Wat is er nieuw

Hoeveel corydorussen in 300 L aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lian_aquafan
  • Startdatum Startdatum
L

lian_aquafan

Guest
Beste aquariumhouders,

Ik heb een leuk aquarium van 300L overgenomen. Ben er erg blij mee. Maar weet niet hoeveel corydorussen erin mogen. Ik wil het beste voor de vissen, dus graag jullie advies.

Want of ik houd het bij deze 11 dan hebben ze meer ruimte, of ik plaats er nog 10 bij dan voelen ze zich veiliger als groep maar dan is er minder ruimte voor ze.
'
Of zouden dwerg corydorussen beter zijn?

Mijn huidige vissenbestand is;
4 maanvissen
4 siamese algeneters
2 ancistrus algeneters (gaan misschien naar een kennis)
c.a. 24 kardinaal tetravisjes

11 corydorussen (6 grote en 5 kleintjes)

Wat is handig om te doen?

Dwergcorydorassen kun je niet combineren met maanvissen want die zullen ze opeten en daardoor stikken (omdat de corydoras zijn stekels uitzet alstie ingeslikt word, blijftie steken in de keel van d emaanvis en krijg je hem e rook niet meer uit)

Bij Corydorassen is het ook belangrijk om te kijken hoe de bodem ingedeeld is. Ligt daar veel hout of steen op, dan is het bodem oppervlak meer beperkt en dus minder ruimte, ondanks het aantal liters.

Daarnaast is het ook afhankelijk van de Corydoras soort die je in je aquarium hebt zitten.

Voor een verkeerd advies te geven zou ik dus eerst willen weten hoe de bodem eruit ziet en welke soort Corydoras je in je aquarium hebt.

Bij Corydorassen is het ook belangrijk om te kijken hoe de bodem ingedeeld is. Ligt daar veel hout of steen op, dan is het bodem oppervlak meer beperkt en dus minder ruimte, ondanks het aantal liters.

Daarnaast is het ook afhankelijk van de Corydoras soort die je in je aquarium hebt zitten.

Voor een verkeerd advies te geven zou ik dus eerst willen weten hoe de bodem eruit ziet en welke soort Corydoras je in je aquarium hebt.

Goed dat je het vraagt! Er zitten panda corydorussen in. Bodem bestaat uit rond aquarium grind, met planten wat rotsblokken en hout. Ik maak gelijk even een foto.

IMG_3221.JPG
IMG_3222.JPG
IMG_3223.JPG

Leuke bak, maar dat grind is wel wat te grof voor de Corydoras

Leuke bak, maar dat grind is wel wat te grof voor de Corydoras

Nodig om direct te vervangen of kan dat nog een paar maanden wachten?
Wat is beter voor ze qua bodem?

Filterzand is ideaal voor Corydoras maar op dit soort afgerond grind worden al decennia lang Corydoras gehouden zonder problemen.
Met zand kunnen ze beter in de bodem scharrelen.

Laatst bewerkt:
Het kan idd wel, maar het scharrelen doen ze continu eigenlijk, en dan vinden ze fijn zand wel fijner denk ik.

Hier heb ik 0.8 /1.2 mm filterzand, en waarschijnlijk ga ik nog een stapje fijner.

Het kan idd wel, maar het scharrelen doen ze continu eigenlijk, en dan vinden ze fijn zand wel fijner denk ik.

Hier heb ik 0.8 /1.2 mm filterzand, en waarschijnlijk ga ik nog een stapje fijner.

Goed bezig! Ik houd het in gedachten als toekomstig project, hoorde idd van anderen die over gestapt zijn naar fijn filterzand dat ze toen wel actief zijn geworden.

Zullen ze waarderen:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan