Wat is er nieuw

Hoelang is actief kool houdbaar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een tweede hands aquarium gekocht. Deze wil ik eerst even 'schoonfilteren' met actief kool.
Hier gaan dan de vissen in, voor 1 maand.

In deze maand ga ik mijn grote aquarium veranderen, en als die klaar is wil ik die ook even schoon filteren met dat kool.

Kan ik gewoon dit:
http://www.aquaplantsonline.nl/filterma ... 5-kg-emmer

kopen? Ik zeg wat, 0,75kg voor de 2e hands aquarium, en dan 1 maand later de andere 0,75kg gebruiken?

Of zit er een houdbaarheidsdatum op? Google geeft alleen aan dat de werking wat minder kan worden. Weet niet wat jullie ervaring is?

Nooit gehoord van een houdbaarheidstermijn.. al ik actief-kool gebruik dan gebruik ik kool wat ik al jaren in een emmer heb liggen.

Tot het eind der tijden naar ik inschat.

Het kan wel verzadigd raken misschien bedoel je dat ?

Oke, haha duidelijk!

Nee, ik vroeg me niet af of het verzadigd kon raken 🙂. Dat wist ik.

Groetjes!

Ik bewaar mijn ongebruikte actieve kool in dichtgesealde zakjes (een emmer is ook goed)
Zolang het maar niet met de buitenlucht in contact komt .
Gebruikte kool zou ik weggooien .

Je wil veel teveel gebruiken , hoeveel liter is je bak ?

Maar ik begrijp niet goed waarom je een tweedehands aquarium wil "schoonfilteren" met kool .

Maak hem eerst goed schoon , zet hem dan vol water en een paar liter azijn erin met een stromingspomp , ga je veel meer aan hebben .
Een dag later draaien , weer schoonmaken en dan goed spoelen .

Oke, dat ken ik niet!? Azijn? Dat kan je er gewoon domweg ingooien en ff spoelen zoals je zegt? Zitten geen 'gevaren/nadelen' aan?

Niet echt. Ik gebruik al �eeuwen� (schoonmaak)azijn om bakken schoon te maken.

moet er om die kooltjes ook een zakje of kunnen ze ook los in het filter?

Panty doe ik nog wel eens. Goedkoper dan een speciaal JBL of Eheim zakje van �7,99 🙂.

Beide kanten een knoop, ff x door het water halen om de zwarte waas er af te halen en het erin stoppen.
Dat is mijn plan.

Ik zal ook dat azijn gaan gebruiken. Ben altijd blij met zo'n forum zeg!
Bedankt!

http://corydora.nl/index.php?route=prod ... ool+filter

Ik heb onlangs garnalen besteld bij deze zaak. Moet ze nog krijgen, heb nu colawater en laatst een Esha kuurtje gedaan wat geen ruk hielp. Ik wil die medicijnen er even uitfilteren voor de garnalen en dan gelijk het water wat helderder krijgen.

Ik dacht dan bestel ik deze er nog bij, op de link hierboven. Heb ik dan de goeie? En kun je die ook op maat knippen of snijden? Heb een best klein filter met 2 compartimenten. Dacht dan houd ik in de ene kant het sponsje en in de andere kant het kooltje.

Sorry, je gaat wat snel.

Je hebt colawater en een Esha kuur gebruikt. Waarom?

Je kunt die medicijnen er inderdaad op die manier uit filteren, en je kunt dat spul ook op maat knippen.
Die sponzen zijn vaak in verhouding wat duur. Ik heb gewoon een goedkope zag gekocht bij de plaatselijke dierenwinkel.

Succes!

Kijk dan eerst even 'bij de dierenspeciaalzaak op de hoek en op zoek naar een panty van moeders haha. Cola water al vanaf het begin, ik heb het hout alleen laten weken en dacht het valt wel wat mee. Maar het blijft maar donker. Anubias, javavaren, neon tetras vinden dit allemaal prettig dus die groeien ook wel LAAAANGZAAAMM haha. Heb nu een valisneria voor achter maar ik dacht die kan ook wel een lichtboost gebruiken. Dus zodoende!

Ohja, de Esha kuur omdat ik bij een paar tetra's wat schimmelvorming zag. Heb er wel een topic over aangemaakt maar weet niet hoe ik die hier kan krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan