Wat is er nieuw

Hoeveel CO2 heb ik nu?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BertS
  • Startdatum Startdatum
B

BertS

Guest
Eén zaak zit me nu al een tijdje dwars: ik ben onzeker over de hoeveelheid CO2 in mijn bak.

Enerzijds meet ik een pH van 6,5 en een kH van 4,0. Ik ben redelijk zeker van beide metingen (nieuwe, gekalibreerde pH-sonde en 2 verschillende druppeltests gebruikt voor kH).
Dit zou een CO2-gehalte betekenen van 37,4 mg/liter volgens de tabellen. Te hoog dus.

Anderzijds heb ik een Dennerle continu-test in de bak die donkergroen kleurt. Enkele dagen terug zat deze nog in het blauw, maar toen heb ik mijn pH verlaagd van 6,6 naar 6,5.

Nog enkele feiten:
- CO2 via inline atomiser en 10 liter CO2 fles
- vissen lijken geen last te hebben van CO2
- zichtbare assimilatie, s' avonds veel bellen op planten
- NO3 20 mg/liter, PO4 2,0 mg/liter, verder bijmesting van K, SO4, Ca, Mg en spoorelementen
- wekelijkse verversing van 40%, waarvan ongeveer 55% regenwater en 45% leidingwater
- leidingwater is onthard door de maatschappij. gH en kH nu beiden rond de 7
- bak is heel sterk beplant (jungle style aquascape)
- verlichting met led's. (100W op bak van 400 liter - licht zou de limiterende factor moeten zijn voor plantengroei)
- wekelijkse bijmesting tot gewenste waterwaarden met KH2PO4, KNO3, K2SO4, CaSO4, MgSO4, CSM+B en Profito

Mijn 2 CO2-testen spreken elkaar tegen.
Voor de bollebozen: kan één of beide testen beïnvloed worden door mijn manier van water verversen of toevoegingen?
 
Die continutesten zijn betrouwbaarder dan druppeltesten omdat daar meer wordt meegenomen in de kleur bij het testen. De continutest werkt op de waterdamp als ik het goed heb en die zou ik aanhouden als uitgangspunt.
 
Die continutesten zijn betrouwbaarder dan druppeltesten omdat daar meer wordt meegenomen in de kleur bij het testen. De continutest werkt op de waterdamp als ik het goed heb en die zou ik aanhouden als uitgangspunt.

Niet op de waterdamp. Maar het CO2 evenwicht tussen het aquariumwater en de testvloeistof. Dus het is de CO2 die gasvormig een evenwicht vormt tussen beide oplossingen.
 
Die continutesten zijn betrouwbaarder dan druppeltesten omdat daar meer wordt meegenomen in de kleur bij het testen. De continutest werkt op de waterdamp als ik het goed heb en die zou ik aanhouden als uitgangspunt.
Dus de reden zou een afwijking van de kH meting zijn?
Ik zal de kH eens een half puntje verhogen (meting op 4,5) en kijken hoe alles reageert.
Wel een beetje eng, want volgens de tabel zou ik dan 42 mg/liter CO2 moeten hebben 😱
Maar op basis van de reacties van de vissen en planten ben ik toch ook meer geneigd om de continutest te geloven.
 
Niet op de waterdamp. Maar het CO2 evenwicht tussen het aquariumwater en de testvloeistof. Dus het is de CO2 die gasvormig een evenwicht vormt tussen beide oplossingen.


Ik doelde eigenlijk hier op (post van Kastanje in het verleden):

Het koolzuur gehalte in water is veel hoger dan dat in de atmosfeer. Derhalve staat het water in de tester koolzuur af aan de lucht erboven. Dat laatste wordt gemeten.
 
Dus de reden zou een afwijking van de kH meting zijn?
Ik zal de kH eens een half puntje verhogen (meting op 4,5) en kijken hoe alles reageert.
Wel een beetje eng, want volgens de tabel zou ik dan 42 mg/liter CO2 moeten hebben 😱
Maar op basis van de reacties van de vissen en planten ben ik toch ook meer geneigd om de continutest te geloven.

De continue test meet de door het water afgegeven hoeveelheid CO2. En meet ook ALLEEN CO2.
Jou geneten KH en pH zullen zeer zeker kloppen.
En ook de CO2 tabel klopt. Maar wat klopt er dan niet. Dat zit hem niet in de metingen, maar in de definities.

De pH meet een totaal beschikbaar zuurgehalte. Dus de totale concentratie aan zuur (H+ (in water H3O+)).
De KH meet alle carbonaat zouten.

De tabel gaat echter uit, dat de gemeten pH. Dus de totale zuur concentratie wordt veroorzaakt door het zwakke zuur CO2.
( CO2 in water geeft H2CO3 welke uiteen valt in H+ en HCO3-)
Echter zou het zomaar eens kunnen, dat er ook andere zuren in het water zitten. Te denken valt aan humuszuren uit turf.
Deze geven daardoor een zuurdere pH aan, waardoor de tabel cocludeerd dat er teveel CO2 in het water zit.
En juist daarom is een continue tester zo handig.

Als deze mooi groen is, dan leest u de pH waarde af, en zet deze in de controller.
 
Jou geneten KH en pH zullen zeer zeker kloppen.

Mij is geleerd dat de druppeltesten niet goed zijn omdat die meer meten. Deze nemen ook andere organische stoffen (DOC) mee.
Om te bepalen of de tabel bruikbaar is moet je ook de DOC meten. Hoe meer DOC hoe groter de afwijking.

Het is erg ingewikkeld en ik heb dit ook niet van mezelf😉
 
Mij is geleerd dat de druppeltesten niet goed zijn omdat die meer meten. Deze nemen ook andere organische stoffen (DOC) mee.
Om te bepalen of de tabel bruikbaar is moet je ook de DOC meten. Hoe meer DOC hoe groter de afwijking.

Het is erg ingewikkeld en ik heb dit ook niet van mezelf😉

Humuszuur is organisch zuur, dus valt onder DOC.

Maar laten we het simpel houden. Ik doe niets met DOC en ORP.
Zuur = zuur en wordt gemeten. Met druppels of met een sonde.
Carbonaat = carbonaat en wordt gemeten met de KH.
Alleen niet alles heeft CO2 als bron, dus daar gaat de tabel mank. De tabel is opgezet met uitgangspunt dat de volledige KH afkomstig is uit de carbonaat van CO2. En de pH volledig afkomstig van de CO2. En dat is alleen zo in Aqua dest, of Demin-water.
Dus in geen enkel aquarium! Tabel is indicatief.
 
Humuszuur is organisch zuur, dus valt onder DOC.


Ik geloof het gelijk Marcel. Ik heb de wijsheid uit mn post zoals ik al zei niet van mijzelf en ja dan gaat het ingewikkeld worden. Zelf gebruik ik de co2 continutest en dat werkt vindt ik prima. Ook het aflezen van druppeltesten kan soms lastig zijn en zo heb je hier dan weer niet mee te maken.
En aangezien scheikunde me vreemd is werk ik dus het liefst met de co2 indicator.
 
De continue test meet de door het water afgegeven hoeveelheid CO2. En meet ook ALLEEN CO2.
Jou geneten KH en pH zullen zeer zeker kloppen.
En ook de CO2 tabel klopt. Maar wat klopt er dan niet. Dat zit hem niet in de metingen, maar in de definities.

De pH meet een totaal beschikbaar zuurgehalte. Dus de totale concentratie aan zuur (H+ (in water H3O+)).
De KH meet alle carbonaat zouten.

De tabel gaat echter uit, dat de gemeten pH. Dus de totale zuur concentratie wordt veroorzaakt door het zwakke zuur CO2.
( CO2 in water geeft H2CO3 welke uiteen valt in H+ en HCO3-)
Echter zou het zomaar eens kunnen, dat er ook andere zuren in het water zitten. Te denken valt aan humuszuren uit turf.
Deze geven daardoor een zuurdere pH aan, waardoor de tabel cocludeerd dat er teveel CO2 in het water zit.
En juist daarom is een continue tester zo handig.

Als deze mooi groen is, dan leest u de pH waarde af, en zet deze in de controller.

Dit was ook mijn eerste gedacht, maar ik kan niet bedenken wat mijn water zou aanzuren.
Buiten de genoemde zouten, zit er enkel filterzand, ijzerzandsteen, wat kleibolletjes, een beetje lateriet en blauwe filterspons in.
De bak is wel een oerwoud 😀. 90% van de bodemoppervlakte kan ik niet meer zuiver maken. Zou de bak dan al op natuurlijke wijze dergelijke hoeveelheden humuszuren aanmaken?

Maar ook op basis van jouw argumentatie kom ik tot de dezelfde conclusie: voorzichtig de CO2 verhogen en kijken hoe de boel reageert.
 
Dit was ook mijn eerste gedacht, maar ik kan niet bedenken wat mijn water zou aanzuren.
Buiten de genoemde zouten, zit er enkel filterzand, ijzerzandsteen, wat kleibolletjes, een beetje lateriet en blauwe filterspons in.
De bak is wel een oerwoud 😀. 90% van de bodemoppervlakte kan ik niet meer zuiver maken. Zou de bak dan al op natuurlijke wijze dergelijke hoeveelheden humuszuren aanmaken?

Maar ook op basis van jouw argumentatie kom ik tot de dezelfde conclusie: voorzichtig de CO2 verhogen en kijken hoe de boel reageert.


Ik herken je probleem en heb ooit dezelfde conclusie getrokken als jij, rustig verhogen en goed kijken naar het gedrag van de vissen, heeft hier goed geholpen.

@biljoenblik; je posts zijn een verademing om te lezen!
 
Ik herken je probleem en heb ooit dezelfde conclusie getrokken als jij, rustig verhogen en goed kijken naar het gedrag van de vissen, heeft hier goed geholpen.

@biljoenblik; je posts zijn een verademing om te lezen!

Bedankt voor het compliment!:daisy:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan