Wat is er nieuw

Hoeveel 54w T5 lampen boven de bak?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Wielke
  • Startdatum Startdatum
W

Wielke

Guest
Op een paar (hopelijk juiste subforums) ben ik berichten aan het plaatsen voor m'n nieuwe bak zo dat ik bij alle stappen de juiste beslissingen neem.

Verlichting is natuurlijk ook een belangrijk thema en nu is de vraag hoeveel balken moet ik boven de bak hangen. Heb het volgende beschikbaar:

1 Floramate
3 stuks dubbele dimbare EVSA van Philips
6 stuks T5 54watt kleur 865

De bak heeft een oppervlakte van 140x80 en een diepte van 60cm, denk realistisch een 53cm waterdiepte tot op de bodem.
De biotoop is Zuid-Amerika en de bedoeling is om er veel houten stenen en uiteraard ook planten in te doen.

Hoeveel TL's zouden jullie adviseren? Het wordt trouwens een doorkijkbak!

Alvast bedankt!
 
Voor een Z-A bak is twee genoeg.
 
Bak is wel enorm diep en dan zou 3 misschien ook kunnen lijkt me.
 
Het zal een kleine 600 liter aan water zijn.

Twee TL's van 54 Watt geeft dan 108/600 = ca. 0.18 Watt/liter
Drie TL's van 54 Watt geeft dan 162/600 = ca. 0,27 Watt/liter

Het laatste is zeker weten genoeg (daar komen wij ook bij in de buurt uit). Het zou me verbazen als het eerste niet ook fraai oogt. Wel eventuele beplanting op uitzoeken, want veel licht is het niet (maar dat is prima voor een Z-A bak).

~ Ivo
 
ok...ik heb veel teveel licht liggen dus... maar dat is nooit verkeerd haha

Deenk dat ik de lichtkap gewoon maak met alle 6 de TL's en ze dan op de volgende manier aansluit:

1 - 2 - 3 - 3 - 2 - 1

Als ik dit dan aansluit op de Floramate kan ik met 3 groepen (1 EVSA is een groep) toch nog wat opkomst/ondergang van de "zon" maken en heb ik een betere spreiding... als ik dan alle 6 de TL's maximaal 50% geef zit ik nog steeds op die waarde van +/- 0,27w zitten... maar wel met een mooiere spreiding dan als ik maar 2/3 lampen pak.

Is dat een goed idee?
 
Dan gaat dit het worden hahaha
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan