hoe zie ik welke wattage mijn led lampen zijn?


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
hoi,
ik heb een tijd geleden een tweedehands aquarium gekocht. ben er lekker mee bezig qua planten en zo.
in de bak zitten 4 led lichten, 1x rood 80 cm, 1x 'wit' 80cm en 2x 'wit' waarvan ik even de lengte vergeten ben (waarschijnlijk 40)
ik vraag me alleen af; is er een manier waarop ik kan aflezen hoeveel lumen of watt de lampen zijn? dit wil ik weten omdat het wat makkelijker is om de exacte hoeveelheden aan te geven dan om te zeggen: 'ik heb veel licht.'

hoop dat iemand hiermee kan helpen!
 
Maak eens een foto van de tekst op de lamp
 
Weet je wel je voltage en ampères? (Af te lezen op de voeding.) Dan kun je met de formule P=U x I oftewel Watt = Voltage x Ampères je Wattage vinden.
 

Bijlagen

  • 15817630908073935174832231036540.jpg
    15817630908073935174832231036540.jpg
    74.9 KB · Weergaven: 93
Weet je wel je voltage en ampères? (Af te lezen op de voeding.) Dan kun je met de formule P=U x I oftewel Watt = Voltage x Ampères je Wattage vinden.
Waar kan ik dat aflezen?
 
Waar kan ik dat aflezen?

Op je voeding, het zwarte blokje welk ergens tussen je stekker en lamp zit, staat een output voeding aangegeven met een V erachter. 12 V of 24 V? Ergens zie je dan ook een getal met een A erachter zoals bijvoorbeeld 2 A? De V is natuurlijk Voltage en de A Ampére. Maak anders even een foto van je voeding!
 
Op je voeding, het zwarte blokje welk ergens tussen je stekker en lamp zit, staat een output voeding aangegeven met een V erachter. 12 V of 24 V? Ergens zie je dan ook een getal met een A erachter zoals bijvoorbeeld 2 A? De V is natuurlijk Voltage en de A Ampére. Maak anders even een foto van je voeding!
Voel me nu heel dom, maar bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • 15817665067971383652617661107622.jpg
    15817665067971383652617661107622.jpg
    139.4 KB · Weergaven: 88
Dat is een rare trafo. Er staat op: output 20V 1A. Dan kom ik uit op 20 watt. Maar bovenin staat T5 24-39 watt. Hoe ze dat doen bij SuperFish?
 
Voel me nu heel dom, maar bedoel je dit?

Dat is helemaal niet dom! Dat bedoelde ik inderdaad. We weten nu dat je lampen draaien op 20 Volt spanning en daarbij 1 Ampére stroom gebruiken. Wanneer we nu de eerder genoemde formule gebruiken die ik hierboven aangaf zien we dat je uitkomt op 20 Watt. Dit zegt niets over je licht sterkte want we weten niet welke leds er gebruikt zijn. Maar ik lees ook iets over Retroleds van Superfish. op de voeding.
Wat de 80 cm. betreft kunnen dan deze buizen in aanmerking komen? Ze geven nog steeds geen aanwijzing over gebruikte leds of lumen. (Zoals eigenlijk wel gebruikelijk bij deze producent.) Heb ke trouwens meerdere voedingsblokjes voor elke lamp een? Ze bieden vaak voedingen aan die ook voor meerdere soorten buizen geschikt zouden zijn maar geven daar ook nooit verdere informatie over. Wat trouwens maakt dat ik mij altijd ver houdt van SuperFish producten.


 
Laatst bewerkt:
Het verwarrende hier is volgens mij dat die 'retroled' het wattage aangeven van de TL balk die ze vervangen. Het stroomverbruik van de retroled zelf zal waarschijnlijk dus onder de 20 Watt liggen, want dat is wat zijn voeding kan geven.
 
Het verwarrende hier is volgens mij dat die 'retroled' het wattage aangeven van de TL balk die ze vervangen. Het stroomverbruik van de retroled zelf zal waarschijnlijk dus onder de 20 Watt liggen, want dat is wat zijn voeding kan geven.
Klopt. De standaard wattage voor (Phillips) 85cm T5 HO is 39 watt. De superfish retroleds van dezelfde afmeting verbruiken volgens APO 16w.
 

Terug
Bovenaan