Wat is er nieuw

Hoelang nog tot bevalling? (platy)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Een van mijn Platy's is zwanger, althans daar ga ik vanuit als ik haar buik zie (zie foto).

Mijn vraag is hoelang zal het nog duren voordat ze zal gaan bevallen? Ze heeft namelijk al een heel aantal weken een flinke buik.

lyasco_platy_zwanger_001.jpg

Zet haar niet zo'n martelwerktuig. Tussen drijfplantjes blijven er vaak zat over.

YVL9_cjNFD-ymr_cvaDOwjb1oL54iF7O.jpeg

Ik laat haar gewoon in het aquarium bij de andere Platy's en enkele Japonica garnalen.
In het aquarium zitten drijfplanten dus ik hoop dat door deze drijfplanten en de andere planten er genoeg schuilplaatsen zullen zijn om enkele jongen over te houden.

Lyasco zei:
Ik laat haar gewoon in het aquarium bij de andere Platy's en enkele Japonica garnalen.
In het aquarium zitten drijfplanten dus ik hoop dat door deze drijfplanten en de andere planten er genoeg schuilplaatsen zullen zijn om enkele jongen over te houden.

Top!

Ik bedenk me ineens dat het volgende ook best belangrijk is... Ik heb geen idee hoe groot de jongen precies zullen zijn waardoor ik nu niet weet of het wel handig is om waterwissels te doen de eerste tijd na de bevalling. Wat raden jullie me aan i.v.m. het onderhouden van het aquarium?

Je kan ze prima zien hoor en met een beetje uitkijken wil dat verversen wel denk ik.
Er zijn zat leden met levendbarenden die altijd haast wel kleintjes hebben en die verversen toch ook wel denk ik 😉.

Je zal ze wel zien,hoor.

Je moet enkel wat meer opletten tijdens de waterwissel zodat je er per ongeluk niet een paar meepikt, en dan komt het wel in orde.

Als ik kleine garnaaltjes heb dan doe ik het uiteinde van de slang in mn artemiazeefje aan het oppervlak.
Of wat je ook kan doen is een stukje panty om het einde van de slang. Zo kan er ook geen kleintje per ongeluk meekomen.

Bedankt voor de snelle reacties John en C�dric!
Ik zal de na de bevalling dan maar eens extra goed gaan opletten bij het verversen.

jessicapilon zei:
Als ik kleine garnaaltjes heb dan doe ik het uiteinde van de slang in mn artemiazeefje aan het oppervlak.
Of wat je ook kan doen is een stukje panty om het einde van de slang. Zo kan er ook geen kleintje per ongeluk meekomen.

Voor alles heeft John een oplossing :d 😉

Er zijn helaas nog steeds geen jongen te zien.

Omdat ze echt continu (lees 24/7 60 minuten per uur) achterna gezeten wordt door het mannetje heb ik het mannetje in, wat eerder in dit topic een martelwerktuig genoemd werd, een drijvend bakje geplaatst. Zo zonder de dubbele bodem in het bakje vind ik het nog gaan, natuurlijk niet voor te lange tijd maar ik hoop dat het vrouwtje nu wat meer rust krijgt en de bevalling niet meer gaat ophouden.

Ik hoop dat ze dat gaat overleven. Als ze al zo gestresst is, waarom zou je ze nog meer stress bezorgen?

Misschien is martelwerktuig overdreven maar het is niet voor niks dat veel mensen het verafschuwen h�?

Mikyboy40 zei:
Ik hoop dat ze dat gaat overleven. Als ze al zo gestresst is, waarom zou je ze nog meer stress bezorgen?

Misschien is martelwerktuig overdreven maar het is niet voor niks dat veel mensen het verafschuwen h�?

Het vrouwtje zit niet in het drijfbakje. Ik heb het mannetje er even ingezet zodat het vrouwtje geen last van hem heeft.

Sanneke80 zei:
In plaats van dat bakje zou je misschien een netje kunnen kopen. Zijn maar een paar euro en zorgt voor veel minder stress.
Zie foto in de link.

http://a64.tinypic.com/nx9uvl.jpg

Ik gebruik een andere, 1 van 26 cm breed, ongeveer 6 liter inhoud, nig beter dus. Gekocht bij DX, ben ik heel enthousiast over en raad het iedereen aan 🙂

Geen idee wat DX is, heb je een linkje voor me, dan kan ik even kijken wat je bedoeld

Beetje vergelijkbaar met Aliexpres denk ik en ook daar heb je langere levertijden.

Ik zie dat bij DX heel veel voor onze hobby is uitverkocht.

Terugkomend op het plaatsen van het mannetje in het drijvend bakje.

Het vrouwtje was, wat denk ik door de stress kwam, een stuk minder dik geworden (ze was zeker nog niet aan het bevallen). Ik had wel iets gelezen over stress bij zwangere Platy-vrouwtjes maar sinds ze weer rust heeft nu het mannetje "opgesloten" zit komt haar dikke buik weer duidelijk terug, heeft iemand enig idee of het deels verdwijnen van haar dikke buik inderdaad te maken heeft met de stress die ze kreeg door het drukke mannetje?

Dat de buik in omvang kan afnemen is nieuw voor mij, maar ik heb zelf ook geen levendbarenden moet ik zeggen.
Ik ben benieuwd of iemand dit verhaal kan bevestigen 😉.

jessicapilon zei:
Dat de buik in omvang kan afnemen is nieuw voor mij, maar ik heb zelf ook geen levendbarenden moet ik zeggen.
Ik ben benieuwd of iemand dit verhaal kan bevestigen 😉.

Ik heb het zelf wel eens gehad met molly's, toen er stress was, of het daardoor komt weet ik niet maar het komt me wel bekent voor.

Je hebt 2 verschillende DX
1 die vanuit Engeland word verzonden en een vanuit China ofzo.
In Engeland is het vaak nog meer uitverkocht maar het is ongelooflijk hoe goedkoop het is zonder verzendkosten! Hie veel maken die winkels hier wel niet winst?!

Ja je staat soms versteld van de prijzen. Als daar nog porto af moet dan denk je bijna dat ze geen winst meer maken. Ze zullen wel heel groot en goedkoop inkopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan