Wat is er nieuw

Hoe zit het met de TDS & EC (ppm en µS/cm) en meten jullie dat ook?

Gerro

Member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
18
Leeftijd
65
Omdat we serieus bezig zijn met onze hobby en vooral voor onze mooie en dierbare bewoners, meten we (als het goed is) regelmatig ons water. Natuurlijk in het begin veel vaker :engel:
Als we veel vissen houden of cichliden lijkt het mij verstandig om vaker te meten totdat je zeker bent dat jouw bak stabiel is. Mijn hoofdgroep vissen zijn Pterophyllum scalare Manacapuru (Red Shoulder maanvissen) Dit zijn grote vervuilers omdat ze veel groter zijn dan de meeste andere vissen en ook veel voer moeten hebben. Daarom houd ik alles goed in de gaten, doe ik grote waterwissels en heb ik 2 externe filterpompen draaien.

Natuurlijk zorgen we er voor dat er géén ammonium en nitriet of andere schadelijke stoffen in ons water is. Daarvoor zijn er diverse druppeltesten voorhanden.
Daarnaast lees ik veel dat ook de µS/cm (microsiemens per centimeter) en/of ppm (parts per million) wordt gemeten. Maar daar heb ik geen ervaring mee! Deze waarde (meting) geeft een getal waaruit je nog niet kan halen wat er nou precies anders is. Het is alleen een getal! Maar Je ziet wel bijvoorbeeld als je de planten vloeibare bemesting geeft dat de waarde / meting hoger wordt. In mijn bak is dat bijvoorbeeld 151 ppm en 302 µS/cm. Wat mij wel opvalt is dat de µS/cm steeds 2x de ppm waard is!
Kunnen jullie mij hierover adviseren of uitleggen hoe dat nou zit?
 

Bijlagen

  • IMG_1025.JPEG
    IMG_1025.JPEG
    380.3 KB · Weergaven: 65
  • IMG_1058.JPEG
    IMG_1058.JPEG
    515.6 KB · Weergaven: 62
Volgens mij is de factor tussen ppm en microsiemens 1,56 ipv 2 .
Met welk apparaat meet u ?
 
Volgens mij is de factor tussen ppm en microsiemens 1,56 ipv 2 .
Met welk apparaat meet u ?
Niet zo'n hele dure. E-1 portable, geen Milwaukee hoor? Maar even afgezien van de factor, kan je me nog meer vertellen?
 
EC is geleidbaarheid van het water, hoe gemakkelijk gaat een stroompje door het water. Meer opgeloste stoffen of warmer water betekend dat het beter geleid en dus een hogere EC.
De TDS is het totaal aan opgeloste stoffen. Een TDS meter is een EC-meter met een temperatuur sensor. Het effect van de watertemperatuur wordt dus gecompenseerd(als het goed is). Dat heeft als voordeel dat je waardes ook goed kunt vergelijken als de temperatuur niet altijd gelijk is (bijv in een onverwarmd aquarium).

om van EC naar TDS te gaan is een omrekeningsfactor nodig. Maar verschillende stoffen hebben ook verschillende effecten op de geleidbaarheid. Uiteraard weet de meter niet precies om welke stoffen er in je aquariumwater zitten. Dus is de conversiefactor die de fabrikant gebruikt is gebasseerd op aannames over welke stoffen en in welke verhoudingen er normaal gesproken in water zitten. Daarom kun je verschillende omrekeningsfactors tegen komen, 1.56 is in Europa vrij gebruikelijk, 2 kom je in amerika veel tegen.

Dat maakt dat je TDS waardes van verschillende meters niet altijd goed kunt vergelijken. Wat je er wel goed mee kunt is de ontwikkelingen in je eigen aquarium volgen op een snelle en gemakkelijke manier. als de TDS te hoog is opgelopen is het tijd om te verversen, als je foutje maakt bij het toevoegen van plantenvoeding of andere stoffen ga je dat snel terug zien etc. Bovendien kun je een tds meting bijna niet verknallen in tegenstelling tot druppeltesten bijv.

voor een beplant aquarium is een tds tussen de 100 en 200 meestal goed. Hoger neemt de kans op algen toe, lager de kans op tekorten. Voor specifieke vissen (hardwater, brakwater, zachtwater) kunnen andere normen gelden.
 
Ik kan de geleidbaarheid ook meten en die zit vaak rond de 500 en wekelijks ververs ik de helft met Maanvissen. In de regel meet ik in deze bak nooit maar alleen bij de garnalen op een ph verlagende bodem.
 
Dat maakt dat je TDS waardes van verschillende meters niet altijd goed kunt vergelijken. Wat je er wel goed mee kunt is de ontwikkelingen in je eigen aquarium volgen op een snelle en gemakkelijke manier. als de TDS te hoog is opgelopen is het tijd om te verversen, als je foutje maakt bij het toevoegen van plantenvoeding of andere stoffen ga je dat snel terug zien etc. Bovendien kun je een tds meting bijna niet verknallen in tegenstelling tot druppeltesten bijv.

voor een beplant aquarium is een tds tussen de 100 en 200 meestal goed. Hoger neemt de kans op algen toe, lager de kans op tekorten. Voor specifieke vissen (hardwater, brakwater, zachtwater) kunnen andere normen gelden.

Thx voor de uitleg. De TDS in mijn bak is ruim <200 :cooll:
 
TDS en EC zeggen niet zo heel veel over de daadwerkelijke vervuiling van je aquarium.
Tussen een no3 van 5ppm of 20ppm zit bijna geen meetbaar verschil als je kijkt naar TDS/EC.

Ook zijn er verschillen in de invloed die stoffen uitoefenen op de EC/TDS.
Natrium bijvoorbeeld heeft veel meer invloed dan stikstof of fosfor.

Het is leuk om te weten maar je hebt er niet heel veel aan.
Je kan beter braaf wekelijks je no3, po4 en Fe meten om te weten of je nog goed zit qua mest dan je TDS proberen te volgen
 
Ik ben het met Wouter eens en ik volg de EI en als ik 20/2 nitraat en fosfaat toevoeg dat stijgt de uS maar heel beperkt.
 
TDS en EC zeggen niet zo heel veel over de daadwerkelijke vervuiling van je aquarium.
Tussen een no3 van 5ppm of 20ppm zit bijna geen meetbaar verschil als je kijkt naar TDS/EC.

Ook zijn er verschillen in de invloed die stoffen uitoefenen op de EC/TDS.
Natrium bijvoorbeeld heeft veel meer invloed dan stikstof of fosfor.

Het is leuk om te weten maar je hebt er niet heel veel aan.
Je kan beter braaf wekelijks je no3, po4 en Fe meten om te weten of je nog goed zit qua mest dan je TDS proberen te volgen
Ben ik het niet mee eens, tds meet de viezigheid die je met druppeltests niet meet, mijn buurman zijn aquarium was mooi helder en volgens de lfs klopten alle waterwaardes en toch stierven er vissen met enige regelmaat, bleek dat zijn tds over de 800 was, hem geadviseerd vaker en meer te verversen en daarmee zakte zijn tds onder de 400 na enige tijd en sindsdien geen dode vissen meer gehad
 
Klopt Antje en het meet de stoffen in het water maar het zegt niets over welke er dan in het water zitten en of dat schadelijke stoffen zijn.
Een tds van 800 is ook erg hoog en misschien zaten er schadelijke stoffen in door te weinig verversen.
Dus ja je hebt wel een getal op de meter staan maar of hier schadelijke stoffen bij zijn gemeten dat weet je nog niet.
 
Dat klopt John maar het is wel een indicatie, bij garnalenkwekers is de tds/ec ook belangrijk, belangrijker dan de waardes die je meet met druppeltests
 
Dat ben ik met je eens en vooral voor de gevoelige garnalen zoals de Taiwan Bee. Deze moeten een lage kh en gh hebben en dan is het meten zinvol en bij hoge waarden kun je dan gericht op bv de kh of de gh gaan meten.
 
Ben ik het niet mee eens, tds meet de viezigheid die je met druppeltests niet meet, mijn buurman zijn aquarium was mooi helder en volgens de lfs klopten alle waterwaardes en toch stierven er vissen met enige regelmaat, bleek dat zijn tds over de 800 was, hem geadviseerd vaker en meer te verversen en daarmee zakte zijn tds onder de 400 na enige tijd en sindsdien geen dode vissen meer gehad
Met een TDS van 800+ is er iets serieus mis met je onderhoudsregime…

Durf ook wel te gokken wat de boosdoener was.
Grote kans op een te hoog zwavel gehalte
 
Met een TDS van 800+ is er iets serieus mis met je onderhoudsregime…

Durf ook wel te gokken wat de boosdoener was.
Grote kans op een te hoog zwavel gehalte
Ligt ook aan je kraanwater want ik weet dat bij Ton dat vaak rond de 650-700 zat en dan zit je met wat voeding al behoorlijk hoog. Hier komt er 550 uS uit de kraan.
 
Met een TDS van 800+ is er iets serieus mis met je onderhoudsregime…

Durf ook wel te gokken wat de boosdoener was.
Grote kans op een te hoog zwavel gehalte
Ja hij had het advies van de lfs iets te letterlijk genomen en ververste daardoor veel te weinig
 
Ligt ook aan je kraanwater want ik weet dat bij Ton dat vaak rond de 650-700 zat en dan zit je met wat voeding al behoorlijk hoog. Hier komt er 550 uS uit de kraan.
Hier ligt de tds van het leidingwater rond de 350 maar ons water word gefilterd over ozon
 
TDS is 1,56 of 2x Us/cm
Klopt en daar is al een topic met calculator over:

 
Klopt en daar is al een topic met calculator over:

Dus ff om het simpel te houden is 700Us/cm laag omdat het “maar” 280TDS geeft.
800TDS is gigantisch dat geeft 1248 Us/cm
Ja hij had het advies van de lfs iets te letterlijk genomen en ververste daardoor veel te weinig
Dat is een understatement…
800TDS is zowat geen vloeistof meer te noemen joh.
Zulke astronomische waardes lijken mij enkel haalbaar in een (vervuild) zoutwater aquarium, of jaren zonder waterwissels draaien en ver voorbij het “old tank syndrome” gaan.

Hier ligt de tds van het leidingwater rond de 350 maar ons water word gefilterd over ozon
Jij hebt een ozon installatie in huis voor je drinkwater?
 
Bij mij gaat de TDS op en neer tussen ca 220 en soms 290. Meestal rond 250. Je ziet wel wat verschil na filteronderhoud, waterwissels ed. Maar ik heb nog niets gevonden dat een duidelijke samenhang met de TDS waarden laat zien.
 
Dus ff om het simpel te houden is 700Us/cm laag omdat het “maar” 280TDS geeft.
800TDS is gigantisch dat geeft 1248 Us/cm

Dat is een understatement…
800TDS is zowat geen vloeistof meer te noemen joh.
Zulke astronomische waardes lijken mij enkel haalbaar in een (vervuild) zoutwater aquarium, of jaren zonder waterwissels draaien en ver voorbij het “old tank syndrome” gaan.


Jij hebt een ozon installatie in huis voor je drinkwater?
Nee het Rotterdamse leidingwater word gefilterd over ozon
 
Nee het Rotterdamse leidingwater word gefilterd over ozon
Al het leidingwater.
Maar de ozon zit er niet meer in als het de zuiveringsinstallatie verlaat, dus dat heeft geen invloed op je geleidbaarheid.
Buiten dat is O3 een gas wat gebruikt word als biocide, dus niet een vaste stof die direct invloed heeft op de geleidbaarheid
 
Héél interessant om kennis te nemen van jullie ervaringen!
Ik was namelijk erg benieuwd wat en of er een meerwaarde is door de TDS te meten. Sommigen doen het wel en anderen dus niet.
Omdat ik een TDS-meter heb gebruik ik deze naast de druppeltesten. Dan kan ik wel zien of er schommelingen zijn in de meetwaarde maar dan weet ik nog niet waar dat dan door komt. Daarvoor gebruik ik de druppeltesten 🙂
Iedereen bedankt voor het delen van de informatie hierover 👍
 
TDS of EC meten is geen diagnostische test. Je kunt op basis van de test niet bepalen wat de oorzaak van een eventueel probleem is. In die zin is het dus ook geen vervangen van specifieke (druppel)testen. Het zegt veel maar niet alles over de zuiverheid van het water. Organische stoffen zullen bijv je EC niet direct beinvloeden, en doordat verschillende stoffen de geleidbaarheid sterker of minder sterk kunnen beïnvloeden kan het ook zo zijn dat water met een gemeten TDS van 200 in werkelijkheid toch zuiverder is dan water met een TDS van 180. In absolute zin is een uitslag dus niet perse betrouwbaar, dat is ook niet echt nodig omdat het met de TDS/EC niet heel precies komt, maar het maakt vergelijken tussen bakken lastig.

Maar waar een TDS test wel heel geschikt voor is, is monitoring. Na een verversing zit de gemeten tds hier zo rond de 100-105. Na een week is dat opgelopen tot ongeveer 130. Normaal gesproken is de TDS iedere dag dus 3 of 4 punten hoger dan de dag ervoor. Niet heel verrassend aangezien er iedere avond automatisch een scheutje plantenvoeding de bak in gepompt wordt. Als de TDS halfverwege de week al 130 is of nog steeds 100, is dat geen waarde waar ik me zorgen om hoef te maken. Maar wel een indicatie dat er iets anders is dan normaal, en het verstandig is om te controleren of de techniek nog wel juist werkt, of om extra of grotere verversing te doen omdat ik bijv artemia heb gevoerd. etc.

Ik snap dan ook niet dat men er zo negatief over doet. Je kunt kleine onregelmatigheden in de watersamenstelling snel en gemakkelijk vast stellen waarmee je problemen voor kunt zijn.
 
Negatief zal ik er niet over doen maar ik heb nog nooit iets gedaan op dit gebied. Bij een normaal onderhoud is m.i. zelfs waterwaarden meten met druppeltesten maar weinig nodig. Daarbij moet ik dan wel vertellen dat ik altijd mijn plantenbestand nauwkeurig in het oog hield
 
Druppeltesten en de US meten doe/deed ik wel als ik een bak opnieuw start om te kijken of er geen vreemde waardes zijn en of de waardes goed zijn voor de garnalen.
Draait een bak goed en stabiel meet ik eigenlijk niet meer kijk dan eerder naar de planten en levende have of die het goed doen.
 
TDS of EC meten is geen diagnostische test. Je kunt op basis van de test niet bepalen wat de oorzaak van een eventueel probleem is. In die zin is het dus ook geen vervangen van specifieke (druppel)testen. Het zegt veel maar niet alles over de zuiverheid van het water. Organische stoffen zullen bijv je EC niet direct beinvloeden, en doordat verschillende stoffen de geleidbaarheid sterker of minder sterk kunnen beïnvloeden kan het ook zo zijn dat water met een gemeten TDS van 200 in werkelijkheid toch zuiverder is dan water met een TDS van 180. In absolute zin is een uitslag dus niet perse betrouwbaar, dat is ook niet echt nodig omdat het met de TDS/EC niet heel precies komt, maar het maakt vergelijken tussen bakken lastig.

Maar waar een TDS test wel heel geschikt voor is, is monitoring. Na een verversing zit de gemeten tds hier zo rond de 100-105. Na een week is dat opgelopen tot ongeveer 130. Normaal gesproken is de TDS iedere dag dus 3 of 4 punten hoger dan de dag ervoor. Niet heel verrassend aangezien er iedere avond automatisch een scheutje plantenvoeding de bak in gepompt wordt. Als de TDS halfverwege de week al 130 is of nog steeds 100, is dat geen waarde waar ik me zorgen om hoef te maken. Maar wel een indicatie dat er iets anders is dan normaal, en het verstandig is om te controleren of de techniek nog wel juist werkt, of om extra of grotere verversing te doen omdat ik bijv artemia heb gevoerd. etc.

Ik snap dan ook niet dat men er zo negatief over doet. Je kunt kleine onregelmatigheden in de watersamenstelling snel en gemakkelijk vast stellen waarmee je problemen voor kunt zijn.
Negatief niet.
Maar om het als indicatie te gebruiken voor de vervuiling als enkele parameter is een slecht plan.
Als bijvoorbeeld je TDS oploopt maar je meetbare parameters lopen terug heb je ergens een ophoping van.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan