Hoeveel dwerg corys in 60 liter?


B

blubs

Guest
Helaas is deze week een van mijn dwerg corys overleden. Weet niet precies waarom, kon aan het lijkje niet zoveel bijzonders ontdekken verder, maar ik had twee weken terug een cory die klem zat dus het kan dat die uiteindelijk toch is bezweken. Hoe dan ook heb ik er nu 5 over en dat is wel een erg klein schooltje. Verder heb ik 10 t.espei.

Zou het mogelijk zijn om naar 10 dwerg corys te gaan, of is dat toch wat te veel op 60 liter? Of zou ik beter even wachten om te kijken of er geen ziekte heerst?

Bak draait 2,5 maand en waarden zijn vrij stabiel:
Cl: 0
pH: 6.8
KH: 6
GH: 7
NO2: 0
NO3: 25

Ik zat er eventueel aan te denken wat drijfplantjes aan te schaffen om de NO3 nog wat terug te brengen en ook wat schaduw en schuilplekjes te creeeren.
 
Ik denk dat 10 stuks wel moet kunnen hoor.
Je kan altijd ff aqadvisor invullen. Als die zegt dat je overstocked bent dan is t wel echt teveel.

Verder ff goed kijken of er geen visje meer vast kan gaan zitten ergens.
 
Weet niet welke dwergcory je bedoeld? Neem aan de pygmaeus of habrosus? Ik zou met die 2 geen problemen zien om naar 10 te gaan, als je enkel de espei hebt zwemmen. Nu weet ik even niet welke bodem je hebt, maar kan het zijn dat deze te scherp is en je corydorassen hierdoor bezwijken>
 
Ik denk dat 10 stuks wel moet kunnen hoor.
Je kan altijd ff aqadvisor invullen. Als die zegt dat je overstocked bent dan is t wel echt teveel.

Net even gekeken. Volgens aqadvisor komt 10x t.espei en 10x dwergcory in 60 liter op een bezetting van 69%

Verder ff goed kijken of er geen visje meer vast kan gaan zitten ergens.

Dat sowieso! :)


Weet niet welke dwergcory je bedoeld?

De pygmaeus! Ik wist niet dat de habrosus ook dwergcory werd genoemd.

Ik zou met die 2 geen problemen zien om naar 10 te gaan, als je enkel de espei hebt zwemmen.

Tof, thanks!

Nu weet ik even niet welke bodem je hebt, maar kan het zijn dat deze te scherp is en je corydorassen hierdoor bezwijken>

Afgerond grind van dennerle, dus dat zou op zich ok moeten zijn.
 
Pygmeausjes kun je gerust naar 15 stuks gaan in zo'n bakkie, dan ga je ze ook meer zien, en veel scharrelen ze toch niet in de bodem dus dat dat grind is is niet heel erg, al had zand wel fijner geweest
 
Net even gekeken. Volgens aqadvisor komt 10x t.espei en 10x dwergcory in 60 liter op een bezetting van 69%



Dat sowieso! :)




De pygmaeus! Ik wist niet dat de habrosus ook dwergcory werd genoemd.



Tof, thanks!



Afgerond grind van dennerle, dus dat zou op zich ok moeten zijn.

Hoe kan ik Aquadvisor gebruiken? Is er toevallig een link hiervoor of? Want op google kom ik op niks uit...
 
Weet jij op basis waarvan hij dit uit rekent? Puur op lengte of ook nog andere zaken?

Filtercapaciteit en gallon x inch. En of vissen bij elkaar kunnen qua gedrag en waterwaardes etc.

Hij neemt t wel allemaal vrij ruim dus als hij t teveel vindt zit je er echt wel overheen.

Maar voor beginners vindt ik het een goede tool.
 
Nou, ik heb nu dus 10 dwerg corys en ik hoopte dat ze wat minder schuw zouden zijn in een wat groter schooltje maar ik zie ze nog steeds even weinig... zitten allemaal weggedoken en het is niet zelden dat ik zelfs na flink zoeken er maximaal 5 of 6 kan spotten...

Is het nog een kwestie van wennen of zouden er andere factoren zijn?
 
Als je rustig op een afstandje gaat zitten en niet beweegt, komen ze vanzelf tevoorschijn, hoe zou jij het vinden als er ineens een reus voor jouw raam staat? dan ben je ook bang.
 
Hoeveel stroming heb je?
Hoe sterk is je lichtintensiteit?
Wat zijn je waterwaarden?
Zijn ze wel 'buiten' als je licht uit is?

De pygmaeus zijn volgend mij geen bodemdieren zoals de klassieke cory's dat zijn. Ze scholen en zwemmen eerder in het midden van de waterlaag, toch? Zeg maar tetra-gedrag. Als dat niet zo is dan zijn ze dus niet op hun gemak.
 
Als je rustig op een afstandje gaat zitten en niet beweegt, komen ze vanzelf tevoorschijn, hoe zou jij het vinden als er ineens een reus voor jouw raam staat? dan ben je ook bang.

Ligt eraan of het een knappert is ;)

M'n T.Espei hebben trouwens nergens last van... die komen gewoon kijken van: waar blijft dat voer?... Maar ik heb ook het idee dat Corys minder goed kunnen zien dan T.Espei. M'n T.Espei happen redelijk gericht naar voer, terwijl de Corys er gewoon vlak langs kunnen grondelen en dan nog niets door hebben, pas als ze er letterlijk bovenop zitten gaan ze er van smikkelen. Maargoed, misschien zien ze wel heel slecht en schikken ze daardoor meer van bewegingen.

Hoeveel stroming heb je?
Hoe sterk is je lichtintensiteit?
Wat zijn je waterwaarden?
Zijn ze wel 'buiten' als je licht uit is?

Stroming van het standaard binnenfiltertje van m'n Juwel Primo 60... er zijn wel plekken waar het redelijk stroomt maar ook genoeg plekken waar het rustig is. Licht is standaard Novolux 8 watt LED. 624 lumen. Ik zat er ook aan te denken dat het licht wat te fel is dus heb ik een Catappa blad toegevoegd met het idee dat ze zich in wat donkerder water misschien wat prettiger voelen. Maar ik moet zeggen dat het water nog steeds vrij helder is. Aan de andere kant wil ik het ook niet te donker maken want ik heb ook redelijk wat planten (vooral cryptos en javavaren, dus die zouden op zich wel met wat minder licht toe moeten kunnen, maar toch) en een klein beetje bruine alg en ik heb begrepen dat je met minder licht kans hebt op meer bruine alg. Zit er toch ook aan te denken om wat drijfplantjes te kopen om nog wat meer schaduw te brengen.

Dit zijn m'n waterwaarden:
Cl: 0
pH: 6.8
KH: 6
GH: 7
NO2: 0
NO3: 25

Als het licht uit is, is het echt heel moeilijk te zien.

De pygmaeus zijn volgend mij geen bodemdieren zoals de klassieke cory's dat zijn. Ze scholen en zwemmen eerder in het midden van de waterlaag, toch? Zeg maar tetra-gedrag. Als dat niet zo is dan zijn ze dus niet op hun gemak.

Nou als ik afga op wat ik in de winkel zag dan scholen ze wel en zitten ze niet continu op de bodem, maar volgens mij zijn ze toch wel meer bodem gericht dan tetras. Maar ze zijn als het goed is met z'n 10en nu in mijn bak en dat met z'n allen lekker de bak af grondelen heb ik misschien één keertje mogen aanschouwen... de rest van de tijd zitten ze afzonderlijk of in kleine groepjes verstopt.

Als het het natuurlijke gedrag is van die beesten vind ik het prima... maar als het komt omdat ze de omstandigheden niet fijn vinden wil ik kijken of ik daar toch nog wat aan kan doen. Misschien toch inderdaad wat drijfplantjes erbij.
 
Nou als ik afga op wat ik in de winkel zag dan scholen ze wel en zitten ze niet continu op de bodem, maar volgens mij zijn ze toch wel meer bodem gericht dan tetras. Maar ze zijn als het goed is met z'n 10en nu in mijn bak en dat met z'n allen lekker de bak af grondelen heb ik misschien één keertje mogen aanschouwen... de rest van de tijd zitten ze afzonderlijk of in kleine groepjes verstopt.

Als het het natuurlijke gedrag is van die beesten vind ik het prima... maar als het komt omdat ze de omstandigheden niet fijn vinden wil ik kijken of ik daar toch nog wat aan kan doen. Misschien toch inderdaad wat drijfplantjes erbij.

Drijfplantjes is altijd goed. Zou ik zeker doen.

Het gedrag wat je beschrijft komt overeen met hoe ik ze ken uit mijn oude ZA bak: Veel op de grond, maar er zeker niet aan gebonden. Niet echt scholen, maar wel af en toe als groep door de bak trekken, waarbij er steeds een paar de weg kwijt raken tot de groep weer verstrooid is. Ik vond ze altijd erg leuk :)
 

Terug
Bovenaan