hoelang lamp aan

S

Schaive

Guest
Ik heb boven mijn 60 cm bak een 15 w spaarlamp hangen( standaard meegeleverd)
nu is mijn bak 2,5 week aan het indraaien en brand de lamp 8,5 uur per dag (8.30 - 17.00 ) kan/moet ik dit uitbreiden naar wat meer uur?
 
Gewoon heel de dag.


Gaat bij mij om 8 uur aan,en om 11.30 uit.

15 watt spaarlamp , is toch haast niets.
 
Dat is op zich prima hoor. Ik heb hem hier 9 uur aan. je kan hem iets langer aandoen maar de vraag naar voeding zal dan ook stijgen en het is de vraag of dat dan voldoende aanwezig is. Als je nu geen problemen hebt zou ik het zelf niet langer dan 9 uur laten branden.
Wat je kan doen is een pauze van 12-14 uur zodat hij tot 7 uur aan kan blijven.
 
15 watt Spaarlamp !!

Wat kan er fout gaan?
 
ja bertus, zat er bij toen ik hem kocht.

wat raad je aan dan
 
Niets,gewoon aan laten.
Met wat drijfgroen dempt dat een beetje, dan ook geen alg.
 
maar is die lamp te fel dan?
 
Nee, dat weet jij toch het beste?
In mijn bakken heb ik allemaal kroos en drijfgroen.

Lekker rustiek in de bak.
 
Ik verwacht met 8-9 uur licht ook zonder drijvers geen problemen hoor. Ik heb hier diverse 60cm bakjes en 3 hebben ook 15W en daar zit amper groen boven. Maar alg krijg je niet zolang je maar niet te lang het licht aan hebt.
 
En als ik nog een blauwe led strip erbij doe, kan ik die voor en na aan doen, of kan die ook gewoon bij de spaarlamp aanblijven.
 
Die dient dan meer voor de nacht denk ik. Tja, ik verwacht samen met de spaarlamp niet veel problemen omdat het al met al nog vrij beperkt is. Maar goed je kan er ook voor kiezen hem alleen aan te doen als de spaarlamp uit is.
En als je ze wel combineert even goed opletten dat je geen tekorten gaat krijgen.
 
ja, maar heb er een aparte tijdschakelaar voor dus kan hem ook laten uitgaan als de spaarlamp aangaat en weer aan als de spaarlamp s;avonds uit gaat. De blauwe lamp hoeft dan toch niet s'nachts aan.

ik dacht zoiets?

7.00 - 8.30 blauwe led
8.30 - 17.30 spaarlamp
17.30 - 21.00 blauwe led

of zoals jij zei misschien

7.00 - 8.30 blauwe led
8.30 - 12.00 spaarlamp
12.00 - 14.00 uit of blauwe led
14.00 - 19.30 spaarlamp
19.30 - 21.30 blauwe led

welke denk/deed jij?
 
Ga jij je vissen en planten gek maken?
Wanneer gaat die draaimolen draaien?
 
ik vroeg het aan john
 
Ik dacht dat de algen wel smullen van het blauwe licht. Ik zou dat maar eventjes aanzetten.

Is toch vooral voor jezelf, omdat het mooi is. Gewoon 's avonds even een halfuurtje of een uurtje, niet?
 
Ik zit meer aan optie 2 te denken want dan heb je net als ik hier ook een pauze. op zich zal dat blauwe led niet zoveel invloed hebben verwacht ik want er zijn zat leden die zonopkomst en ondergang nabootsen met led en dat zal minder fel zijn dan je pl lamp neem ik aan.
Ik zou bij optie 2 de blauwe led een half uur voor de pl lamp laten aangaan en s avonds het tot een uur of 8.
Maar goed hoe fel dat licht is weet ik niet en dat kun je zelf beter beoordelen.
Dus de opmerking van Coulibaly van een half uurtje tot een uurtje daar kan ik mij ook helemaal in vinden.
 
Ok dank je,
 
Er wordt altijd gedacht dat alleen de lichtduur van belang is. Men vergeet dat de lichtintensiteit ook enorm belangrijk is.
En als je, zoals Bertus vertelt, drijfgroen hebt gelden er weer andere waarden. Welke lichtbehoeftes hebben je planten. Gebruik je CO2. De mensen hier die er veel meer verstand van hebben als ik kunnen hieraan nog wel het e.e.a. toevoegen.
Dus "zomaar" stellen, zolang mag je licht branden...



Misschien goed om dit in het achterhoofd te houden wanneer er lichtvragen opkomen.


Groet,
Ben.
 
De intensiteit is zeker van belang ja. Ik ga in dit geval ook uit van een 15W lamp die ik ook gebruik en dus baseer ik het meer op eigen bevindingen met zo n bakje. 8 uur boven een 60cm is heel iets anders dan 8 uur met T5 buizen boven een Rio125.
 
Terug
Bovenaan