Wat is er nieuw

hoe zit het nu met de cacatuoides?

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Ik heb in mijn gezelschapsaquarium (180 liter) een mannetje en 1 vrouwtje cacatu met nog 7 kids, van 1 1/2 week oud. In de bak zitten ook 8 of 9 cory's. Dat is geen ideale combi en ik heb daarom een 110 literbak (80 cm) ingedraaid om de caca's te kunnen scheiden van de cory's. Daarin wil ik man en vrouw cacatu met de kids onderbrengen, zodra de kids voor mij te vangen zijn (ze zijn nu nog veel te klein). Maar is dat wel zo'n goed idee? Ik lees dat in een eigen bak meneer cacatu zijn kids opeet en zijn vrouw opjaagt. Klopt dat? Ik heb daar tot nu toe niets van gemerkt. En dat meneer cacatu zijn vrouwtje de dood injaagt als er maar 1 vrouwtje beschikbaar is.Klopt dat? Want ik heb daar tot nu toe ook niets van gemerkt. Of gaat dit alles alleen op in een bak zonder andere vissen? In de huidige gezelschapsbak zie ik alleen dat meneer en mevrouw cacatu hun jongen beschermen door de ander vissen weg te jagen. Meer niet.

Vaak hangt het ook af van het karakter en kun je dus moeilijk met zekerheid hier een antwoord op geven. Toen ik kleintjes had verzorgden ze samen de kroost maar op den duur zijn die door de medebewoners wel opgegeten. Nadeel van 1 vrouw is dat de man als hij wil paren de vrouw kan blijven opjagen en ze dus teveel stress krijgt. Zelf heb ik dit nooit gezien hier moet ik er dan weer bij zeggen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Je hebt de het echtpaar caca samen met hun kleintjes in de 180 liter bak.
Daar zitten ook corydorassen in wat voor problemen zorgt?

Daarom wil je het echtpaar Caca met kleintjes uitvangen en overzetten in een 110 liter bak.

Maar je bent bang dat het mannetje dan de kleintjes opeet en het vrouwtje de dood in jaagt?
Klopt het dat dit je vraag is?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Je hebt de het echtpaar caca samen met hun kleintjes in de 180 liter bak.
Daar zitten ook corydorassen in wat voor problemen zorgt?

Daarom wil je het echtpaar Caca met kleintjes uitvangen en overzetten in een 110 liter bak.

Maar je bent bang dat het mannetje dan de kleintjes opeet en het vrouwtje de dood in jaagt?
Klopt het dat dit je vraag is?
Ja dat klopt helemaal. Dat is namelijk wat ik heb gelezen : als het mannetje geen vissen heeft om te verjagen, stort hij zich op zijn eigen kroost en vrouwtje. Daar schrok ik van. Klopt dat? Men denkt namelijk ook dat de ouders hun kinderen opeten, terwijl ze gewoon de kinders in de mond nemen en op een veilige plek weer uitspugen. Dus wat is er waar van die indianenverhalen?

Ja dat had ik gelezen. Daarvandaan kwam ook mijn vraag. zelfs als de man niet achter zijn vrouwtje aan jaagt, is ze toch opeens verdwenen. Is die man nu dus toch niet te vertrouwen en jaagt hij haar 's nachts op, of is dit toeval? 1 vrouwtje is niet goed, maar twee vrouwtjes kan ook verkeerd uitpakken. Dus ik houd het liever bij 1 vrouw (in een 110 liter bak) als dat goed kan gaan.

Zoals ik ook al aangaf zal het van het karakter afhangen en ook hoe de inrichting is. Het uitvangen/overzetten zal ook stress geven denk ik dus of dat dan handig is dat is nog maar de vraag.
Zelf zou ik denk ik de jongen in de andere bak zetten en groot brengen met artemia bijvoorbeeld. Maar ja, als je ze nu wil uitvangen is het ook weer de vraag of door die stress de ouders ze niet gaan opeten. Zekerheid heb je denk ik niet en het is lastig om de juiste beslissing te nemen. Je kan ook kijken hoe het uitpakt dit maal (als het je eerste nestje is). Misschien verdedigen de ouders het kroost wel zo goed dat er een groot deel zal overleven.

De meneer in onderstaand filmpje kweekt heel veel met deze cichliden en adviseert om altijd een schooltje kleine vissen toe te voegen bij het kweekpaar.
Verder zegt hij dat hij altijd begint met een harem, 1 man en 2 vrouwen.
Als het tweede vrouwtje te veel gepest wordt verwijdert hij deze uit het aquarium en vervangt haar niet voor een ander.
Verder adviseert hij altijd een jonge man te pakken, omdat als je een grote man pakt, deze het vrouwtje idd iets kan aandoen.

Niet alle vrouwen en mannen kunnen door 1 deur, dat is een kwestie van uitproberen.

Mijn vader heeft zelfs 2 mannen en 1 vrouwtje (1 jong bleek later dus een man ipv een vroeu) samen en dat gaat heel goed.

De vrouwtjes pakken de jonkies idd in de bek, niet om ze op te eten, maar puur om ze te verplaatsen.

Wat trouwens wel opvallend is, was dat we een aantal jongen hadden uitgevangen om apart op te groeien en we hadden een aantal jongen bij papa en mama gelaten. De jongen die bij papa en mama bleven groeiden echt 4 keer zo hard als de andere jongen. Mogelijk omdat deze in een aquarium kwamen die uiteraard wel was ingedraaid, maar niet al jaren draaide waardoor er minder klein voer te vinden was. Maar dat weten we niet zeker wat de oorzaak is van het verschil in groeitempo.

is het misschien een idee om de corydoras uit te vangen en in de 80cm bak te zetten?
dan zou je voor 3 vrouwen kunnen gaan in de 180l bak
cacatoidus is een echte haremvormer dus ik zou wel voor extra vrouwen gaan

vaak zie je dat als er 1 vrouw en man zijn en andere vissen dat ze samen de jongen beschermen
als er meerder vrouwen zijn heeft de man vaak geen taak in de bescherming en word zelfs weg gejaagd
maar daarintegen zal de man niet zo erg achter de vrouw gaan aanjagen als ze niet in de stemming is.

als je een mannetje en vrouwtje zonder andere vissen houd zie je idd vaker dat de man niet bij de jongen mag komen en soms dus ook jongen op eet

2 mannen en 1 vrouw zal misschien nu wel goed gaan omdat de subdominante man de dominante man uit de weg gaat en de dominante man hem niet als bedreiging ziet
als hij wat meer gelijke grote word zal dit best problemen kunnen gaan geven

@ Dravik, daar waren wij ook bang voor, maar de subman is inmiddels al een tijdje even groot en ook qua uiterlijk uitgegroeid net als de dominante man.
Het klopt wel dat de sub man wat onderdanig is aan de dominante man, maar dat gaat eigenlijk heel vredig.
De dominante man tikt dan zachtjes met zijn snuit tegen het sub mannetje en dan is het al weer goed.

Wellicht gaat het nog veranderen en dan grijpen we uiteraard in. Maar zoals het nu gaat is het prima.

Het dominante mannetje is overigens ook heel zachtaardig tegen het vrouwtje, dat scheelt.

Ik heb gewoon een leuke dame en twee sulletjes 😀

is het misschien een idee om de corydoras uit te vangen en in de 80cm bak te zetten?

Toevallig had ik dit advies ook gegeven in het vorige topic van droefje.

Is dat niet alsnog mogelijk? Wat is je reden dat je de cory''s in de 180 liter wilt houden?

dan zou je voor 3 vrouwen kunnen gaan in de 180l bak
cacatoidus is een echte haremvormer dus ik zou wel voor extra vrouwen gaan

vaak zie je dat als er 1 vrouw en man zijn en andere vissen dat ze samen de jongen beschermen
als er meerder vrouwen zijn heeft de man vaak geen taak in de bescherming en word zelfs weg gejaagd
maar daarintegen zal de man niet zo erg achter de vrouw gaan aanjagen als ze niet in de stemming is.

als je een mannetje en vrouwtje zonder andere vissen houd zie je idd vaker dat de man niet bij de jongen mag komen en soms dus ook jongen op eet
Ik had begrepen dat cory's meer ruimte nodig hebben (ik heb er 8 of 9) dan de caca's (2 of 3). En dat een 80cm bak goed genoeg is voor de caca's (voorlopig) Plus, de drie of vier adolphoi zijn schuchter (ik weet dus niet eens of er 3 of 4 zijn) en dat zou volgens de LFS komen omdat ze met te weinig zijn. Ik dacht dus er nog 3 bij te kopen nadat de caca's verhuisd zijn. Plus de cory's zijn veel lastiger te vangen. Maar ik wist niet dat verhuizing van de caca's ook een probleem gaf. Ik kan wel de 3 endlerguppen mee verhuizen met de caca's. Is dat ook goed als 'andere vissen' of moet ik echt een schooltje erbij nemen?

Je hebt nu 5 Cory Sterbai en 3 of 4 Cory Adolfoi.
(gelezen in je andere topic 😉 )

Dat zijn wel de wat grotere soorten, maar kunnen zeker in de 80 cm blijven.

Als je de Cory Adolfoi wilt uitbreiden en de Cory's en Caca's gescheiden wilt houden, dan zou ik de Cory's overzetten naar de 100 cm bak en de Caca's mooi in de 80 cm bak laten zitten.

Wat merk/zie je trouwens aan hun gedrag waardoor je de Caca's en de Cory's wilt scheiden?

Je zegt dat de Cory Adolfoi schuwer is, betekend dat ook dat ze schuwer zijn voor de Caca's?
En dat het vooral de Cory Sterbai is die voor bosingen zorgt?

Wat je dan namelijk ook nog zou kunnen overwegen is om de 5 Cory Sterbai alvast uit te vangen en over te plaatsen naar de 100 cm bak.
En de Adolfoi bij de Caca's te laten en eventueel nog een paar bij halen.

Zelf had ik destijds in een 80cm Panda s bij de Caca s en merkte wel dat de Panda s erg onrustig waren en telkens op en neer zwommen. De bak van 80cm is natuurlijk niet zo groot. Zelf zou ik de Cory s naar de andere bak verhuizen denk ik.

Wel grappig hoe verschillend de ervaringen zijn.

Bij mijn vader waren het juist de Cory's die ontzettend lomp waren en kregen de Caca's ze maar niet weggejaagd.
Bijvoorbeeld bij het bloempotje waar ze haar eitjes had gelegd. De cory's zwommen er gewoon in en uit en het vrouwtje werd er helemaal gestresst van.
Dus toen maar besloten de Cory's te verhuizen naar de 120 cm bak 😀

Ben benieuwd hoe dat dalijk gaat als mijn jonge caca's groter worden, want die zitten ook samen met cory's.
Tot nu toe gaat dat perfect, we wachten af.

Wel grappig hoe verschillend de ervaringen zijn.

Bij mijn vader waren het juist de Cory's die ontzettend lomp waren en kregen de Caca's ze maar niet weggejaagd.
Bijvoorbeeld bij het bloempotje waar ze haar eitjes had gelegd. De cory's zwommen er gewoon in en uit en het vrouwtje werd er helemaal gestresst van.
Dus toen maar besloten de Cory's te verhuizen naar de 120 cm bak 😀

Ben benieuwd hoe dat dalijk gaat als mijn jonge caca's groter worden, want die zitten ook samen met cory's.
Tot nu toe gaat dat perfect, we wachten af.
Je hebt nu 5 Cory Sterbai en 3 of 4 Cory Adolfoi.
(gelezen in je andere topic 😉 )

Dat zijn wel de wat grotere soorten, maar kunnen zeker in de 80 cm blijven.

Als je de Cory Adolfoi wilt uitbreiden en de Cory's en Caca's gescheiden wilt houden, dan zou ik de Cory's overzetten naar de 100 cm bak en de Caca's mooi in de 80 cm bak laten zitten.

Wat merk/zie je trouwens aan hun gedrag waardoor je de Caca's en de Cory's wilt scheiden?

Je zegt dat de Cory Adolfoi schuwer is, betekend dat ook dat ze schuwer zijn voor de Caca's?
En dat het vooral de Cory Sterbai is die voor bosingen zorgt?

Wat je dan namelijk ook nog zou kunnen overwegen is om de 5 Cory Sterbai alvast uit te vangen en over te plaatsen naar de 100 cm bak.
En de Adolfoi bij de Caca's te laten en eventueel nog een paar bij halen.
Het is best lastig, maar ik zie niet hoe ik 5 of 8 cory's uit een volle plantenbak kan vangen zonder enorme stress in de bak te veroorzaken. Dus ik laat de cory's in de 180 liter bak. Ik wil de cory's scheiden van de caca's omdat één sterbai een halve staart kwijt is en daar verdenk ik meneer of mevrouw cacatu van. Bovendien zijn de strebais inderdaad vreselijk lomp, zitten in het hol van de caca's en laten zich lastig wegjagen. Streep door de rekening is dat de caca's opeens jonkies hebben en ik ze niet nu al kan verkassen, lijkt me.
Idee: ik verhuis meneer cacatu volgende week naar de 80cm bak en koop er een of twee vrouwtjes bij. Zodra de kindjes van mevrouw cacatu groot genoeg zijn, plaats ik deze met mams ook in de 80 cm bak. die zit dan vol met caca's. De cory's zitten dan nog in de 180 liter bak. Ik wil tzt een grotere bak aanschaffen (150 cm miniimaal) waarin hopelijk caca's en cory's wel samen kunnen verblijven.
Vraag: is het zinnig om bij de caca's een andere vissoort te doen? en kunnen dat dat de endlerguppies zijn???

Ik zou zeker niet eerst de man naar de 80 cm verhuizen en later pas de vrouw met de baby's.
Het kan namelijk zijn dat er dan ruzie ontstaat of dat hij de baby's dan gaat aanvallen.
Zeker als je er ook nog 1 of 2 andere vrouwtjes al bij hebt gezet.

Misschien kun je beter nog even een weekje wachten dat de baby;s wat zijn aangesterkt en dan de hele familie in 1 keer overzetten naar de 80 cm.
Zo zou ik het doen.
De caca's moeten het nog heel even volhouden dan met de cory's.

Wat heb je als hol voor het caca vrouwtje?
Kun je deze iets van de grond af zetten met een platte steen eronder of zo?

Dan zwemmen de cory's namelijk minder makkelijk het hol binnen als ze een opstapje moeten nemen 😉

Interessant topic. Ik heb gisteren twee vrouwtjes toegevoegd aan het caca-koppel dat ik had. Het mannetje is sindsdien wat assertiever naar de vrouwtjes: hij hapt vaak en slaat met zijn staart. Dat kan ook toeval zijn, het koppel zat ook nog maar een week in mijn bak, maar tijdens die week ging het er veel rustiger aan toe. Ik heb de indruk dat hij vooral één vrouwtje opzoekt, maar dat kan ik niet echt met zekerheid zeggen. De vrouwtjes laten elkaar onderling grotendeels met rust, daar heb ik nog maar 1 keer iets van aggressie gezien. Boeiend in elk geval, benieuwd hoe het verder zal lopen.

Ik heb nu dus een groepje van 6 vrij jonge Caca's waarvan nu langzaam aan duidelijk gaat worden wie de mannetjes en wie de vrouwtjes zijn (op de drie kleinste na weet ikk het nu)

In elk geval gisteren waren twee duidelijke vrouwtjes elkaar een beetje aan het uitdagen onder toeziend oog van de enige duidelijke man.
De man leek geen voorkeur te hebben dus moesten de vrouwtjes het onderling bepalen 😉
Ineens leek het alsof er 1 vrouwtje had gewonnen qua dominantie en joeg het andere vrouwtje weg.
Daarop sloot de man zich aan bij deze winnares.

Kwam het andere vrouwtje iets te dicht bij, dan werd deze ook ineens door de man weggejaagd.
Het koppeltje was duidelijk gevormd.

Misschien is dit vandaag of morgen weer anders, maar is dit de gebruikelijke manier waarop caca's koppels vormen?
Of kan het ook zijn dat de man er gewoon zelf een vrouwtje uit pikt?

In elk geval prachtig om te zien dat spel zo onderling. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan