Wat is er nieuw

Hoe ziet jouw bioloog eruit?

Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Over enkele weken krijgen we een 2 meter aquarium met bioloog.
Al het een en ander opgezocht, maar hoe hebben jullie je bioloog ingericht?
En verder nog tips?

Wordt voor ons het eerste bioloog, dus alle tips zijn welkom!

Hoe groot is dat bioloog?
Hoeveel filtervakken?
Met of zonder tussenkamers?

1e vak filterwatten
2e vak veoligheidsoverloop
3e en 4e sera siporax
5e vak opvoerpomp en co2

Groetjes John.
20190827_092912.jpg

van links naar rechts:
opvoerpomp, in de tussenkamer filterwatten, dan lavastenen en siporax, leeg tussenkamer en dan weer een vak met lavastenen bioballen en siporax en leeg tussenkamer en dan waar het water de bioloog instroomt voor de helft gevuld met lavastenen en daarboven de verwarming en uv-lamp

Hoe groot is dat bioloog?
Hoeveel filtervakken?
Met of zonder tussenkamers?

Afmeting is 90x55x40 cm. Verdeelt is 3 filtervakken zonder tussenkamer, ook al zijn deze wel te realiseren.

We hebben een 2e hands bak waar we van de week gaan kijken en daar zit dit bioloog al bij.

Oke, ik krijg in mijn nieuwe bioloog ook 3 filtervakken en daarnaast nog 1 pompvak.
Tussen de drie filtervakken zit bij mij wel een tussenkamer waardoor in de filtervakken zelf het water steeds van boven naar beneden gaat.

Filtervak 1 wordt gevuld met mechanische filtratie
witte of groene Filterwatten en diverse matala matten van grof naar fijn.
Deze moeten het ergste zweefvuil tegenhouden.

Filtervak 2 wordt een bewegend bed filter.
Die wordt gevuld met zo'n 20 a 25 liter K1 Kaldness.
Ook wordt er een stromingspompje in gehangen om de K1 in beweging te houden.
Ik lees bij andere leden dat het ook zonder stromingspompje kan, dus ik moet nog even zien wat handig is.

Filtervak 3 ga ik opdelen in 2 dwarsvakken waarbij de ene met siporax wordt gevuld en de andere met biohome.

In het pompvak komt de opvoerpomp en de verwarming.

Het biooog is wel iets groter, namelijk 150x50x40.
Daarboven komt nog een UV filter en er komt nog een CO2 reaktor tussen ovoerpomp en aquarium.
Ook ga ik experimenteren met een de-nitrificatie filter wat ook een aparte reaktor wordt waar extreem langzaam water doorheen gaat.
Voor meer info zie mijn fotoalbum.

Keramische buisjes
Sponsen+watten
K1 mini
Biohome
Pompvak
Heb momenteel geen foto ervan helaas maar staat vast ergens in m’n fotoalbum 😉

Keramische buisjes
Sponsen+watten
K1 mini
Biohome
Pompvak
Heb momenteel geen foto ervan helaas maar staat vast ergens in m’n fotoalbum 😉

Heb die van jou gezien inderdaad 🙂

Vraag me ook af of een bioloog van 180 liter niet te klein is voor een 840 liter aquarium?
Is echt een bak met 3 kamers, waarvan je er dus 1 al moet gebruiken om je water weer omhoog te pompen.

Heb die van jou gezien inderdaad 🙂

Vraag me ook af of een bioloog van 180 liter niet te klein is voor een 840 liter aquarium?
Is echt een bak met 3 kamers, waarvan je er dus 1 al moet gebruiken om je water weer omhoog te pompen.
Dacht dat de richtlijn 1:5 was
Maar mijn bioloog is 150x50x40, er zit 20L K1 in en 20L biohome wat Opzich al voldoende zou moeten zijn voor 4000L water, daarboven komt nog de keramische buisjes en sponzen

Ja ook ik zal een enorme overcapaciteit hebben met die K1/BioHome/Siporax, maar goed, liever teveel dan te weinig.
Als je Siporax overweegt, neem dan die 25mm voor vijver ipv de standaard kleintje voor aqua, zie mijn album voor een foto.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan