Wat is er nieuw

Hoeveel gewicht kan betonnen vloer dragen?

Niels_

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
64
Leeftijd
38
Locatie
De Meern
Hallo allen,

Ik overweeg om nog een aquarium aan te schaffen, namelijk een juwel rio 240. Deze bak incl meubel zal een totaal gewicht hebben van ±350 kg. De bak wil ik plaatsen tegen een dragende muur op de begane grond. Mijn huis is van 1979 en heeft vloer van het type dato cassette-plaatvloer als beganegrond vloer. Ik lees op internet vaak dat beton vloeren een draagkracht kunnen hebben van 250kg/m2, en soms lees ik bij dragende muren 350kg/m2. Weet iemand hier meer van? Zou zo'n aquarium plaatsen een risico zijn? Bvd.
 
Moeilijk te zeggen.
Wat voor beton is er gebruikt?
Hoe dik is één en ander?
Wat voor bewapening zit er in?
Beton uit die tijd wil door het gebruikte cement en staal ook nog wel eens last van betonrot hebben.
Ook iets om uit te sluiten.

Dus om kort te zijn: ik denk niet dat er een eenduidig antwoord o te geven is via dit forum.
Maar ik zou zeggen: bij twijfel niet doen.
 
Moeilijk te zeggen.
Wat voor beton is er gebruikt?
Hoe dik is één en ander?
Wat voor bewapening zit er in?
Beton uit die tijd wil door het gebruikte cement en staal ook nog wel eens last van betonrot hebben.
Ook iets om uit te sluiten.

Dus om kort te zijn: ik denk niet dat er een eenduidig antwoord o te geven is via dit forum.
Maar ik zou zeggen: bij twijfel niet doen.
Bedankt. Eens. Betonrot heb ik niet gezien. Betonrot komt volgens mij meer voor bij kwaaitaal vloeren. Die vloeren hebben ze verderop bij mij in de wijk. Daar zijn soms constructieve problemen. Bij de bouw van mijn woning zijn ze toen over gestapt op dato vloeren. Misschien dat ik bij de gemeente constructieve tekeningen/berekeningen kan opvragen...
 
dat is eigenlijk niks moeilijks aan.
Mits de vloer in goede conditie is kan deze makkelijk een bak van 240 kg hebben.

woningen worden berekend op 175kg/m2 ook al in 1979 .
de belasting staat dan op de volledige vloer
er gebeurd helemaal niets als je op een relatief klein oppervlak een wat hogere last plaatst.
op de rest van de overspanning kom je er immers lang niet aan>

j
 
Ik heb zelf in een woning van 1984 een 375 liter aquarium naast een draagmuur gehad (Tanganyika-bak, dus veel steen ook nog). Geen problemen gezien. In datzelfde huis ook een Rio 240 gehad, volgens mij niet naast de draagmuur, maar dat weet ik niet meer 100% zeker. Eerlijk gezegd maak ik me tot 500 kilo niet echt zorgen.

Op dit moment ben ik zelf bezig met een bak van 480 liter met nog een bioloog eronder waar ook zo'n 100 liter in zal gaan. Niet bij een draagmuur, maar bijna midden op de overspanning van zo'n 3,5 meter. Hier heb ik van meerdere mensen te horen gekregen dat het niet nodig zou zijn om extra steun in de kruipruimte te plaatsen. Sterker nog: de aquariumbouwer gaf aan dat ie nog nooit van iemand had gehoord dat de vloer versterkt was en dat ie ook nog nooit had gehoord dat het mis was gegaan. Ik zou me dus om die Rio 240 van jou geen zorgen maken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan