Wat is er nieuw

Hoek bij inlaat altijd veel vuil

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RvanWijk
  • Startdatum Startdatum
R

RvanWijk

Guest
Hey!

Hoe kan dit het volgende het beste aanpakken.

Bij mij inlaat heb ik altijd een bult rotzooi op het zand hangen. Best apart het lijkt alsof de circulatie verder goed is maar het bij de inlaat stopt of niet alle oppakt. Daarom heen heb ik ook flink wat hout en stenen liggen. Nu heb ik jonge apistogramma's van een week en moet je net zien dat het vrouwtje daar met het jongbroed zit. Heb alles perfect schoon maar die hoek heb ik al 2 weken niet kunnen doen. Wat is handig om alsnog dat hoekje schoon te krijgen?

Bedankt alvast!
 
Op zich zou het vuil dat daar licht ook niet het filter ingezogen moeten worden.
Een goed rijpe bodem zou dit snel, zonder zich te verzamelen, moeten afbreken.

Hoe lang draait je bak? Hoe groot is die en wat zijn de bewoners?
 
Het enige wat je kan doen is dat afzuigen en kijken waar al dat vuil vandaan komt en dat aanpakken.
 
Op zich zou het vuil dat daar licht ook niet het filter ingezogen moeten worden.
Een goed rijpe bodem zou dit snel, zonder zich te verzamelen, moeten afbreken.

Hoe lang draait je bak? Hoe groot is die en wat zijn de bewoners?

Bakje draait nu een goede 8 maanden maar heb een maand geleden de hele inrichting opnieuw gedaan + een ander filter (die ik 4 weken samen met het oude filter) heb ingedraaid. Bodem is erin gelaten en al het oude water weer opnieuw erin gegoten. Het gaat om een 80cm bak met een Eheim ecco 130. Circulatie is verder prima en maak gebruik van een lily pipe. Alleen ik merk toch dat het vuil zich in die hoek opstapelt. Het voor mij 1x afzuigen en weg maar toch vervelend haha.

Bewoners:

2 Apisto Caca
10 Neon Tetra
10 Kardinaal tetra
5 Otocinclus
10 Cory Panda's

Bedankt in ieder geval!
 
Het enige wat je kan doen is dat afzuigen en kijken waar al dat vuil vandaan komt en dat aanpakken.

Ik verwacht rotting van de planten/bladeren. Dat is wel een nadeeltje van veel planten in een bakje hebben met catappa bladeren. Het heeft zijn looks en voordelen maar dit is toch wel een nadeel haha.
 
Je geeft al aan dat je flink wat hout en stenen hebt liggen. Dat is van grote invloed op je waterdistributie. Hierdoor worden stromingen tegengehouden of afgebogen. Om precies te zien hoe je water bewegingen precies verlopen raad ik je aan om dit te testen met Easy-life Filtermedium. Dit witte goedje laat je precies zien waar je water naartoe gaat en verdwijnt na een bepaalde tijd vanzelf. Wanneer je hier een goed zicht op krijgt wordt het mogelijk eventuele wijzigingen door te voeren waardoor je probleem wellicht verholpen is.
 
Dan verwacht ik dat de meeste vuil van de vergane Catappa bladeren is, dat is goed vuil dus niets aan de hand.
 
Je geeft al aan dat je flink wat hout en stenen hebt liggen. Dat is van grote invloed op je waterdistributie. Hierdoor worden stromingen tegengehouden of afgebogen. Om precies te zien hoe je water bewegingen precies verlopen raad ik je aan om dit te testen met Easy-life Filtermedium. Dit witte goedje laat je precies zien waar je water naartoe gaat en verdwijnt na een bepaalde tijd vanzelf. Wanneer je hier een goed zicht op krijgt wordt het mogelijk eventuele wijzigingen door te voeren waardoor je probleem wellicht verholpen is.

Yes dit doe ik altijd bij het begin met in dit geval Nitrivec (toen met de opstart. Dan kan ik nog mooi tweaken.

Dan verwacht ik dat de meeste vuil van de vergane Catappa bladeren is, dat is goed vuil dus niets aan de hand.

Aah goed om te horen! Ik let met name op poepresten (daar hoef ik om de 3/4 weken pas wat van weg te halen) en dan inderdaad het goedje wat bij de inlaat ligt. Blijkbaar zit de vrouw met de jonkies daar goed want die zie ik daar ook continue van happen. Ik neem aan dat dat spul vanzelf dan afbreekt of?
 
Blijkbaar zit de vrouw met de jonkies daar goed want die zie ik daar ook continue van happen. Ik neem aan dat dat spul vanzelf dan afbreekt of?
Uiteindelijk breekt dit compleet af, of word door de kleintjes misschien dankbaar als stofvoer gezien, hoewel het geen groenten of blad eter zijn volgens mij.
 
Ik heb bij mijn inlaat wel een deadspot trouwens. Hoe kan ik deze verhelpen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan