Wat is er nieuw

Hoelang kun je doen met een co2 fles van xKg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanfr
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanfr

Guest
Goedemiddag,

Ik vroeg mij af hoelang je ongeveer kunt doen met een CO2 fles natuurlijk hangt dit af van de hoeveelheid die je toedient en de grote van de fles. Vandaar dat ik (en waarschijnlijk andere op dit forum) graag zou willen weten wat jullie verbruik aan Co2 is.

Wanneer je co2 gebruikt graag de volgende info hier achter laten:
- Inhoud van het aquarium (liter)
- Groote van Co2 fles (kg)
- Hoeveelheid dat word toegediend (Druppels per seconde)
- Beplanting (Weinig, gemiddeld, veel)
- Koste vullen Co2 (Per maand of jaarlijks)

Wanneer ik hierover genoeg informatie heb wil ik hier een calculator voor maken zodat nieuwe co2 gebruikers een beeld kunnen krijgen over het gebruik van co2

Alvast bedankt voor de medewerking!

Mijn bak is 1 meter en 190 liter. de fles is 2 kilo en ik doseer 150 bellen en doe er 4-5 maanden mee. veel beplanting. Fles vullen kost bij AJAX 12,10.

Hoeveel je nodig hebt hangt ook af van je kraanwater en wat je wil bereiken met de co2.

Aan mijn Juwel Rio 180 zit een volautomatisch CO2 systeem gekoppeld. Druppels tellen is dus niet van toepassing. Ik gebruik afwisselend een 1,5 kg en 2 kg. fles. Deze vullingen kosten resp. �15,95 en �20,25. Ze gaan ongeveer 3 maanden voor de 1,5 kg. en 4 maanden voor de 2 kg. fles mee. Het aquarium is sterk beplant. Je vraagt er niet om maar ook is van belang de gebruikte lichtduur/intensiteit. Onze bak is intens belicht gedurende 9 uur. De totale lichtduur, dan nog 10%-30%) is zo'n 14 uur.

Groet,
Ben.

Dat is bijna het dubbele dan wat ik bij AJAX Varel betaal zeg.

Moeilijk vast te stellen.
Zet ik mijn co2 op 40ppm doe ik 9 maand met een 10kg fles.
Zet ik ze op 35ppm doe ik 18 maand met dezelfde fles.

Ook hangt het er van af welke filtering en hoeveel planten je hebt. Een bioloogfilter met overloop verdubbelt doorgaans het verbruik.

Zelf betaal ik 24� en iets voor 10kg.

jessicapilon zei:
Dat is bijna het dubbele dan wat ik bij AJAX Varel betaal zeg.

Helaas, wij hebben geen AJAX Varel hier. Daarom ga ik naar Veldhuis aquaria in Enschede. Mocht er iemand een goedkoper adres weten in de buurt van Hellendoorn dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

:petjeaf:

Groet,
Ben.

Deze lijst kende ik inderdaad niet. Hopelijk is hij nog up to date?
Wie weet vind ik nog een wat goedkoper adres.
Dank alvast.

Groet,
Ben.

Ik doseer vrij veel vind ik; 4 a 5 bps. En zit nog steeds niet echt op het ppm dat ik wil hebben (heb weer wat last van draadalg).
Ik heb een 120cm, 360 liter aquarium met veel planten, en tot voor kort weinig vis. Met mijn laatste fles (10kg) heb ik zo'n 6 maanden gedaan. Omruilen hier bij de Sligro kost 48,-

JurgenD zei:
...
Zelf betaal ik 24� en iets voor 10kg.
Dat is een mooi prijsje!

jessicapilon zei:
Mijn bak is 1 meter en 190 liter. de fles is 2 kilo en ik doseer 150 bellen en doe er 4-5 maanden mee. veel beplanting. Fles vullen kost bij AJAX 12,10.
Heeft AJAX ook een omruilsysteem, of moet je moet een eigen fles aankomen? En weet je wat 10kg bijvullen kost?

koop gewoon uw co2 bij een drankengroothandel die levert aan horeca.
CO2 wordt ook gebruikt om bier te tappen. Meestal kan je kiezen tussen 10kg of 5kg dacht ik.

Iemand die gasflessen verhandelt kan er ook wel aan geraken als hij de moeite wil doen.

ik deed ongeveer 6 maanden met een 10kg fles op 450L (atomizer, 25-30PPM, geen bellenteller)
ik doe (hopelijk) ongeveer 3-5 maanden met 10KG op 900L (cerges, 15-20PPM, 2-4 BPS)
ik moet nog vast stellen hoe lang ik doe met 10KG op 50L (atomizer, 25-30PPM, geen bellenteller)

flessen kosten mij �45 voor 10KG en �20 voor 2KG bij het hekeltje
statiegeld is wel �120 (beide flessen) maar dat is eenmalig.

Mijn aquarium is 400 liter. Ik gebruik een volautomatisch CO2-systeem met flessen van 2kg. De fles nu heb ik eind april aangesloten, dus al ongeveer 3,5 maand, en is nog steeds niet leeg. Vullen kost mij �2,- per kilo. Ik denk ongeveer �1,- per maand aan CO2 te verbruiken.

Mijn bak is 54L, ik doseer 1bps via een inline reactor en doe 4 maanden met 500gr.

Edit: en die 500gr kost ook �12,10 bij Ajax :koud:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan