heb ik daar de aanzuiging/ uitstroom zoals @Ice78 hierboven aangaf, meteen eendenbek als uitstroom.

N.B. Eheim heeft geen shortcut als de media dichtslibben,, de uitstroom wordt dan minder.. Ik heb me laten vertellen (al heb ik het zelf nog niet mee gemaakt (denk ik)) dat het JBL filter dat wél heeft.
Daarom heeft de Eheim dan ook mijn voorkeur ondanks dat het gebruiksgemak van de JBL groter is.
 
Hoe werkt dat in de praktijk? Ga je dan bij sponzen uit van een kleinere bezetting dan bij het harde filtermateriaal?
Nee, waarom zou dat zo zijn? 🙂 Het is eerder omgekeerd: uit testen die gedaan zijn (en waarvan de uitkomsten goed zijn te verklaren) blijkt dat de meeste materialen niet zo'n grote dichtheid aan bacteriën kunnen herbergen als sponzen. Als je op die manier door je keuze van filtermateriaal meer "productie" kunt draaien, maakt dat echt verschil uit voor een bak. Je kunt per definitie meer vissen houden als je een filter goed inricht. Vaak een stúk meer, als je slechte materialen vergelijkt met goede.

Dan noemen mensen als nadeel van spons dat het kan dichtslibben. Er is veel wat je daartegen kunt doen denk ik, dus dat is geen reden het niet te gebruiken. Gemiddeld gezien kun je nog altijd beter een half verstopte spons hebben dan een goed doorlopend filter gevuld met (vaak ook nog dure) biologische onzinproducten. Ik noem maar even biohome en matrix als voorbeeld, het zijn technisch gezien de meest domme uitvindingen op filtergebied ooit. Maar commercieel een groot succes.
 
Ik denk dat we hier bij het filtermateriaal misschien ook een onderscheid moeten tussen voorfilter en biologisch filter. Als je veel plantenmateriaal en ander vast spul in je filter krijgt, dan komen de sponzen snel vol te zitten. Een voorfilter waar dit vaste materiaal in blijft hangen zorgt ervoor dat het biologisch filter erachter minder snel dichtslibt met troep. Maar dan moet je dat voorfilter wel regelmatig schoonmaken.
 
Ik had een deel Siporax in van die netten maar ben daarmee gestopt. Daar bleef zoveel troep in zitten dat ik er blauwalg van kreeg. Nu alleen nog maar spons, wil niet meer anders.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan