Wat is er nieuw

Hoek aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter dschaap
  • Startdatum Startdatum
D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik een L-vormig aquarium aan het ontwerpen.
9dFX8JnNzuylqxXZcuar7y781MRyNCUn.jpeg
(links is met deksel, rechts zonder)

Het aquarium wordt 120cm aan de lange zijde en 80 cm aan de korte zijde.
40 cm diep en 65 cm hoog.
In de hoek komt een zogenaamd upsidedown aquarium van 40x40x50.
Het totaal zal dus over de 400 liter gaan.

Op het moment heb ik eigenlijk geen idee wat ik in dit aquarium wil gaan houden en ik hoop dus dat jullie leuke idee�n hebben.
Het mag echt alles zijn!

Groet,
Daniel

Hoi Daniel, de link naar het andere forum werkt niet voor mij.... Geen lid van en wil dit ook niet.

Excuus, heb het al veranderd.

Al een idee hoe je dat met het onderhoud wil gaan doen?
Misschien dat je dat ook al helemaal uitgedacht hebt, maar ben gewoon benieuwd.

Wat bedoel je precies?
Het onderhoud in de kubus?

Het bovenste gedeelte is toch dicht aan de bovenkant?
Hoe wil je daar dan bijkomen?

Het bovenste gedeelte kan Open blijven hoor. Het water bij verversen loopt in het onderste gedeelte terug, via de kubus vul je bij, no problemo omdat het water niet eruit kan lopen (geen lucht van onder kan erin.
Bij de 3 op'n rij van N. Oldenzeel zie je welke vissen in de kubus gaan.

Het bovenste gedeelte is inderdaad aan de bovenkant afgesloten.
hier kan ik vanuit het water met bijvoorbeeld een schoonmaakkit makkelijk bij. een schuursponsje op een stok voldoet ook.

Hallo, ik ga ook weer een aquarium beginnen! Paar jaar geleden ook gedaan, maar begreep er toen niks van!
Nu goed voorbereid.

Maar jouw vraag; wat wil je erin?
Ik ga zelf voor een stone-look en in het midden een stuk hout.
Of bedoel je qua vissen?
Ik neem deze vissen:
- Kempvis
- Kardinaaltetra
- Citroentetra
- Roodkopzalm
- Ancistrus (waarschijnlijk L059)
- Zwaarddrager
- Kongozalm (misschien)

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!
Groetjes!

Maar ik vraag me idd ook af hoe je bij zo'n aquarium onderhoud zou uit moeten voeren en ik heb het niet alleen over water verversen want dat is bij volledig afgesloten systeem ook geen probleem!

SvenVerlaak zei:
Hallo, ik ga ook weer een aquarium beginnen!

@Sven: ik zou als ik jouw was een eigen draadje beginnen en daar eerst informeren wat kan en niet kan voor jouw aquarium!
De samenstelling die je nu ambieert.... klopt niet helemaal!

Dat is zeker een mooi bestand!! (lees net dat t niet klopt excuus)

Wat voor onderhoud wordt hier nu verder bedoeld?

dschaap zei:
Wat voor onderhoud wordt hier nu verder bedoeld?

Onderhoud aan bodem en/of planten.

De benen van de hoek moeten om de omgekeerde aquarium gevuld te houden gesloten bakken zijn... dus je kan niet bij de bodem!
Of snap ik het systeem nu niet goed genoeg?

SvenVerlaak zei:
Hallo, ik ga ook weer een aquarium beginnen! Paar jaar geleden ook gedaan, maar begreep er toen niks van!
Nu goed voorbereid.

Maar jouw vraag; wat wil je erin?
Ik ga zelf voor een stone-look en in het midden een stuk hout.
Of bedoel je qua vissen?
Ik neem deze vissen:
- Kempvis
- Kardinaaltetra
- Citroentetra
- Roodkopzalm
- Ancistrus (waarschijnlijk L059)
- Zwaarddrager
- Kongozalm (misschien)

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!
Groetjes!

ten eerste zoals hierboven al gevraagd is zou je aub een eigen topic willen openen

ten 2de zou ik als ik jou was even afwegen of je nu de kempvis of de zwaarddragers wil hebben want deze 2 samen gaat in de regel fout een kempvis is namelijk een vis die van rust houd en rustige mede bewoners Zonder opvallende staarten is dan gewenst medebewoners met opvallende staarten worden ook als concurrent gezien wat de dood van een van 2 kan betekenen

zet eerst eens alle vissoorten op een rij en kijk wat hun gedrag is mocht je voor de betta splendens(kempvis) gaan

Ik snap de verwarring!
Het bovenste gedeelde moet je zien als een glas. Als je dit glas onderwater vult en omdraait, blijft het water er in zitten wanneer je hem naar boven haalt. Zolang de rand maar geheel in het water blijft. Op deze manier wordt dit aquarium ook opgezet.

Het enige echt lastige is in de kubus en in de verre hoek schoon maken.

Als je de bovenkant openlaat is er helemaal geen probleem.

dan blijft het water er niet inzitten, hillegina

hillegina zei:

Ja maar dan blijft hij niet gevuld!

@TS: dus de gehele hoekbak blijft open behalve de kubus die er bovenop staat! Ah, dan snap ik hem. Maar is dat dan niet lastig vullen? En als er per ongeluk lucht bij komt dan stroomt de inhoud ervan over je vloer!

Rikkert zei:
volgens mij wel hoor... Als je de bak door de kubus vult stroomt het niet verder weg hoor. Er komt nl. geen lucht meer bij, vanboven lijkt me sterk...
Probeer maar es...

@hillegina: dus met andere woorden beweer je ook dat als je een pvc-buis rechtop met de onderkant in een vol aquarium houdt en je water in de buis giet, dat de buis zich helemaal vult met water in plaats van dat het aquarium overloopt?

Rikkert zei:
@hillegina: dus met andere woorden beweer je ook dat als je een pvc-buis rechtop met de onderkant in een vol aquarium houdt en je water in de buis giet, dat de buis zich helemaal vult met water in plaats van dat het aquarium overloopt?

Ik ging helemaal in de beredenatie van hillegina mee, tot je deze vergelijking gebruikte. Ik denk dat je daarin gelijk hebt.

Als de grote bak aan de bovenkant net zo dicht zou zijn als aan de onderkant en dan het kleine aquarium open zou zijn aan de bovenkant dan gaat het verhaal van hillegina wel op, alleen is dat hier niet het geval.

MaoSan zei:
hillegina zei:

Ja maar dan blijft hij niet gevuld!

@TS: dus de gehele hoekbak blijft open behalve de kubus die er bovenop staat! Ah, dan snap ik hem. Maar is dat dan niet lastig vullen? En als er per ongeluk lucht bij komt dan stroomt de inhoud ervan over je vloer!
Bij het vullen vul je hem tot de rand van het aquarium en dan zuig je een deel van de lucht uit de kubus.
zolang het peil niet onder de rand van du kubus komt zal je nooit druk verliezen en zal het water er ook niet uitgaan. hiervoor gebruik je een overflow met bioloog. alle verdamping is dan alleen in het bioloog te merken.

hillegina zei:
Rikkert zei:
volgens mij wel hoor... Als je de bak door de kubus vult stroomt het niet verder weg hoor. Er komt nl. geen lucht meer bij, vanboven lijkt me sterk...
Probeer maar es...
Het L-vormige deel is van bovenaf open. De kubus is van bovenaf dicht.
Andersom kan ook, maar dan is er minder plek voor gas uitwisseling in het aquarium en dan krijg je daar weer problemen mee.

In ieder geval een spannend project, de enige vissen waarvan ik weet dag ze wel zo'n kubus in zouden zwemmen zijn Goudvissen maar daar zit jij denk niet op te wachten. 😉

jCcNgjQx5aZjUBTk6pczX6oIQ3jPONl9.jpeg

Dit is exact wat ik bedoel!!

ja van goudvissen weet ik het, maar dit is inderdaad niet echt wat ik zoek.
ik lees nu over bare-bottom tanks en dit trekt me toch ook wel.

Probleem is denk bij een gezelschap aquarium dat je geen oppervlakte vissen kan hebben en dat bv corydoras of otocinclus(luchthappers) ook geen optie zijn

Leuk project! Weer eens wat anders!
De oppervlakte vissen kunnen gewoon in het L vormige deel luchthappen Niels.

Als je je gootsteen voel gooit met water en een glas omgekeerd naar boven trekt zit deze vol met water. De vissen kunnen in dit glas idd geen lucht happen, maar in het overige gedeelte van de gootsteen wel. Vissen zijn slim genoeg, in de natuur zijn er ook onderwatergrotten of plekken waar ze geen lucht kunnen happen door bijvoorbeeld een dicht bladerdek.

Het lijkt me heel gaaf om in de kubus hoog hout en hoge planten te zetten en wel zo dat het toch een geheel blijft met het lage gedeelte.

Ik blijf dit volgen! leuk! Ga je het helemaal zelf maken?
Je kunt dan ook een topic openen in zelfbouw projecten.

Het is inderdaad de bedoeling om het geheel zelf te gaan maken.
Wordt nog wel even een kunst, maar zodra alles uit de ontwerpfase is zal ik inderdaad een nieuw topic openen.
Echter wil ik eerst nog een idee hebben welke vissen er in gaan komen voor ik begin met het bouwen.

@Sanneke: ik zou het niet direct gokken maar denk wel dat je gelijk hebt.

Gulpen zullen er mijn inziens ook wel in zwemmen.

Guppen denk ik niet...
Bij n. Oldenzeel gingen de endlers niet in de buis...
Ik verwacht dat tetra's er wel in durven... Maarja, ik heb dit verder niet gezien..., dus blijft een gok

Ik denk dat een heleboel dieren hier gewoon gebruik van maken.
Dit is natuurlijk eerder karakter afhankelijk dan soortafhankelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan