Wat is er nieuw

Hoelang blijft een aquarium goed?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Licentia
  • Startdatum Startdatum
L

Licentia

Guest
Wij hebben nu een aquarium van 150x50x50 die, zo kreeg ik te horen, al 15 jaar niet meer gebruikt is als aquarium. Hoelang blijft een aquarium eigenlijk goed? waar moet ik op letten?
De kitnaden zien er eigenlijk nog heel goed uit, bovenkant van het glas is iets gebobbelt wat normaal schijnt te zijn bij oud glas. Mijn vriend heeft er eigenlijk wel vetrouwen in, maar ik blijf mij afvragen: hoelang blijft een aquarium goed? De bak is door een aquariumbouwer in elkaar gezet, lang lang geleden dus al..

ff vullen en dan weet je het..

zodra de kit er nog goed uitziet lijk het mij wel veilig.

ik heb ook een erg oude bak en daar zag de kit er verdacht van uit en deze heb ik dan ook in het geheel vervangen voor nieuwe kit.

mooie maat bak trouwens...jaloerssssssssss

Oh ik hoorde hier laatst van iemand dat 50x50 juist niet erg hoog is en dat dat jammer is. Maargoed ik had het niet voor het kiezen... Als je marktplaats in de gaten houd op gratis aquarium (elke 1 a 2 uur) heb je echt zo een heel groooot en gratis aquarium! als je maar snel ben 😛 zit ook nog een gratis oude eheim 2213 filter bij haha. Hele aardige mensen. Deze bak stond al zo'n 15 jaar in de schuur, vandaar toch even mijn bedenkingen 😛
we zullen zelf licht moeten bouwen en geen idee hoe we dat gaan doen, en het frame nog bouwen van stalen balken te lassen dus pfff, jaloers? Wij zijn er nog lang zoet mee 😛
We hadden deze juist opgehaald omdat een andere grote bak die we hebben staan (een hele mooie hoge 190L bak) uit elkaar ligt om opnieuw te kitten maar mijn vriend nu niet zo goed durft te kitten XD het zijn nogal wat liters.

Ik vraag me af hoe het zit met de glasdikte van oude aquaria.. kan best dat er tegenwoordig strengere eisen worden gesteld daaraan.
Las pas in ieder geval nog een verhaal van iemand wiens tweedehands aquarium vrij vlot na in gebruikname knapte. Kitnaad was dus nog goed 😉
Was altijd als koudwaterbak gebruikt, hij deed er bodemverwarming in, theorie was dat er dan een zekere spanning op het glas komt waardoor het dus knapte. Glasdikte voldeed ook niet meer aan de eisen van vandaag de dag.
Zou je eigenlijk even moet meten.. kan het mis hebben maar bij een hoogte van 50 cm moet de dikte dacht ik 8 mm zijn, maar misschien ook 10 mm.. dat laat ik even aan anderen.
Ik neem verder aan dat met een 150 aquarium er een stabilisatiestrip op gemonteerd moet zitten.

Zal ook zeker afhangen wat hoe het is gebruikt in het verleden. Deze staat al een poosje droog denk ik en of dat van invloed is weet ik niet. En of de kwaliteit van de huidige beter is dat weet ik ook niet. Ik denk dus dat een heleboel afhangt van wat de bak al heeft meegemaakt in zn leven.
Met zo n plomp water zou ik persoonlijk liever een jongere bak nemen. Als dit toch onverhoopt mis zou gaan dan zijn de rapen gaar denk ik.

Tsja..15 jaar droog gestaan. Zou hem eerst eens op een veilige plek compleet vullen en kijken hoe de bak zich houdt! Of toch een jongere bak zoeken op MP .

Hmm lastig... De glasdikte zal ik zo eens meten maar die is volgends mij zeker wel 1 cm. Ik weet niet eens wat een stabilisatiestrip is 😛

Grx3tMnCLqYgDBxaC7j4-Gqh8s16oxyY.jpeg

Deze heeft er dus 2..
Voorkomen al te veel meebuigen (onder druk van het water) van het glas.

Lastig dat ik niet zo even met mijn mobiel een foto kan plaatsen... Het is een en al glas. Op de bovenkant zit wel een dikke glasplaat in het midden vastgekit....

Foto uploaden naar bijv. photobucket en die link hier in je bericht plakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan