Hoelang met 95gr Co2 in 60L aquarium?

L

Lyasco

Guest
Hoi allemaal,

De titel van dit topic is eigenlijk ook meteen mijn hele vraag maar zal het toch maar iets verder toelichten.
Na een hoop gedoe met vloeibare Co2 en bio Co2 ben ik nu toch maar eens van plan om een (goedkoop) Co2-setje aan te schaffen.

Ik ben van plan om de Colombo CO2 Advance set te gaan kopen. Deze wordt geleverd met:
  • Standaard voor CO2 fles 95 gram,
  • CO2 fles / cylinder 95 gram (niet hervulbaar),
  • Regulator / manometer,
  • 3 in 1 difussor (terugslagventiel, bellenteller en difussor),
  • CO2 slang.
Nu vroeg ik mijzelf alleen af hoelang ik in mijn aquarium 60 liter (middelmatige beplanting) kan doen met zo'n 95gr fles.
Een andere vraag die ook meteen invloed heeft op de levensduur van zo'n fles is of het echt echt echt nodig is om een magneetventiel (à €40 voor dit systeem) te gebruiken of dat je ook best gewoon 24/7 een kleine(re) dosis Co2 toe mag voegen. Bij mijn eerder gebruikte bio Co2 was er ook 24/7 een stroom van Co2.

Alvast bedankt!
 
Dat is haast niet te zeggen omdat het van de waarden van je kraanwater afhangt en welke waarden je wil bereiken. Ik zou wel een magneetventiel erbij nemen want anders kan tijdens de nacht het hoog oplopen.
Ik denk dat die flesjes niet zo goedkoop zijn en zelf zou ik dan op marktplaats kijken voor een echte co2 set met drukflessen. Zelf heb ik die 2x daar gekocht voor nog geen 100 euro.
 
Dat is haast niet te zeggen omdat het van de waarden van je kraanwater afhangt en welke waarden je wil bereiken. Ik zou wel een magneetventiel erbij nemen want anders kan tijdens de nacht het hoog oplopen.
Ik denk dat die flesjes niet zo goedkoop zijn en zelf zou ik dan op marktplaats kijken voor een echte co2 set met drukflessen. Zelf heb ik die 2x daar gekocht voor nog geen 100 euro.
De 95g flesjes zijn €12,00. De eerder genoemde set is uit te breiden met een adapter om het zo mogelijk te maken om een 800gr (wegwerp)fles van €35,00 aan te sluiten, hierdoor wordt het dus wel al een stuk goedkoper.

Zo'n magneetventiel zorgt ervoor dat de Co2 niet verder kan lopen, en de fles gedurende de nacht dus ook niet verder leegloopt toch? Zo ja, dan is dat grofweg gezegd ook al zo'n verdubbeling van de levensduur van zo'n fles(je) waardoor ik die €40,00 van het magneetventiel toch weer mooi terug verdien.
 
Voor dat geld kan ik de 2 kilo fles hier laten vullen:deal::deal:. Zo n magneetventiel zorgt er inderdaad voor dat hij s nachts geen co2 toevoegt als je die op een tijdklok aansluit.
Ik weet niet precies wat het je in totaal gaat kosten maar ik denk dat een set via MP toch goedkoper zal zijn en je hoeft dan ook maar zeer sporadisch deze te laten vullen.
 
Voor dat geld kan ik de 2 kilo fles hier laten vullen:deal::deal:. Zo n magneetventiel zorgt er inderdaad voor dat hij s nachts geen co2 toevoegt als je die op een tijdklok aansluit.
Ik weet niet precies wat het je in totaal gaat kosten maar ik denk dat een set via MP toch goedkoper zal zijn en je hoeft dan ook maar zeer sporadisch deze te laten vullen.
Haha dat scheelt dan wel weer wat ja. Misschien een domme vraag maar de regulator/manometer welke bij de Advance set zit kan die (eventueel met een bepaalde adapter) ook gebruikt worden met zo'n 2 kilo fles?
 
Dat durf ik je niet te zeggen al wet ik wel dat er adapters te koop zijn. Misschien dat een ander lid je dat kan zeggen. Met die 2 kilo doe je wel even langer dan met 95 gram en de kosten zijn zo ongeveer even hoog.
 
Hoi, ik heb net dezelfde vraag. Heb je de set ondertussen aangekocht of ben je toch voor de 2kg fles gegaan?

Ik twijfel ook om hetzelfde setje aan te kopen. Ik heb ook een aquarium van 60 liter. Mijn aquarium staat midden in de keuken, er is dus geen mogelijkheid om een grote fles weg te bergen en zo'n grote 2kg fles is geen zicht. Ik zoek eigenlijk een compact co2 systeem, maar ik heb geen zin om 12euro/maand aan co2 uit te geven.

Heeft iemand ervaring met alternatieven?
 
Nou ik doe op de 100 literbak zo n 8 maanden met 2 kilo en daar betaal ik 12 euro voor. Op een 60cm doe je daar meer dan 1 jaar mee schat ik zo.

Misschien is een fles van 500 gram iets dan?
 
Nou ik doe op de 100 literbak zo n 8 maanden met 2 kilo en daar betaal ik 12 euro voor. Op een 60cm doe je daar meer dan 1 jaar mee schat ik zo.

Misschien is een fles van 500 gram iets dan?
12 euro voor 2 kg? Ik laat de flessen voor 2,25 euro per kilo CO2 vullen.
 
Tja, vaak zegt men dat die 12 euro al niet duur is maar jij bent helemaal goedkoop uit.
 
Even naar Hoogezand rijden.
 
O ja, ik weet al wie je bedoeld dan:D:D. Ik heb alleen geen auto dus dan maar iets extra betalen en in vergelijking met andere zaken zoals de Jumper is 12 euro ook goedkoop.
 
Hoi, ik heb net dezelfde vraag. Heb je de set ondertussen aangekocht of ben je toch voor de 2kg fles gegaan?

Ik twijfel ook om hetzelfde setje aan te kopen. Ik heb ook een aquarium van 60 liter. Mijn aquarium staat midden in de keuken, er is dus geen mogelijkheid om een grote fles weg te bergen en zo'n grote 2kg fles is geen zicht. Ik zoek eigenlijk een compact co2 systeem, maar ik heb geen zin om 12euro/maand aan co2 uit te geven.

Heeft iemand ervaring met alternatieven?
Ik heb de Advanced set gekocht, wel met een magneetventiel. Draait nog geen week dus weet niet hoelang de 95gr meegaat.

Tot nu toe, nadat ik alles eenmaal goed ingesteld had, draait het systeem netjes en ben ik er erg tevreden over.
 
Mooi dat je tevreden bent en ik ben benieuwd hoelang dat mee zal gaan.
 
Ik heb de Advanced set gekocht, wel met een magneetventiel. Draait nog geen week dus weet niet hoelang de 95gr meegaat.
Ligt aan vele factoren: op welke manier ga je in je water brengen, hoeveel oppervlaktebeweging heb je, gebruik je overdag een bruissteentje, wat is de hardheid van je water. Om eens een aantal voorbeelden te noemen.
En de belangrijkste: hoeveel ppm wil je hebben? 15? - 20? - 30? Bij 30 ppm denk ik dat je een maandje gaat doen van de 95 grams fles op een 60 liter bakje
 
Ligt aan vele factoren: op welke manier ga je in je water brengen, hoeveel oppervlaktebeweging heb je, gebruik je overdag een bruissteentje, wat is de hardheid van je water. Om eens een aantal voorbeelden te noemen.
En de belangrijkste: hoeveel ppm wil je hebben? 15? - 20? - 30? Bij 30 ppm denk ik dat je een maandje gaat doen van de 95 grams fles op een 60 liter bakje
Ik draai het nu op 8 BPM, er is een lichte beweging bij het wateroppervlak, de co2 komt via de bij het systeem meegeleverd diffuser in het aquarium (de fijne belletjes worden door de stroming door het hele aquarium verspreid), laatste berekening kwam op zo'n 13 mg/l maar ik wil het verhogen naar +/- 20 en ik gebruik geen bruissteen. Door het magneetventiel wordt geregeld dat er zo'n 9 uur co2 toegevoegd wordt per dag.

Moet zeggen dat ik een maand erg kort zou vinden. Maar ik zal het over een tijdje precies weten te zeggen :D
 
Zelf denk ik dat het altijd goedkoper is om navulbare flessen te hebben. Je hoeft dan ook minder vaak nieuwe vullingen te halen en dat scheelt ook weer.
 
Om over de kosten nog maar eens te zwijgen, daar is al genoeg over gezegd inmiddels, denk eens aan de duurzaamheid van die wegwerpsetjes!

Ik ben zelf ook aan het oriënteren op een co2 set, alleen je betaald een vermogen voor die wegwerpdingen, je bent afhankelijk van die ene leverancier, ze moeten voor iedere 95 gram die hele fles produceren, keuren, testen, en dan wordt hij door jouw na 1 maand in de kliko gedonderd omdat ze geen inleversysteem hebben.

Een setje zoals die van co2 art kost je 100 euro (zonder fles) en dan kan je kiezen of je een eigen fles aanschaft, of ergens een borgfles huurt die je later omwisselt. Een nieuwe eigen fles gaat minimaal 10 jaar mee. En dan keur je hem en dikke kans dat hij dan nog 30 jaar mee kan. Die co2 flessen worden gemaakt voor de industrie, waar ze 10 jaar lang buiten moeten staan, waar mee gegooid wordt, een hoop bier en water overheen gaat. Bij ons in huis hebben die flessen niks te lijden.

Wellicht heb ik hier een beetje een Greenpeace achtige mening over, maar als je toch 140-150 euro uitgeeft voor zo'n 'profesionele' wegwerpset, spaar dan ff door voor die echte met 2 manometers. Die zijn met goed zoeken 160-170 euro. Daar heb je de komende 10 jaar waarschijnlijk geen kind aan.

Ik heb in ieder geval mijn keuze gemaakt!
 
Ik ben het wel met het bovenstaande eens moet ik zeggen. Ook alleen al om het werk wat je steeds hebt met die kleine flessen zou ik kiezen voor een grote navulbare;)
 
Mocht je in de beurt geen vulstation hebben kun je ook gebruik maken van een ruilsysteem zoals aangeboden door Azqua voor hervulbare flessen.
 
Moet je daar wel in de buurt wonen lijkt me:D:D
 
Nee, omruilen kan ook door middel van opsturen. Als je even de moeite had genomen naar de site te gaan had je dit kunnen weten :sorry:

Optie1: CO2 flessen omruilen die bij Azaqua zijn gekocht:
De lege CO2 fles stuurt u naar ons op of brengt deze langs. U krijgt een volle CO2 fles retour uit ons ruilsysteem en betaald voor de vulling. CO2 Flessen in het ruilsysteem zijn dus gebruikte flessen en u krijgt een andere CO2 fles weer terug. De verzendkosten voor het toesturen zijn voor uw eigen rekening. Zodra de CO2 fles ontvangen is, wordt gelijk een volle fles teruggestuurd.
De flessen in het ruilsysteem van Azaqua zijn voorzien van serienummers en worden gecontroleerd op netheid en beschadigingen. Wees dus a.u.b. zuinig op deze flessen. Geef het serienummer door bij uw bestelling.
 
Ja maar dan wordt het wel duur als je telkens dik 7 euro porto erbij gaat krijgen;)
 
Vulling kost ook 22 euro dus voor 2 kilo ben je maar liefst 30 euro kwijt terwijl ik 12 betaal voor 2 kilo en het kan soms nog goedkoper zoals je weet;).
Leuke service maar wel een erg dure vindt ik.
 
Niet iedereen heeft een vulstation om de hoek en betaald groothandel prijzen. Maar als je moet kiezen tussen wegwerp of deze verzend service wordt het een ander verhaal.
 
Ja het is een keuze maken maar in Nederland kun je denk ik wel ergens in je omgeving laten vullen. Als ik voor 2 kilo 30 euri zou moeten betalen dan nam ik wel bakken waar geen co2 op hoeft;)
 
Ik zit nl ook na te denken over dit systeem.. maar als ik in mijn rio125 maar 8 maanden doe met 2 kilo vind ik dat best kort.
 
Ik doe 8 tot 9 manden met 2 kilo op de 80cm bak en dan doseer ik rond de 75 bellen.
 
Misschien heb je hier wat aan.. dit is een complete set. Inclusief 2kg fles, bellentellen, defusser, meter, magneetventiel en slangen

http://www.azaqua.nl/co2-systemen/5...ller-regular_990/640-co2_diffusor-bowl_30_990


Bij co2 art heb je voor 110 pond, omgerekend 120 euro een co2 set met magneetventiel, stalen bellenteller, atomizer en een drop checker. Een fles kost je +- 65 euro in NL, dan kies ik toch die stalen bellenteller en veel efficiëntere diffusor denk ik voor minder geld. :thumbs:
 
Tot de douane je pakket onderschept. Dan kost die set je ineen 600 euro. Vrije invoer is tot 40 euro. Alles daar boven moet je invoerrechten betalen en omdat je het pakket niet aangeeft bij de douane krijg je ook nog een boete over het gehele bedrag.

Kijk maar naar verhalen van mensen die bij Aliexpress wat bestellen en gepakt worden..

Ik neem die gok niet..
In dit geval kan goedkoop heel duur zijn
 
Tot de douane je pakket onderschept. Dan kost die set je ineen 600 euro. Vrije invoer is tot 40 euro. Alles daar boven moet je invoerrechten betalen en omdat je het pakket niet aangeeft bij de douane krijg je ook nog een boete over het gehele bedrag.

Kijk maar naar verhalen van mensen die bij Aliexpress wat bestellen en gepakt worden..

Ik neem die gok niet..
In dit geval kan goedkoop heel duur zijn


Als je via Aliexpres besteld dan moet je boven de 22 euro BTW betalen en boven de 150 inportheffing
Jes besteld er met regelmaat en nooit pikken ze iets uit maar je kan pech hebben inderdaad.
Maar dan nog valt de BTW wel mee en de invoerrechten zijn ook niet zo hoog (zie de link hieronder)
 
En een boete als je je paket niet aangeeft.
 
Terug
Bovenaan