Hoeveel en welke LED strips heb ik nodig

R

RobinHaas

Guest
Hallo,

Ik heb een TC420 controller besteld, wil het voor de vissen �n voor de planten een zo natuurlijk mogelijke bak maken.
Mijn aquarium is 80x40x45. Er zitten nu 2 T8 TL balken in de JUWEL kap.

De bedoeling is helemaal over te gaan op led, zou graag een zonsopkomt en zonsondergang willen hebben, evt maanlicht een bewolkte dag en al dat soort programma's wil ik graag laden.

Nu vraag ik me af hoeveel en welke ledstrips ik nodig heb hier voor? is 1 RGB strip met 1 witte genoeg? en dan warm of koud wit? 30 of 60 leds per meter? hoop dat iemand mij hier advies over kan geven, met zijn / haar opstelling met de led. misschien zelfs icm de tc420 en het programma wil delen!

Groeten, Robin
 
Per te vervangen lamp mag je 4-6 rijen strips rekenen.
 
En welke strips? Hoeveel wit en hoeveel rgb?
 
Zelf zou ik minimaal voor SMD 5050 gaan, 60leds/meter
Maar beter is SMD5630, al zijn die niet te vinden in rgb...
Per lamp ��n ,4000k, een 6000k, een of twee rgb en eventueel ��n 2700k al sje ze vindt.
Dan heb je een combinatie waar je zo goed als alle lichtkleuren mee kan maken.

Verwacht wel niet zuiniger te zijn dan tl. Want met ledstrips zal dit echt niet gebeuren...
Als je het doet moet je het doen voor het 'spelen' met licht. :)

Tip: www.aliexpress.com ;)
 
Ik zou minimaal een SMD 7020 doen 65lm per led kun je makkelijk 2 of 3 strips per te vervangen lamp rekenen (licht aan je doel).
RGB is meer voor sier en heb je dus niet in z'n hoog vermogen dus die zou ik niet mee rekenen als licht opbrengst.

Wanneer je een bewolkte dag wilt simuleren dus voorbij komende wolken en schaduw door wolken heb je "Digital Intelligent LED Strip" of "Digital addressable LED Strips" nodig. Ik ga dit ook maken alleen dan zelfbouw geen strips.
 
Bedankt voor alle reacties, ben ook veel wijzer geworden van die link! Ik demk dat ik een rgb nodig heb voor het maanlicht en evt de planten groei, en wit licht voor de rest. Zie veel warm en koud wit ledstrips langs komen. Wat is het beste/ mooiste in het aquarium voor de vissen?

Dus bijvoorbeeld 1 rgb strip 3 koud en 3 warm wit ofzo? Strips van 80cm word het dan, en de tl verlichting gaat dan weg. Zou dat voldoende zijn en kan ik daarmee maanlicht zonsopkomst en ondergang simuleren?

Alvast bedankt maarweer!
 
Terug
Bovenaan