Wat is er nieuw

Hoelang tot het water kamertemperatuur bereikt

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Leeftijd
32
Goedeavond,

Ik doe nu wekelijks mijn waterwissels 50L. Nu het wat warmer is buiten vul ik gewoon met de tuinslang en dus "koud" water. Qua effect op mijn temperatuur in het aquarium is dat 1,5 graden.

Nu is het in de winter natuurlijk kouder buiten, waardoor de watertemperatuur en dus het aantal graden dat mijn aquarium zakt ook groter.
Aansluiten op de keukenkraan heeft weinig zit. Zit namelijk een excentrische boiler onder van 10 liter dus het water is zo weer koud met 50 liter.

Nou had ik het idee om met een opvoerpomp en een bak water te gaan werken die ik op kamer temperatuur wil laten komen. Ik weet dat er veel factoren van invloed zijn, zoals de plaatsing van de bak etc, maar even gemiddeld genomen, als ik een bak van 50 liter van 14°c in een omgevingstemperatuur can 21 °c zet, hoelang zou het dat duren voordat die 50 liter op die 21 graden zit?

wij gebruiken een plastic blauw vat van ongeveer 140 liter in de winter en die is binnen 3 dagen op kamertemperatuur

Hoe snel water zal opwarmen hangt denk ik ook af van de sterkte van de verwarming.

Ik heb hier nu ook alles op ,kamertemperatuur, het wordt in de winter een questie/zaak om dan maar iets veelvuldiger te verversen met kleinere hoeveelheden water om de temperatuur niet al te veel te laten zakken.

Hoe snel water zal opwarmen hangt denk ik ook af van de sterkte van de verwarming.
Als ik hem naast de houtkachel zet zal het goedkomen denk ik

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan