thirsa
Well-known member
- Lid geworden
- 18 november 2011
Hey iedereen,
Na enig onderzoek ben ik erachter dat je normaal gesproken 1 bel per seconde per 100 liter aan CO2 toevoegt.
Dit betekent voor mij dus ongeveer 1,2 bel per sec = 72 bellen per minuut.
(Juwel 120)
Nu lees ik op @Cornelius site dat je maximaal 30 BPM (per million?) Toevoegt, omdat deze anders schadelijk is voor je vissen.
Nu zitten er nog geen vissen in mijn bak, dus ik kan nog een beetje experimenteren.
Met 1,2 bpminuut kleurt mijn CO2 dropchecker limegroen. Echter is deze (nog) wel aan de wand bevestigd tegenover mijn filter uitlaat. (Deze zou in death zone moeten )
Nu vraag ik mij af, betekent bpmillion hetzelfde als bpminuut? En voeg ik dan dus 2x teveel CO2 toe, en moet ik verlagen?
En zo ja, moet dit dan naar 30bpminuut? Of lees ik dit verkeerd?
Mijn tweede vraag gaat over een CO2 teveel.
Ik heb aan mijn fles lopen knutselen, en nu zit er teveel CO2 in. Hij staat nu weer 'goed' afgesteld, maar dus teveel CO2 in mijn bak. De dropchecker is geel, en m'n waardes zijn naar de Filistijnen.
Gister waren mijn waardes :
Gh: onbekend, druppeltest oud.
Nh4: onbekend, of hoger dan 5. Diep diep rood. Maar ik twijfel aan mijn druppelset. Een Colombo druppelset komt binnen, dus dan even opnieuw controleren.
No2: 0,3
No3: +- 30
KH: +- 3,5
pH: 6/6,14/ 6,4 *
FE: 0,05
PO4: +- 4
Co2: 64
pH is getest met 2 druppeltesten en een pH meter.
pH test 3-10: 6
pH test 6,5-7,6: 6,4
pH meter (gekalibreerd): 6,14
Dus welke waarde ik moet aanhouden, geen idee!!
Mijn CO2 is dus veel te hoog, pH veel te laag, en KH ook te laag. (Los van de andere verkeerde waardes)
Vanmorgen opnieuw mijn oh gemeten met ph meter, en deze is nu 6,68
Is het nu wijs om mijn bak te verversen?
Is het wijs om de CO2 fles even uit te zetten, en te wachten tot m'n planten de overtollige CO2 opneemt?
Een andere oplossing?
Nogmaals, er zitten nog geen vissen in, dus vergassen gaat nog niet.
Bij voorbaat dank!