Hoelang duurt het ongeveer voordat je aquariumwater gewend is met het opnemen van co2?


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemiddag,

In mijn LFS vertelde ze laatste dat je water kan wennen aan de co2 opnamen, waardoor je minder snel door je co2 heen zou gaan.

Ik heb momenteel een 2kg fles en die red nu de eerste keer krap aan 2 weken (ligt ook een deel aan natuurlijk dat die soms de co2 der uitschoot door een defect terugloopventiel).

Maar ik vroeg me af wat een beetje normaal is voor een 2 kg fles met 2 bellen per seconden op 350L water die van 9 tot 7 aan staat. En hoelang het ongeveer duurt voordat je aquariumwater beter de co2 op kan nemen en dus minder nodig heeft. Als het iedere keer 2-3 weken gaat zijn word het wel duur grapje namelijk.
 
Iets is ernstig mis in je setup.

Ter vergelijking ik heb een aquarium met 1400 liter. Vier keer zo groot. Bij mij is door een bioloog het verbruik hoger dan in een aquarium met potfilter. Ik pomp best veel CO2 erin.

Maar... Ik doe 8 weken op 2kg.
Dus.... Wat is er bij jou aan de hand?

Gebruik je wel een goede reactor om het CO2 op te lossen?
 
Iets is ernstig mis in je setup.

Ter vergelijking ik heb een aquarium met 1400 liter. Vier keer zo groot. Bij mij is door een bioloog het verbruik hoger dan in een aquarium met potfilter. Ik pomp best veel CO2 erin.

Maar... Ik doe 8 weken op 2kg.
Dus.... Wat is er bij jou aan de hand?

Gebruik je wel een goede reactor om het CO2 op te lossen?
En hoeveel bellen per seconden doe je?

Ik weet dat er inderdaad een defect terugloopventiel was waardoor die de ene keer nauwelijks iets door liet en de keer daarna een bel of 20 per seconden deed.

Ook een keer of 2 op me werk dag geweest waardoor ik daar dus pas na 8 uur co2 toevoegen achter kwam.
 
Heb btw een taifun reactor van jbl. Die zat bij de set die ik kocht. Zal een diffuser beter werk doen ?
 
Mijn bak is 335 liter en ik doe met 2 kilo 2 maanden met zo n 240 bellen per minuut maar wel met dien verstande dat ik met een controller werk dus de co2 loopt niet de hele dag door.
 


Mijn bak is 335 liter en ik doe met 2 kilo 2 maanden met zo n 240 bellen per minuut maar wel met dien verstande dat ik met een controller werk dus de co2 loopt niet de hele dag door.
Oke top, dan ligt het nu dus echt aan dat defect in mijn setup die ik er vandaag uitgehaald heb. Ben ik daar gewoon veel co2 door verloren.
 
Goedemiddag,

In mijn LFS vertelde ze laatste dat je water kan wennen aan de co2 opnamen, waardoor je minder snel door je co2 heen zou gaan.

Ik heb momenteel een 2kg fles en die red nu de eerste keer krap aan 2 weken (ligt ook een deel aan natuurlijk dat die soms de co2 der uitschoot door een defect terugloopventiel).

Maar ik vroeg me af wat een beetje normaal is voor een 2 kg fles met 2 bellen per seconden op 350L water die van 9 tot 7 aan staat. En hoelang het ongeveer duurt voordat je aquariumwater beter de co2 op kan nemen en dus minder nodig heeft. Als het iedere keer 2-3 weken gaat zijn word het wel duur grapje namelijk.
Water dat went aan CO2 opname lijkt me vreemd. Maar je planten kunnen wel "wennen" aan CO2 toevoer, zij hebben namelijk hun groei afgestemd op licht en bemesting waaronder dus ook CO2 valt.
Dus waar je Lfs het over heeft is mij niet duidelijk maar dat komt bij mij wel meer voor...
 
Goedemiddag,

In mijn LFS vertelde ze laatste dat je water kan wennen aan de co2 opnamen, waardoor je minder snel door je co2 heen zou gaan.

Ik heb momenteel een 2kg fles en die red nu de eerste keer krap aan 2 weken (ligt ook een deel aan natuurlijk dat die soms de co2 der uitschoot door een defect terugloopventiel).

Maar ik vroeg me af wat een beetje normaal is voor een 2 kg fles met 2 bellen per seconden op 350L water die van 9 tot 7 aan staat. En hoelang het ongeveer duurt voordat je aquariumwater beter de co2 op kan nemen en dus minder nodig heeft. Als het iedere keer 2-3 weken gaat zijn word het wel duur grapje namelijk.
Water went niet aan co2..
Degene die jou dat heeft wijs gemaakt snapt het niet of is een goede verkoper.

Je verbruik lijkt echt gigantisch, ik doe met bioloog ongeveer 2-3 maanden met 10kg.
Dat is een aquarium van ongeveer 1000L (Incl bioloog) op 3500L/U (ongeveer berekend) met een KH van 2,5-3 en een co2 concentratie van 20ppm
 
Dank voor de reacties! Ik hoop dat mijn setup nu normaal werkt, van de week maar weer eens de fles laten vullen en dan kijken hoelang ik er mee doe
 
Heb btw een taifun reactor van jbl. Die zat bij de set die ik kocht. Zal een diffuser beter werk doen ?
Je hebt een aquarium met een redelijk grote inhoud.
Om CO2 te besparen moet je proberen om je CO2 zo efficiënt mogelijk op te lossen.
Een CO2 reactor is de efficiëntste manier om CO2 op te lossen in je aquarium.
Verder kan je gebruik maken van een PH controller.
Deze stel je in op een door jou gewenste PH waarde.
De controller zorgt ervoor dat er alleen CO2 wordt gegeven, als de PH waarde is gestegen boven de door jou gewenste PH waarde.
Je verbruik wordt dus lager en je het altijd een stabiele PH waarde.
Het CO2 verbruik stijgt ook door bijvoorbeeld te veel rimpeling op het wateroppervlak, of door gebruik van een zuurstofsteentje.
 

Terug
Bovenaan