Wat is er nieuw

Hoe zit dat nu met no3?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Regelmatig zie ik posts voorbijkomen waar waterwaarden in genoemd worden. Het valt mij op dat er dan vermeld wordt dat no2 EN no3 bij genoemde waarden vaak 0 zijn. Vervolgens wordt er in de reacties gezegd dat er met die waarden niks mis is. BEN IK NOU GEK!! Ik heb geleerd dat de waarden ergens tussen de 20 en 50 moeten zijn van de no3. Juist bij een bak met planten kan hij gewoonweg geen 0 zijn. No3 waarde is toch ook een belangrijke waarde voor een juiste balans in de bak? Dit lijkt mij een waarde die niet genegeerd mag worden. Ik weet dat mijn waarde een tijdje te hoog was en dat uitte zich in lusteloze vissen. Ik had dus overbevolking. Veel verversen en vissen weggeven heeft ervoor gezorgd dat ik geen dode vissen had. Wat precies het gevolg is van te weinig no3 weet ik niet dus is er iemand die me uit kan leggen wat het effect is van te weinig no3 en hoe dat zo laag kan zijn? En waarom wordt deze waarde steeds genegeerd als deze aangegeven wordt door een ts als zijnde 0.

Te weinig NO3 is niet nadelig voor de vissen.
Dus in topics waar het over zieke vissen gaat, wordt dan verteld dat bijv NO3 =2 okee is.

Gaat het over planten die het niet goed doen, dan wordt er anders gereageerd.

Weinig nitraat ontstaat als de planten meer verbruiken dan er via het waterverversen en plantenvoeding wordt toegevoegd en door omzettingen in het filter.

Je nor zit rond de 20 altijd goed zeg ik maar. 0 is voor planten inderdaad niet goed.
Een tekort no3 kan algen geven omdat de planten dan niet of minder goed groeien. Dit effect is ook zo bij fosfaat en co2 en sporen.

Nitriet (no2) wordt omgezet in nitraat (no3). Als dit niet gebeurt dan en no3 is 0 dan zou no2 hoog moeten zijn. Als dit ook 0 is dan is het water of dood of steriel lijkt mij, beiden niet goed voor het leven in de bak

Als no2 0 is dan betekent dat dat de nitriet goed omgezet wordt in nitraat, dan zou de nitraat niet ook 0 kunnen zijn. Uitslagen van no2 =0 en no3=0 betekenen dus dat de kringloop niet goed is.

Volgens mij is het voor zowel planten als vissen niet goed als de kringloop niet in orde is.

Dat hoeft niet want als er geen of weinig belasting/vuil is dan kun je best een no2 hebben van 0.
Ook is soms de no3 al opgenomen door de planten en ook niet altijd te meten.
Als de nitriet niet wordt omgezet dan zal deze natuurlijk gaan oplopen.
De kringloop moet natuurlijk goed zijn want anders zou je een nitrietpiek kunnen krijgen. daarom heb je ook de bekende opstartfase en moet je dan nog geen vissen plaatsen.

NO3 tussen 20 en 50? Dat is wel h��l veel he. 🙂
Schijnbaar zou boven de 10ppm zelfs nadelige invloeden hebben op plantengroei.

Ik hou hem op 5-10ppm

Dat zou raar zijn Jurgen want bij de EI zit je al snel na toediening op boven de 30mg. Ik zit meestal; dan op 35mg.

tja, ik heb je mijn mening over EI al meermaals gezegd he. 🙂

Trop is teveel.

JurgenD zei:

Trop is teveel.

Ja meningen verschillen soms Jurgen en daar is niks mis mee. Maar goed, je weet ook dat de EI gebruikers ver boven de 10 no3 zullen zitten en dan zouden daar de planten ook niet echt goed moeten groeien. Terwijl ik denk dat veel bakken met de EI juist wel goede groei laten zien 😉.

Interessant onderwerp! In een druk beplantte bak krijg ik het niveau NO3 max. op 15 mg/l, tegenwoordig is het meestal 12 mg/l. PO4 krijg ik met moeite op 0,5 mg/l, nu is het 0,3 mg/l. (Middels Easy life Fosfo en Nitro toevoegingen.) De planten doen het overigens goed, hoewel ik wel een kortere periode een kleine inzinking had. Door de lichtintensiteit en duur iets te verhogen verbeterde dit. Is het dus goed of slecht, de uitspraken van John vs Jurgen, ik ben er eigenlijk niet achter gekomen.

Groet,
Ben.

JurgenD zei:

Trop is teveel.

Wat ik zo zonde vind van de EI, is dat je teveel stoffen toevoegt. Om vervolgens teveel water te verversen om het teveel aan stoffen weg te werken. Vervolgens voeg je weer teveel stoffen toe.

Misschien mijn Zeeuwsche achtergrond. Maar ik vind dat zonde.

jessicapilon zei:
Ja meningen verschillen soms Jurgen en daar is niks mis mee. Maar goed, je weet ook dat de EI gebruikers ver boven de 10 no3 zullen zitten en dan zouden daar de planten ook niet echt goed moeten groeien. Terwijl ik denk dat veel bakken met de EI juist wel goede groei laten zien 😉.

Misschien was ik gewoon wat kort door de bocht.
Maar zoals Drak het beschrijft zal meer dan 10ppm no3 nooit een meerwaarde hebben.
ALS het al een invloed heeft op de groei zal die negatief zijn.

Nitrate is by all aquarium typical pH values, even in relatively high concentrations, not poisonous for animals and because of this is applied here in a so-called �storage form�.
Some plants can however react with growth disturbances even with a minimal nitrate content of just over 10 mg/l, and so therefore this value needs not to be and should not be in any case exceeded.
https://www.drak.de/en/freshwater/ferti ... rakon.html

Zij adviseren 5-8ppm, maar ik besef dat dit zonder doseerpompen lastig te behalen is.

Nu, heb vroeger ook lang 20-30ppm NO3 gehad en niet echt een probleem ondervonden.
Maar ook bij de heren van Festal kreeg ik te horen dat het niet nodig was.

Die beschreef het dat de cellen gerekt werden met teveel no3 waardoor de plant minder weerstand kreeg en je eigenlijk teerdere planten had.

Nu hou ik hem al een hele tijd op 5-10ppm en moet zeggen dat ik geen enkel probleem merk in de groei.
PO4 zit rond de 0.2-0.5ppm

Maar door deze lagere waarden kan ik het me permitteren veel minder water te verversen en bespaar ik meer dan ik ooit zou kunnen besparen met bv led. 🙂

Ipv wekelijks 40% op 520 liter ververs ik nog maandelijks 30%. En ook dat zou nog minder kunnen volgens mijn inzicht. Maar voorlopig bouw ik nog wat marge in. 🙂

Of het altijd nodig is dat is ook weer iets anders. Dat ligt natuurlijk aan de bak en de beplanting.
Ik weet dat ik rond de 10-15mg verbruik bij de EI bakken en een kleine 5 mg in de 60cm bakjes.
Maar ik heb ook niet de indruk dat meer dan 10mg negatieve gevolgen heeft. Misschien in bepaalde gevallen en onder bepaalde omstandigheden.

Toevallig heb ik vorige week ook mijn waarden eens gemeten.

In mijn 30 liter met alleen drijfplanten 10
In mijn 60 liter met redelijk wat planten 25
In mijn Rio 125 met heel veel planten is hij 50

Alleen in mijn Rio geef ik plantenvoeding en easy carbo, daar heb ik toch maar even een flinke waterwissel gedaan. Overigens groeien de planten daar als kool. Ik kan blijven snoeien...

Heb in geen van de aquaria last van algen, op wat staghorn na in de Rio.

biljoenblik zei:
JurgenD zei:

Trop is teveel.

Wat ik zo zonde vind van de EI, is dat je teveel stoffen toevoegt. Om vervolgens teveel water te verversen om het teveel aan stoffen weg te werken. Vervolgens voeg je weer teveel stoffen toe.

Misschien mijn Zeeuwsche achtergrond. Maar ik vind dat zonde.

Deels heb je gelijk maar hoevaak hoor je niet dat leden algen krijgen door een tekort. Dat kost je je planten en vaak dus geld.
Dan voorkom ik liever de tekorten. Ik ververs wekelijks 100 liter in de meterbak en dat kost 5 kuub per jaar en een paar euro aan poeders. Misschien rond de 15 euro samen. Je bak met algen bestrijden en eventueel nieuwe planten kopen kost vaak al meer 😉.

Daar zit zeker wat in john!

Ik bemoei me er ook maar weer even mee want ook ik heb een weelderige plantenbak waar ik regelmatig uit moet dunnen. Ik hanteer niet helemaal de EI-index maar het komt er wel heeeeel dicht in de buurt ook hier is de waarde van no3 hoog. Mijn bak is goed in balans en planten en dieren doen het goed.

JurgenD je mag natuurlijk je mening hebben maar in je eerste reactie beweerde je heel stellig dat boven de 10 nadelig is voor de planten maar later zeg je dat het jouw mening is. Jouw mening is goed stellig beweren niet. Als ik google naar waterwaarden dan staat er altijd dat rond de 20 het best is. Ik deel hierin ook de mening van John (jessicapilon) dat de EI-index goed is voor je planten en een weelderige plantenbak is in balans zodat de bewoners het er ook prettiger hebben want geen planten die rotten, geen algen die de overhand krijgen.

Jurgen geeft aan dat het info is van ik dacht Drak/festal en dat hij zelf niet echt slechte ervaringen heeft gehad met een wat hogere nitraat 😉
Of een waarde die hoog is echt meerwaarde heeft weet ik niet maar je bent er wel zeker van dat je geen tekorten krijgt.

Er zijn natuurlijk ook vissen welke een hoog nitraatgehalte niet waarderen.

Ik bedoelde het ook niet rot naar jurgen toe hoor maar door zijn stelligheid begon ik te twijfelen. Pas in een volgend bericht las ik dat het zijn mening was. Ik ben nog steeds een noob op aquariumgebied, met mijn twee jaar ervaring kan ik nog genoeg leren en leer ik gelukkig ook nog steeds bij. Ik lees hier veel, geef alleen antwoord als ik het ook zeker (denk) te weten en vraag ook nog steeds veel. Zo dacht ik in het begin van dit topic nog dat planten nitriet in nitraat omzetten maar daar zat ik dus mis mee. Vandaar ook mijn idee dat in een plantenbak no3 nooit 0 kon zijn.

De meerwaarde zit hem naar mijn idee in het feit dat je geen tekorten krijgt en daardoor weinig vergeeld, verslijmd en/of rottend blad hebt wat weer ten goede komt van de algemene kwaliteit.

Ja ik weet dat bv de Apisto s de EI niet erg waarderen en vaak hebben ze dan ook geen lang leven.

Yilleke, ik ben ook zo een noob als jou hoor 😉
En ik vind het alleen maar goed dat je die vragen stelt, dat doe ik ook. Ik wil ook graag veel leren.

Er zijn altijd verschillende meningen en meerdere wegen die naar Rome leiden. Dat is wel goed, want dan komt er ook een discussie los waar je iets van kunt leren. En soms denken we jaren iets goed te doen, maar blijkt door nieuwe inzichten dat het ook anders kan.

Het is zeker waar dat er meer wegen naar Rome leiden en iedereen moet het op de manier doen die hij of zij het prettigste vindt.

Zolang je maar wel in Rome aankomt met je vissen... 😛

Ik hanteer zelf altijd 10 Mg no3 en en 1 Mg p04.

Vind meer toevoegen zwaar overbodig, aangezien mijn bak niet meer gebruikt. Aan het einde van de week zit ik namelijk nooit op 0. Ik kijk over een periode van een paar weken altijd hoeveel mijn bak ongeveer gebruikt qua voeding en hierdoor weet ik hoeveel mijn bak ongeveer altijd gebruikt.

Zoals Kevin dat doet zo doe ik het bij de 60cm bakjes. 1x per maand voeg ik 20/2 toe en ververs wekelijks 10%. Na zo n 4 weken moet ik weer opnieuw doseren.
Maar ja, hier zit erg weinig licht boven en daarom pas ik daar geen EI bij toe.

En daar zit hem net nou de kneep.
Heveelheid/sterkte van de verlichting !

Ja want dat bepaald de groeisnelheid van de planten. Tekorten in nitraat/fosfaat of co2 kunnen dan weer een remmende werking hebben. Dus bij veel licht of lange belichting zul je meer nitraat moeten hebben omdat er meer wordt verbruikt.

jessicapilon zei:
Zoals Kevin dat doet zo doe ik het bij de 60cm bakjes. 1x per maand voeg ik 20/2 toe en ververs wekelijks 10%. Na zo n 4 weken moet ik weer opnieuw doseren.
Maar ja, hier zit erg weinig licht boven en daarom pas ik daar geen EI bij toe.

Ik meet wel iedere week en voeg weer no3 en p04 toe naar de gewenste waarde.
Maar ik weet wat ik ongeveer gebruik dus zit altijd wel goed 🙂 meestal is me no3 verbruik 5 tot 7 en po4 0,7 / 0,8

Vind zonde van me geld om er meer in te gooien 🙂

Daarbij kan je het eventueel ook aan de planten zien wanneer er een tekort optreedt 🙂

Toen ik sprak over mijn mening had ik het over de mening over de EI methode.
Niet over de discussie van de NO3. Ik dacht dat dit duidelijk was.

En stellig? Het woord 'schijnbaar' overgeslagen dan? 😉

JurgenD zei:
NO3 tussen 20 en 50? Dat is wel h��l veel he. 🙂
Schijnbaar zou boven de 10ppm zelfs nadelige invloeden hebben op plantengroei.

Ik hou hem op 5-10ppm

JurgenD sorry, voor het gemak had ik het woord schijnbaar ff niet gelezen. 😳

Mascha&Ivo. Zo stellig was ik niet want toen ik schreef "ben ik nou gek" ging het over wat ik geleerd had en daarom ook dit topic. Ook later heb ik geschreven dat ik nog steeds een noob ben en dat ik altijd gedacht heb dat planten nitriet in nitraat omzetten. Dat ik zo op JurgenD reageerde had te maken met het feit dat ik het woord schijnbaar niet opgemerkt heb.

Trouwens dit oude topic is wel interessant om te lezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan