Wat is er nieuw

hoelang gaat een filterpomp mee?

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Ik heb een dilemma.....:help:

$ weken geleden heb ik mijn Eheim prof 3 voorfilter schoon gemaakt omdat de stroming minder werd. Na het schoonmaken had ik nog een slechtere stroming. Nog een keer open gemaakt, alles gecontroleerd ook filterkop.
Alles leek normaal en geen verstoppingen, slangen ook helemaal ok. Weer aangesloten en alles deed het toen weer. Maar 2 dagen voor we op vakantie gingen nog nauwelijks stroming, naar APO gegaan hij wist het ook niet, hij dacht dat de pomp misschien gewoon op was. Dan maar op vakantie met een pomp die nauwelijks uitstroom had. Twee weken weg geweest en op vakantie nagedacht over welke nieuwe pomp ik ga aanschaffen.
Kom ik terug doet de pomp het weer helemaal, goeie uitstroom.

Nu weet ik niet wat ik ga doen, er moet nieuw filtervlies in de filter (moet ik nog bestellen ) of ga ik toch voor een nieuwe pomp, terwijl hij het gewoon doet.

Weet iemand hoelang een filterpomp mee kan gaan? Ik heb hem in 2007 aangeschaft en het gaat om een Eheim prof 2075 .
Kan hij aan vervanging toe zijn of toch een klein verstopping gehad die in de vakantie er toch uit is gegaan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen

Het kan een kleine verstopping zijn, of gewoon lucht na het opnieuw aansluiten lijkt me.

Je zou denken dat iemand na 17 jaar gebruik wel weet wanneer lucht het probleem is en wanneer niet. 🙂 Hmmm. Ik weet niet hoe lang pompen precies mee moeten gaan, maar jij hebt deze al best een hele tijd. Mocht hij nou vaker zonder duidelijke oorzaak ineens minder goed pompen, dan zou ik toch gaan nadenken over vervanging.

Weet iemand hoelang een filterpomp mee kan gaan? Ik heb hem in 2007 aangeschaft en het gaat om een Eheim prof 2075
Ik vind dit altijd een lastige. Hoeveel filters worden er alleen al niet geproduceerd door Eheim. Dan nog kun je pech hebben /krijgen.

• Leuk
Waarderingen: cone
Ik zou ook gaan nadenken over vervanging of ook kijken of de rotor wel helemaal goed is.

• Leuk
Je zou denken dat iemand na 17 jaar gebruik wel weet wanneer lucht het probleem is en wanneer niet. 🙂 Hmmm. Ik weet niet hoe lang pompen precies mee moeten gaan, maar jij hebt deze al best een hele tijd. Mocht hij nou vaker zonder duidelijke oorzaak ineens minder goed pompen, dan zou ik toch gaan nadenken over vervanging.
Ik neig ook naar nieuwe pomp, maar aan de andere kant kan ik ook nog een keer nieuw filtervlies erin doen en kan ie het zomaar weer maanden doen. Vandaar de vraag hoelang de gemiddelde levensduur is van een filterpomp. Ben ik hier misschien al ruim overheen?

Na 17 jaar is dat geen pech meer...
Wat ik zou doen is goed denken of je een andere pomp wilt of dat je het zelfde type houdt. In het laatste geval is het een optie om dezelfde filter aan te schaffen zodat je onderdelen kunt vervangen als de oude het begeeft. (Dat komt dan waarschijnlijk neer op het oude filtermateriaal in de nieuwe potfilter en de oude hoduen voor reserveonderdelen.)

• Leuk
Ik vind dit altijd een lastige. Hoeveel filters worden er alleen al niet geproduceerd door Eheim. Dan nog kun je pech hebben /krijgen.
dus misschien heb ik al geluk dat ie zonder problemen 16 jaar gedraaid heeft

Ik zou ook gaan nadenken over vervanging of ook kijken of de rotor wel helemaal goed is.
rotor was niets gek mee, ik twijfel over hoelang zo n motortje mee kan gaan.

Hoe solide ze het ook bouwen, er zitten bewegende delen is die aan slijtage onderhevig zijn. Ik vind 17 jaar een mooie leeftijd voor een dergelijk apparaat,maar zolang als ie het nog blijft doen, doet ie 't.
Feitelijk gezien is er geen zinnig woord over te zeggen: hij kan het nog 3 jaar volhouden, hij kan het morgen begeven.

• Leuk
Na 17 jaar is dat geen pech meer...
Wat ik zou doen is goed denken of je een andere pomp wilt of dat je het zelfde type houdt. In het laatste geval is het een optie om dezelfde filter aan te schaffen zodat je onderdelen kunt vervangen als de oude het begeeft. (Dat komt dan waarschijnlijk neer op het oude filtermateriaal in de nieuwe potfilter en de oude hoduen voor reserveonderdelen.)
Ik weet niet zeker of de onderdelen van de eheim prof 3 hetzelfde zijn als de prof 4. En ik was aan het denken om over te stappen op de oase biomaster 600

Dan denk ik dat ik in jouw geval die zou aanschaffen, even de tijd nemen of je ergens een leuke aanbieding ziet, en de nieuwe pomp alvast mee laten draaien. Dan kan de nieuwe pomp in alle rust in draaien en als de oude het ondertussen begeeft, heb je back up.

Filtersleeftijden hangen ook af van de manier van werken van de eigenaar. Regelmatig of weinig goed onderhoud? Maar ook in welke bak zo'n ding hangt. Veel of weinig vervuiling dat weg gefilterd dient te worden. De bouw kwaliteit van het filter speelt tenslotte ook nog een rol. Dus een leeftijd kan je er niet precies aanhangen vermoed ik zo. Wel weet ik dat wanneer filters een mindere werking vertonen ondanks een ervoor gedane schoonmaak dat er veelal sprake is van slijtage hetgeen luchtlekkage tot gevolg heeft. Maar er is mij ook vaak gebleken dat dit wel op te lossen is. De slijtage vind je namelijk altijd in de rubbers.

Ik neig ook naar nieuwe pomp, maar aan de andere kant kan ik ook nog een keer nieuw filtervlies erin doen en kan ie het zomaar weer maanden doen. Vandaar de vraag hoelang de gemiddelde levensduur is van een filterpomp. Ben ik hier misschien al ruim overheen?
Who cares? Hij doet het toch nog?😉
Ik zou pas naar een nieuwe kijken als hij er helemaal mee stopt of vaker hapert. Maar iedereen is anders natuurlijk.

• Leuk
Als die 17 jaar oud is......is een nieuwe filter dan kwa stroom verbruik niet veel lager geworden?

Mvg ronald

Who cares? Hij doet het toch nog?😉
Ik zou pas naar een nieuwe kijken als hij er helemaal mee stopt of vaker hapert. Maar iedereen is anders natuurlijk.
Tja ik zou niet een filter van 17 jaar willen hebben die ieder moment de geest kan geven hoor.

Neemt toch een lekker passend binnenfilter, dat spoelt veel harder.
Persoonlijk ben ik niet meer fan van potfilters, .

een buitenfilter heeft als voordeel dat er veel meer media inzit en dus meer ruimte voor de bacterien.

Nou laat je maar niet al te begoogeld worden.
Mensen alom gaan tegenwoordig toch alweer terug naar het gebruik van sponsen in de filters.
Zo een binnending stroomt veel harder per opgenomen wattage, zonder weerstand van slangen, das verspilde energie.

Ja dat is zo maar ja met een auto van 17 jaar is de kans op pech groter dan met een auto van 1 jaar 😉

Net als met een auto,parkje.
Een grote buiten en nog een kleine binnen.
Dan heb je er 2.

Mensen alom gaan tegenwoordig toch alweer terug naar het gebruik van sponsen in de filters.
Zo een binnending stroomt veel harder per opgenomen wattage, zonder weerstand van slangen, das verspilde energie.
Daar heb je gelijk in, een binnenfilter is meestal zuiniger dan een potfilter. En jij weet je bakken gewoon te draaien met kleine filters, dus tot op zekere hoogte kan het. Maar ook jij weet neem ik aan wel dat een groot visbestand op een superfish draaien niet realistisch is. 🙂 Er zit een grens aan wat je ermee kunt doen.

Is natuurlijk kwestie van smaak, maar zo'n binnen ding vind ik niet mooi

Filtersleeftijden hangen ook af van de manier van werken van de eigenaar. Regelmatig of weinig goed onderhoud? Maar ook in welke bak zo'n ding hangt. Veel of weinig vervuiling dat weg gefilterd dient te worden. De bouw kwaliteit van het filter speelt tenslotte ook nog een rol. Dus een leeftijd kan je er niet precies aanhangen vermoed ik zo. Wel weet ik dat wanneer filters een mindere werking vertonen ondanks een ervoor gedane schoonmaak dat er veelal sprake is van slijtage hetgeen luchtlekkage tot gevolg heeft. Maar er is mij ook vaak gebleken dat dit wel op te lossen is. De slijtage vind je namelijk altijd in de rubbers.
Jij beschrijft precies wat ik denk en meegemaakt heb met iets niet technisch maar wel met dieren. Alhoewel, toch klopt dat ook weer niet helemaal.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan