Wat is er nieuw

Hoe zijn jullie terecht gekomen in de aquarium hobby?

aquaboy.

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2023
Berichten
99
Leeftijd
14
Ik ben benieuwd hoe dat jullie in deze hobby zijn beland. Ik ben begonnen omdat er in onze vijver een klein Shubunkin jong zat van ongeveer 5 cm groot en het was bijna winter en ik vond het zielig dat die in de kou moest zitten. Ik heb dan na wat zagen bij mijn papa het jong mogen vangen uit de vijver. Ik heb hem heel de winter in een klein aquariumpje gehouden en dan in de lente weer vrijgelaten in onze vijver. Sinds dien kocht ik elk jaar een nieuw visje voor in mijn aquarium en daarna in de vijver . Zo deed ik voort tot dat ik in het 5e leerjaar een grotere aquarium kreeg dan hield ik 2 sarasa’s in die aquarium ik besefte dat de aquarium nog te klein was dus heb ik deze in de vijver ook gedaan. En heb ik garnalen,guppy’s en ook Rasbora galaxy’s gekocht. Deze zwemmen nu vrolijk rond in mijn aquarium. Dit was mijn aquarium geschiedenis. Hoe is het bij jullie gegaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe dat jullie in deze hobby zijn beland. Ik ben begonnen omdat er in onze vijver een klein Shubunkin jong zat van ongeveer 5 cm groot en het was bijna winter en ik vond het zielig dat die in de kou moest zitten. Ik heb dan na wat zagen bij mijn papa het jong mogen vangen uit de vijver. Ik heb hem heel de winter in een klein aquariumpje gehouden en dan in de lente weer vrijgelaten in onze vijver. Sinds dien kocht ik elk jaar een nieuw visje voor in mijn aquarium en daarna in de vijver . Zo deed ik voort tot dat ik in het 5e leerjaar een grotere aquarium kreeg dan hield ik 2 sarasa’s in die aquarium ik besefte dat de aquarium nog te klein was dus heb ik deze in de vijver ook gedaan. En heb ik garnalen,guppy’s en ook Rasbora galaxy’s gekocht. Deze zwemmen nu vrolijk rond in mijn aquarium. Dit was mijn aquarium geschiedenis. Hoe is het bij jullie gegaan?
Hoi @Aquaboy leuk topic ben je gestart.
Ik ben oorspronkelijk besmet met het aquarium virus door mijn zwager. Die had een 6 hoek aquarium waar ik op mocht passen thuis als hij en mijn zus op vakantie gingen.. Een stukkie verder maar hoor. 1400 km. 😛
 
Ik ben ooit via een vriend besmet geraakt medio 2006. Hij had een bak en dat leek me ook wel leuk.
Begonnen met een Rekord 80 en al snel daarna een Aqua 40 erbij. Toendertijd zat ik veel op het forum Veni Vidi Vissie. Hier de beginselen geleerd en gaandeweg steeds meer passie gekregen voor de hobby.
De Rekord 80 maakte achtereenvolgens plaats voor een Rio 180, Ferplast Dubai 100, Rekord 800 en nu de Rio 125.
Ik heb gemerkt dat de 80 cm bakken mij het best bevallen. Groter ga ik niet meer, kleiner misschien nog wel, weer voor erbij.
 
Ik ben altijd gefascineerd geweest door water en wat erin leeft. Je kon mij geen groter plezier doen dan me mee te nemen naar Artis. mijn vader had een 2m aquarium waar ik uren voor op de grond kon zitten kijken.
Helaas moest mijn moeder niets hebben wat ook maar vagelijk herinnerde aan mijn vader, dus thuis was een aquarium een nogo.
Toen op een gegeven moment mijn schoonmoeder overleed en ons haar 80cm bak naliet, is het uiteindelijk toch gelukt.
Ik heb nu een 2m bak en een Juwel Rio 350. De 80cm en een kleinere bak zijn soms in gebruik als quarantaine/ voor jonkies etc.
 
In 2010 moest de buurvrouw van een 60cm af en toen zijn we begonnen. Vroeger thuis had mn vader ook een bak maar dat interesseerde me destijds nog niet echt.
 
Ik blader veel door marktplaats heen en elke keer kom je dan aquariums tegen en vissen tegen. Uiteindelijk werd de verleiding te groot en nam ik een 20l bakje. Maar van 20l werd het 60 en van 60 naar 100l, nu ga ik naar de 300 liter. Heb nog maar een jaar een aquarium dus het gaat vrij vlot 😂 volgend jaar naar de 1 kiloliter 😁
 
Echt waar John, ik heb foto’s 😂
Haha, ik stond ook op het punt om te reageren en aangezien je mij al aanspreekt schijn je me aardig te kennen:DD
Ik had eerder verwacht dat de eerste woordjes mama, papa en blub blub zouden zijn😉
 
Haha, ik stond ook op het punt om te reageren en aangezien je mij al aanspreekt schijn je me aardig te kennen:DD
Ik had eerder verwacht dat de eerste woordjes mama, papa en blub blub zouden zijn😉
Nee dat was gebeurd als de baby in het aquarium ipv box lag....:help:
 
Vroeger hebben we eens het aquarium van mijn vader’s oom overgenomen. Ik weet niet meer hoe lang die op mijn slaapkamer gestaan heeft, volgens mij een jaar of twee misschien. Ik heb altijd huisdieren gehad, in dat aquarium hebben later nog waterschildpadden gezeten. Jarenlang ook slangen gehouden. Mooie hobby, maar op een gegeven moment ook daar mee gestopt. Vorig jaar ben ik verhuisd naar Leusden en al zoekende op het internet stuitte ik op De aquariumhal in Soest en Utaka in Amersfoort. Utaka heeft meer niet-gangbare soorten zitten en dat vind ik wel mooi. In den beginne daar vaak binnen gelopen, kijken, vragen stellen en altijd netjes te woord gestaan. Misschien wel tot vervelens toe voor hen 😂. Toen de knoop doorgehakt en besloten een aquarium ipv een terrarium te nemen. Ik had al een vissoort op het oog maar dat waren planteneters en ik wilde graag een beplante bak. Toen heb ik gekozen voor Afrikaanse vissen. Alles bij Utaka gekocht. Toch bleef die ene soort in mijn hoofd zitten en na enkele maanden besloot ik een tweedehands aquarium te kopen om zodoende toch die aparte vissen te kunnen hebben. Ik moet niet teveel op marktplaats kijken want weer wat later zag ik een mooi, vrijwel vierkant aquarium te koop staan. De bak gekocht, ondertussen had ik al met de medewerkers van Utaka gepraat wat ik met zo’n bak kon doen: een oever of ondiepe poel nabootsen. Enkele weken geleden stond bij Utaka een 60 cm showbakje inclusief inhoud te koop voor een aangepaste prijs. Ik heb liever wat grotere bakken maar daar heb ik eigenlijk geen plek meer voor, deze paste mooi op het boekenkastje. Binnen een jaar tijd heb ik nu 4 aquaria staan: Afrika-bak, India-bak, Borneo-bak en een Zuid-Amerika bakje. Een 150 cm achterwand is ook al aangeschaft (voor die prijs kon ik die niet laten staan), maar ik moet me maar even inhouden. Eerst zien dat ik deze vier goed aan het draaien krijg, want daar gaat het nog weleens fout 😵‍💫, het is alleen moeilijk te achterhalen waar de fout soms zit.
 
Ik was een jaar of 9 toen een familielid een flink aquarium had en ik kon daar toen al, terwijl ik een koptelefoon op had om muziek te luisteren, uren naar kijken.
Later gingen we regelmatig naar een zus van mijn oma. Ze woonde in een bejaardentehuis. In de hal bij de ingang stond een grote bak met wat ik denk Astronotus ocellatus (Oscar) waren. In mijn kinderogen monsterlijk groot, maar ik was gefascineerd. Ik vermoed dat er ook Piranha in zaten. Maar goed, of dit klopt weet ik niet, ik was daarvoor te jong. Maar jullie hebben nu wel een indruk wat er zoal rond gezwommen heeft in die bak.

Ik denk dat ik door die ene bak besmet werd door het virus. En ondanks dat ik nooit zulke grote vissen heb gehouden, is dat wel nog wat ik graag zou willen. Alleen woon ik daar niet naar.
 
Ze woonde in een bejaardentehuis. In de hal bij de ingang stond een grote bak met wat ik denk Astronotus ocellatus (Oscar) waren. In mijn kinderogen monsterlijk groot, maar ik was gefascineerd. Ik vermoed dat er ook Piranha in zaten. Maar goed, of dit klopt weet ik niet, ik was daarvoor te jong. Maar jullie hebben nu wel een indruk wat er zoal rond gezwommen heeft in die bak.

Ik denk dat ik door die ene bak besmet werd door het virus. En ondanks dat ik nooit zulke grote vissen heb gehouden, is dat wel nog wat ik graag zou willen. Alleen woon ik daar niet naar.
Dan wordt het onderhand tijd om naar het bejaardentehuis te gaan!🤣
 
Haha, ik stond ook op het punt om te reageren en aangezien je mij al aanspreekt schijn je me aardig te kennen:DD
Ik had eerder verwacht dat de eerste woordjes mama, papa en blub blub zouden zijn😉
Als ik eerlijk ben was het eigenlijk papa, mama, eten en dan pas tisjes. 🫣
Het is dus eigenlijk Estherstisjes?😉
Haha, dat dacht ik ook al. 😀
 
1976 een goudvis met kom voor mijn verjaardag!

Groetjes John.
 
Als jochie van 7 jaar besmet geraakt met het aquarium virus door mijn broer die een bakje had met guppen en black molly beide soorten waren net konijnen
dus pa ook een bak zon eentje met glas in ijzeren frame met stokverf
kortom geen ontkomen meer aan voor arme ik😉
 
Wat ik mij kan herinneren is dat we thuis een bakje hadden met wat guppen en enkele maanvissen.
TV was er (nog) en ik weet nog wel dat ik altijd naast het aquarium naar een hoorspel zat te luisteren of ander vermaak op de radio.
Helaas waren op een gegeven moment alle vissen dood, niemand had een idee hoe dat kwam.
Tot dat mijn vader vertelde dat hij de avond er voor nog even de ruiten schoon had gemaakt met een nieuwe Lola afwasborstel.
Die had hij nieuw gekocht en er van uitging dat er geen troep in zou zitten, wel dus.

Toen een tijdje niets maar was net een jaar getrouwd en in de winter 1963 een 60cm bakje gekocht bij een oude bekende Rotterdamse aquariumhandel in het Zwaanshals.
Onderweg naar huis nog bijna gevallen want het was spekglad door ijzel maar niks gebroken en het bakje was ook nog heel.
Na verloop van tijd wat groter bakje en na een verhuizing een bak in de tussenmuur.
Bleek geen succes en de boel opgeruimd.

Er ging weer een tijdje overheen, een paar verhuizingen en uiteindelijk zal het 1997 of 1998 zijn geweest dat het weer begon te kriebelen en werd er een bak aangeschaft.
Bak was 100x40x50 merk weet ik niet meer zal ook wel Juwel geweest zijn.
Ook struinde ik toen een beetje het WWW af en kwam ik enkele jaren later het AF tegen en werd daar lid van.
Daar ontstond het de AFStand en na een beurs in Barneveld stonden we later op Vivarium en was het een ongekend succes met een enorme aanloop van AF leden.

Ondertussen diverse mensen ontmoet tijdens BBQ bijeenkomsten en vrienden en vriendinnen gemaakt.
Kreeg zelfs een keer van mijn toenmalige werkgever een budget om 3 Aqua30 bakjes te kopen om te verloten tijdens een BBQ bijeenkomst.

Ondertussen waren er ook kleinkinder gekomen en onze kleinzoon was denk ik 3 of 4 jaar toen hij de Ancistrus Albino ontdekte.
Ik vertelde hem dat die vis Ansie hete en iedere keer als wij op hem aan het passen waren ging hij Ansie opzoeken.
Helaas overleefde Ansie het niet en zo kwam het dat kleinzoon vroeg waar Ansie was.
Nu wil je zo'n lieverd natuurlijk niet gelijk confronteren met de dood van zijn visje dus we vertelde hem dat Ansie op vakantie was,
Paar weken later een nieuwe Ansie in de bak maar die was de helft kleiner dan de vorige.
Maar dat zien kinderen niet en toen hij Ansie weer zag riep hij naar zijn vader "Papa, Ansie is terug van vakantie"
Men zal begrijpen hoe we daarom hebben gelachen.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee, veel Crystel Red en Vuurgarnalen gekweekt maar de tijd ontbrak dus de hele handel verkocht.

Maar ja, stil zitten is bij mij geen optie en zo kwam ik vanwege de kleinzoon op het idee om een treinbaantje te bouwen.
Ook daar liep het weer allemaal uit de hand en soms was ik meer bij de treinbaan of naar beurzen om demontratie te geven.
Wegens huidige omstandigheden bewust gestopt met de treinenhobby en weer terug naar de wat rustige hobby, het houden van een Aquarium.
Inmiddels loopt dat ook weer een beetje uit de hand maar we houden het wel binnen de perken.
Mijn ega vind een aquarium ook veel leuker dan een treinbaantje dus genieten we er nu samen van.

Zo bijna mijn hele levensgeschiedenis maar ja, 76 jaar en eind dit jaar 55 jaar getrouwd dan heb je best wel wat meegemaakt in het leven.
Ben wel blij met deze hobby want als je op mijn leeftijd geen hobby kan beleven dan wordt het best een moeilijke tijd.
 
een bak zon eentje met glas in ijzeren frame met stokverf
Ja! Die bakjes ken ik! Zo stond er bij ons een zonder verwarming met guppen en neon tetras.

Later hebben we een zomer mieren erin gedaan, met een rooster afgedekt. Tot ze uiteindelijk zich een gat er doorheen aten.

Ik zie ze nog met eitjes slepen. Educatief!
 
1976 een goudvis met kom voor mijn verjaardag!

Groetjes John.
O ja, ik kreeg ooit toen ik heel klein was een doorzichtige plastic bak want ik had op de kermis een goudvis gewonnen en dat was mn eerste vis maar ja destijds boeide het me nog niet echt.
 
Een echt goudvis? Op de kermis?🤣
Ja in mijn tijd stond er zo n tent waar je met een hengel plastic visjes uit het water kon vangen en als dat lukte dan kon je kiezen tussen een kleine Goudvis of een Haaitje.
Dat was in die tijd zo n 50 jr geleden heel gewoon.
 
Oja, toen ik 8 was kreeg ik voor mijn verjaardag een aquarium op mijn kamer. Ik lag al in bed en deed net of ik sliep omdat ik natuurlijk wakker werd van mijn vader die aan het rommelen was met een tafeltje en een aquarium. Ik heb stiekem zitten kijken hoe hij alles neerzette en toen ik ‘s ochtends wakker werd stond er een 50x25x25 cm bakje met keizertetra’s, neontetra’s en een clownbotia uit het grote aquarium beneden. Compleet met kienhout en planten, tl-buis en verwarming. De thermometer uit dat bakje heb ik nu nog steeds in mijn huidige aquarium.❤️
IMG_9007.jpeg
 
Mijn vader gaf les “bedrijfsbeheer” aan zelfstandigen en dan ging hij hun pas geopende zaak eens bezoeken. Toevallig was dat een aquariumhandel en was ik mee 🤩.

Als tiener aquaria gehad met vallen en opstaan.
Dan lang geen gehad en toen mijn kinderen wat groter waren (en na een hond te hebben gekocht voor mijn vrouw waar ik nu eigenlijk meer mee ga wandelen dan zij) opnieuw begonnen.

Heb nu een Juwel180 en een HSAqua75.

Leuk topic.
 
Hier thuis toen ik klein was ( 40 jaar geleden) had mijn vader 2 bakjes een meterbak en een kleiner bakje.
Met guppen siamese algeneters maanvissen kardinaaltjes ed......eigenlijk geen goede combi achteraf gezien, weet nog dat een maanvis een zwarte die werd zo groot dat tie alles op vrat.....
Kon als kind uuuuuuren in dierenwinkels in de bakken met vissen kijken, was altijd een uitje.
Maar op een gegeven moment verdween de interesse in de bakken en ze werden weggedaan door mijn ouders.
Jaren later toen ik op mijn eigen ging wonen kwam het eerste 60cm bakje ontdekte forums en leerde garnalen te houden en plantenbakken te houden.
Nu 1 grote bak en 3 garnalenbakjes staan, veel.... mjaaa ,misschien vindt het leuk om wat stukjes 'natuur' in huis te hebben.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan