Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik ga vanavond een Juwel Vision 180 ophalen waar ik een akadama bodem in wil.
Maar ik heb nu al vrij lang alleen maar kleinere bakken ingericht dat ik even kwijt ben hoeveel ik nodig heb voor een grote bak....
Ik heb nog 3/4 zak staan. De zakken die ik wil bestellen hebben een inhoud van 15 liter.
Zit ik met een zak of 3 erbij bestellen goed of kan ik beter 4 zakken bestellen ?
Ik hou liever een deel over dan ik te kort kom 😉
Heb even opgezocht en de Juwel Vision 180 heeft een bodem van 92x41 cm, dan zou je 3,7L per cm bodem die je wilt. Dit is waarschijnlijk ruim gerekend omdat het glas ook nog een paar mm dik is. Oftewel 4 zakken van 15L lijkt me wat enthousiast
Als je een berekening maakt van de lengte diepte en laag die je wil nemen weet je het aantal liters.
Ik heb 92x40x5 cm gedaan en dan kom je op ruim 18 liter bv.
De bak is niet over de hele lengte 40 cm dus kom je eerder in de buurt van 15 liter met een laag van 5cm dus,wil je een dikkere laag wordt het meer natuurlijk maar zo heb je een idee.
Ik zou er trouwens nog wel ff goed over nadenken om Akadama te nemen want daar zitten ook nadelen aan.
Dus als ik 1 zak bij bestel heb ik meer dan genoeg eigenlijk ..... Hihi..... Beetje teveel dus bedacht.
Gaat er mij om dat op de akadama de garnalen het prima doen. Wat zijn (behalve het wat moeilijke planten) nog meer nadelen dan ?
En wat voor bodem zouden jullie anders kiezen ?
Vind zelf een donkere bodem mooier, maar omdat de garnaaltjes het zo goed doen wou ik het eigenlijk een beetje bij het vertrouwde houden 🙂
Akadama is na verloop van tijd uitgewerkt en valt dan ook uitelkaar waardoor je de boel moet vervangen om enkel al het probleem van bodemrot te voorkomen bv.
Ik begrijp dat je nu de garnalen ook op Akadama hebt zitten,hoelang al precies?
Ze zitten er nu een maand of 3 op.
Het zijn CR's en CB's F1-tjes met TB gen. Ik Heb sinds 2 weken jonkies waaronder volgens mij 2 TB'tjes 😀 (1zeker en de ander twijfel ik over, die laat zich niet zo vaak zien als de ander en heb ik dus nog niet zo goed kunnen bekijken 😉 )
Ik vind de TB-tjes echt zo leuk, dus daar zou ik ook graag wat meer mee willen proberen te kweken.
Het zou natuurlijk zonde zijn als ik na een jaar een mooie plantenbak heb staan dat alles er weer uit moet omdat de bodem in elkaar plomt.....
Maar voor zover wat ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn de meeste ph verlagende bodems met klei.... Dus het lijkt mij dat die dan ook uit elkaar vallen ?
Welke andere opties zijn er nog meer ? Filteren over turf weet ik, maar daar wordt je water toch zo bruin van ? En osmose water toch ? Maar dat lijkt me best een gedoe om te maken.....
Die hebben idd een lage ph nodig dus dan zit je wel vast aan iets wat ph verlagend is.
Met Akadama ben je vergeleken met andere ph verlagende bodems wel een stuk goedkoper uit en het probleem dat het spul uitgewerkt raakt heb je met andere verlagende bodems ook.
Is wel zo dat de andere bodems ook voeding voor de planten bevatten en in verschillende kleuren te krijgen zijn.
Als je voor Akadama gaat zou ik wel de dubbel of zelfs de driedubbel gebakken korrels gaan iig want dat gaat langer mee.
EDIT-over turf filteren,regenwater of osmose gebruiken kan idd ook of bv co2 brengt ook de ph omlaag.
Dat heeft allemaal zo hun gebruiksaanwijzing met elk weer voor en nadelen.
Bedankt voor de tips weer !
Op APO staat de extra harde korrel, die zou ik dan gaan bestellen.
Ik vind het op zich niet zo'n punt om geld uit te geven aan een goede bodem hoor, maar als een dure bodem ook net als de akadama na een jaar verwisseld moet worden vind ik het wel zonde van m'n geld. 😉
Ga er maar even een onderwerp over maken bij de garnalen afdeling, daar zullen vast veel gebruikers ervaringen zijn 😀
Ja dat is en blijft gewoon een groot nadeel van die bodems en bij een klein bakje is het vervangen zo gedaan maar met een vision 180 is het net ff een ander verhaal.
Is wel zo dat je de levensduur wat kan verlengen door water te verversen met een ph wat in de buurt komt van de ph in de bak maar moet je ook net zin en tijd voor hebben.
Ik heb zelf het geluk een keer gehad dat ik best een hoge gradatie crs en b's had die gewoon door bleven kweken nadat de bodem uitgewerkt was maar zal met de tb's denk ik niet het geval zijn.
Maar om te verversen met ph wat in de buurt komt heb je dan toch weer een osmose apparaat nodig toch ?
Zou het niet erg vinden om dat apparaat over een jaartje ofzo aan te schaffen ( heb dan toch kranen genoeg ) maar dan blijf je met akadama met het punt zitten dat het dan gaat verpulveren lijkt mij....
Of regenwater maar kan ook dmv het water voor te behandelen met eikenextract alleen is dat wel een heftig middeltje waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn.
Dat verpulveren van de bodem is wel een punt maar heb geen idee om eerlijk te zijn aan welke tijdsuur je dan moet denken.
Ja dat eikenextract heb ik over gelezen en dat zie ik niet zitten..... 1x uitschieten en je beesten zijn er geweest.....
Regenwater vind ik zelf ook niet alles, vind ik vaak te lang in een ton blijven zitten en dat vind ik dan niet zo fris 😛