Wat is er nieuw

Hoelang indraaien?

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
25
Ik heb dit weekend een 2de aquarium aangeschaft. Het is een aqualantis van 60cm geworden. Ik heb hem 2dehands gekocht maar hij stond al een poosje leeg. Ik heb water uit mijn andere aquarium gebruikt om hem voor de helft te vullen en de rest gewoon kraanwater. Ik heb er ook wat van het filter ingelegd. Nu heb ik een aantal vragen: Is 1 filtermat genoeg om erin te doen of zou ik beter nog 1 of meerdere erin kunnen leggen? Moet ik ook wat voer erin doen of is het water van het andere aquarium voldoende "vervuild"? Wat ik vroeger altijd deed was direct met een paar jonge guppen beginnen, deze laten groeien en steeds een paar extra erin doen om de belasting langzaam op gang te brengen. Heeft dit ook zin of is voeren voldoende? Ik heb er een eheim pickup filter inhangen. Deze heeft best weinig filtermatten (vergelijken met de rio125), is dit voldoende voor zo'n kleiner aquarium? (Weet dat bacteriën niet alleen in het filter zitten, maar daar zitten er toch ook best veel dacht ik?)
En nog een vraag die niet zoveel met het indraaien te maken heeft: De standaard verlichting zit er nog in en ik vind het mooi om er verlichting in te hebben waarbij ik dag en nacht kan instellen. Weet iemand welke verlichting in dit aquarium past? Led strips van aliexpress zag ik bijvoorbeeld al voorbij komen op het forum, maar daar zijn er zoveel van dat ik niet meer weet wat dan wel en niet goed zou zijn. Ik wil het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar het moet ook goed. Hij staat op mijn bureau dus ik kijk er iedere dag naar....
De foto is nog niet helemaal helder, maar het filter zal zijn werk wel gaan doen vandaag. Verwacht dat hij als ik vanavond thuis kom mooi helder is!

Bijlagen

• 1740996484772.jpg
    1740996484772.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 35
In een goed ingedraaid filter zitten verreweg de meeste bacteriën.
Je kunt de sponsen van zo'n goed ingedraaid filter uitspoelen in het water van de nieuwe bak (pas wel op dat het oude filter nog wat overhoudt!). die bacteriën komen dan vanzelf in het filter terecht.
Klein beetje voer verkruimelen kan nuttig zijn, in schoon water zitten als het goed is weinig voeding voor je nieuwe filter. Als dat niet zo is, is je oude filter onvoldoende voor z'n bak. Guppen kun je doen na een een week of 3 en dan kijken wat er gebeurt.

Ik zou niet alleen de filtermat in de bak leggen, ik zou het hele filter installeren en gewoon laten draaien.
Gewoon een week of 4 indraaien, of meten wanneer je nitraatpiek voorbij is. De rest is eigen risico 😉

Je schrijft dat je een dag en nacht mode op je verlichting wil?
Overdag licht aan, snachts licht uit is met een tijdschakelaar al te halen, wat zoek je precies nog meer?

Ik zou niet alleen de filtermat in de bak leggen, ik zou het hele filter installeren en gewoon laten draaien.
Gewoon een week of 4 indraaien, of meten wanneer je nitraatpiek voorbij is. De rest is eigen risico 😉
Je bedoelt het filter uit mijn andere aquarium hierin doen?
Je schrijft dat je een dag en nacht mode op je verlichting wil?
Overdag licht aan, snachts licht uit is met een tijdschakelaar al te halen, wat zoek je precies nog meer?
Ik bedoel eigenlijk meer zonsopkomst en ondergang.

Filters in de pompen laten zitten, het geheel in de bak waar je hem in wil hebben, en laten draaien.
Je hebt best wat water mee overgenomen van je andere bak, daar zou al voldoende bacterie in moeten zitten om een goede start te maken.

Je zou eens kunnen kijken naar een TC420, die moet volgens mij overal wel tussen passen

Filters in de pompen laten zitten, het geheel in de bak waar je hem in wil hebben, en laten draaien.
Je hebt best wat water mee overgenomen van je andere bak, daar zou al voldoende bacterie in moeten zitten om een goede start te maken.

Je zou eens kunnen kijken naar een TC420, die moet volgens mij overal wel tussen passen
Dat is leuk bedacht Freakert, maar ik vrees dat dan de bak waar het filter uitgehaald is, in het honderd loopt......

Ik zie een losse spons in zn bak liggen, dat doet mij vermoeden dat hij met 2 pompen aan de gang is, vandaar mijn antwoord.
Mocht er maar 1 pomp aanwezig zijn dan kan je maar 1 aquarium draaien

Ik heb een aquarium dat al zeker 3 jaar draait, hier zit uiteraard een pomp in. Nu heb ik er eentje bijgekocht en hier zit natuurlijk ook een filter in. De spons die er ligt is die van het ingedraaide aquarium. Deze past niet in de pomp van het nieuwe aquarium vandaar dat ik hem erin heb gelegd met de gedachte dat door de stroming de bacteriën wel verspreid worden

• Leuk
Waarderingen: Ro
Dan zou ik die spons een keer goed uitknijpen in je nieuwe bak en snel terug in je andere pomp zetten.

De spons die er nu in ligt komt uit een filter met een stuk of 6 sponsen, dus daar kan er wel eentje uit. Vervang wel vaker een keer een spons. Deze dus goed uitknijpen heeft meer effect dan laten liggen? Of is dit om het even?

Klopt het dat dit een controller is en geen led verlichting zelf?

Ja dat is om alles te regelen zoals het dimmen van de led.

De spons die er nu in ligt komt uit een filter met een stuk of 6 sponsen,
Dat is best wel wat aan spons, meer dan ik had verwacht. Dan kan je er makkelijker 1 missen, maar toch zou ik hem in het filter laten.

De bedoeling is dat er een schooltje bacterien in je bak terecht komt die dan kunnen gaan vermenigvuldigen.
Hoeveel je precies toevoegt maakt niet heel veel uit, je bak moet toch bepaalde stadia door voor je bak echt ingedraaid is, en dat kost nu eenmaal tijd.

De TC420 is inderdaad een controller die voor zover ik het kon zien tussen de huidige verlichting zou moeten kunnen.
Heb het zelf niet getest met die verlichting, dus doe even goed dubbelchecken

Deze dimpen dan de verlichting? Kleur verandert dan niet lijkt me? Ik vind zelf een rode gloed wel mooi bij opkomst en ondergang. Heb dit in mijn andere bak met 2 lampen. Eentje rood en eentje normaal. Kan dit ook met 1 lamp?

Ja die dimmen en met de Aquatlantis Splendid kan ik ook de kleuren regen want die heeft RGBW led. Dat werkt met een app.
In de link staat een video waar Frits het laat zien.

Kan dit ook met 1 lamp?

Als jij een RGB(W) lamp hebt wel

Ik stuur hier bijvoorbeeld met de TC420 5 verschillende kleuren onafhankelijk tegelijk aan. Rood, Groen, Blauw, Koudwit en Warmwit.

De spons die er nu in ligt komt uit een filter met een stuk of 6 sponsen, dus daar kan er wel eentje uit. Vervang wel vaker een keer een spons. Deze dus goed uitknijpen heeft meer effect dan laten liggen? Of is dit om het even?
Als die spons jou niet in de weg ligt, lekker een weekje laten liggen, kunnen de nitrificerende bacteriën, zich snel vestigen in de pomp van dat 'nieuwe' aquarium 🙂

Als die spons jou niet in de weg ligt, lekker een weekje laten liggen, kunnen de nitrificerende bacteriën, zich snel vestigen in de pomp van dat 'nieuwe' aquarium 🙂
Maar ja die zitten toch in en op de oude spons en die zullen daar toch niet weggaan neem ik aan?

• Leuk
Gaat net als mensen, pa en ma vermenigvuldigen, en jeugd word uit huis geschupt 😉

• Leuk
Maar ja die zitten toch in en op de oude spons en die zullen daar toch niet weggaan neem ik aan?
Al zijn het er maar 10, daarna lekker vermenigvuldigen, en dat gaat heel rap, een uur later zijn het er al 100.000 🙂

Bedankt voor de reacties! Weet ik wat me te doen staat. Afwachten!

Al zijn het er maar 10, daarna lekker vermenigvuldigen, en dat gaat heel rap, een uur later zijn het er al 100.000 🙂
Heterotrofe gaan vrij rap maar de andere nitrificerende een stuk minder snel en daar ook het advies om 4 weken in te draaien. Anders kun je er een flesje met baccies indoen en gelijk starten maar zo makkelijk is dat niet.

• Leuk
Ik heb niet het idee dat die flesjes beter werken dan vers aquariumwater van een ingedraaide bak

Nee dat denk ik ook niet want je weet vaak niet wat erin zit maar al zou je dat gebruiken dan draai ik liever toch nog 4 weken in tenzij je een oud goed ingedraaide filter mee laat draaien.

Mijn ervaring met bacterien toevoegen is dat het weinig uitmaakt waar ze vandaan komen (andere bak of flesje of potje)
Het helpt in alle gevallen om sneller een breder spectrum aan bacterien op te bouwen.
Dat wil niet zeggen dat de totale indraaitijd achteruit gaat, maar meer dat je minder zal merken van de verschillende fases in de opstart.

Zelf merk ik alleen de 1e 2 dagen wat wazig water en na 2 a 3 weken wat bruinalg wat een week (of 2) later ook weer weg is.

Ja daar heb je wel een punt denk ik. Door te enten of iets toe te voegen geef je een betere start en kan de bacteriecultuur sneller op kracht komen. Wel belangrijk is dan om wel te zorgen dat er eten voor de baccies in de bak zitten zodat ze zich voortplanten om een goede kolonie te worden.
Ik verkruimel daarom ook vaak wat voer gedurende het indraaien.

Heterotrofe gaan vrij rap maar de andere nitrificerende een stuk minder snel en daar ook het advies om 4 weken in te draaien. Anders kun je er een flesje met baccies indoen en gelijk starten maar zo makkelijk is dat niet.
Dat is nou het voordeel bij Jasper, een filter dat al zolang in zijn andere pomp zat, boordevol vitam… uhhh, met alle
nuttige bacteriën 😉

Ik heb niet het idee dat die flesjes beter werken dan vers aquariumwater van een ingedraaide bak
Het is jammer dat er geen bacteriën test setjes bestaan 😁

Maar waarom nieuwe led want volgens mij is de controller die ik noemde ook te gebruiken. Met andere led zul je ook een controller nog nodig hebben om eea te regelen.

Ja, zo een heb ik er ook nog liggen. Destijds niet gebruikt omdat ik het wit wel erg koud vond. Ik heb uiteindelijk zelf wat gemaakt met waterdichte LED strips. Maar daar moet je wel een beetje verstand van hebben. Er is een hoop rommel op de markt en je moet het zelf monteren en afdichten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan