Wat is er nieuw

Hoeveel gram co2 per uur met x aantal bellen per minuut

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Ik vroeg me af of er een standaard soortelijk gewicht is voor co2. Het lijkt mij dat je in theorie het gewicht kunt weten van 1 bel co2, en zo bijvoorbeeld met 60bpm het gewicht in co2 per uur zou moeten kunnen weten. Dan zou je precies weten hoeveel gram je per dag gebruikt en zou je min of meer op de dag moeten weten wanneer je door je fles van x aantal gram heen bent.

Of zijn er meerdere factoren, behalve je 'fixed' bpm, die van invloed zijn op de hoeveelheid co2, dus voordat het de bak inkomt.

Ik denk dat je vraag niet te beantwoorden is, het is een gas welke als vloeistof wordt opgeslagen.

Het is denk ik inderdaad niet te zeggen hoeveel je moet gaan toevoegen en hoelang je dus met een fles doet. Ik weet wel dat bekend is hoeveel bellen er in een kilo gaan maar waar dat staat weet ik zo niet meer.

Je kunt toch je fles wegen..?
Als ie bv 2500 gram geeft en na 7 dagen weegt ie 2430 gram heb je toch 10 gram per dag verbruikt?
Of is dit te simpel gedacht

Volgens mij is het in grammen inderdaad wel te berekenen op deze wijze. Maar dan moet je ook het gewicht van de lege fles weten natuurlijk😉

Volgens mij is het in grammen inderdaad wel te berekenen op deze wijze. Maar dan moet je ook het gewicht van de lege fles weten natuurlijk😉

Waarom moet je het gewicht van de fles weten?
Als er zoals Cornelius zegt 10gram verbruikt is op op een bepaalde tijd dan is die 10 gram toch niet afhankelijk van (of bepaald door) het gewicht van de lege fles?
10 gram is tien gram toch? Als ze nu uit een doosje van een gram komt of uit een fles van 7 kg, het blijft 10 gram...

Ik denk dat hij bedoeld: het gewicht van de lege fles is belangrijk als je geen drukmetertjes op het regelventiel hebt staan die je vertellen hoeveel er nog in zit...
Want als je weet wat het gewicht is van een volle en van een lege fles kan je exact bepalen wanneer je fles (bijna) leeg is.

Als ze nu uit een doosje van een gram komt of uit een fles van 7 kg, het blijft 10 gram..
Je hebt gedeeltelijk gelijk , maar de vraag is hoeveel dagen zou ik kunnen doen met een fles . Bij deze berekening moet je dus het bruto gewicht en de netto om de tarra te kennen .
bv. 7 kg vol / 2 kg leeg = 5 kg inhoud . 10gr/dag = 5000 : 10 = 500 dagen

Maar ik vrees dat deze berekening te simpel zal zijn om correct te zijn .

Ik heb ook weleens gehoord dat je flessen in de zomer sneller op zijn dan in de winter. Weet niet of het klopt, maar dat zou dan betekenen dat koeler gas meer gram co2 bezit dan warm gas. Misschien is dat ook van invloed.

Je hebt gedeeltelijk gelijk , maar de vraag is hoeveel dagen zou ik kunnen doen met een fles . Bij deze berekening moet je dus het bruto gewicht en de netto om de tarra te kennen .
bv. 7 kg vol / 2 kg leeg = 5 kg inhoud . 10gr/dag = 5000 : 10 = 500 dagen

Maar ik vrees dat deze berekening te simpel zal zijn om correct te zijn .

Neenee, de vraag is eigenlijk : " Hoeveel gram co2 per uur met x aantal bellen per minuut"
😀😀

De TS zegt:
Dan zou je precies weten hoeveel gram je per dag gebruikt en zou je min of meer op de dag moeten weten wanneer je door je fles van x aantal gram heen bent.

Dus ik ga er van uit dat hij dan weet hoeveel gram er in de fles zit om te starten want dat vraagt hij niet... Bij een nieuwe fles weet je toch hoeveel er in zit (of zou moeten zitten)?
Eigenlijk wilt hij weten hoeveel gram CO2 hij per dag verbruikt om zo het einde van de fles te voorspellen en misschien ook om te bepalen welke grootte van fles voor hem ideaal is...
Daarom dat het antwoord van Cornelius naar mijn weten niet afhankelijk is van het gewicht van de fles. Hij berekent gewoon het netto verbruik op een bepaalde tijdspanne en daaruit volgt dat hij het antwoord op de vraag geeft: Zoveel gram verbruik op zoveel dagen.

Trouwens, ik dacht dat 1kg vloeibare CO2 uitzet tot 155 liter gas op kamertemperatuur en bij normale atmosferische druk. Van daaruit kan je het berekenen maar de exacte grootte van één bel is dan ook belangrijk.
Ik heb ooit ergens een berekening gezien maar zou dat eens moeten opzoeken.

Ik heb ook weleens gehoord dat je flessen in de zomer sneller op zijn dan in de winter. Weet niet of het klopt, maar dat zou dan betekenen dat koeler gas meer gram co2 bezit dan warm gas. Misschien is dat ook van invloed.

Dit is waarschijnlijk eerder van toepassing wanneer er gewerkt wordt met een automatische ph-sturing waarbij het aantal bellen kan variëren door externe factoren zoals temperatuur van het water.
Als je BPS constant blijft zal dit minder verschil maken denk ik, maar 100% zeker ben ik niet.

Waarom moet je het gewicht van de fles weten?
Als er zoals Cornelius zegt 10gram verbruikt is op op een bepaalde tijd dan is die 10 gram toch niet afhankelijk van (of bepaald door) het gewicht van de lege fles?
10 gram is tien gram toch? Als ze nu uit een doosje van een gram komt of uit een fles van 7 kg, het blijft 10 gram...

Ja daar heb je gelijk in en dan is het een kwestie van gewicht meten na het vullen. Alleen is het dan wel de vraag of er echt 2 kilo in is gegaan. Als dat minder is dan 2 kilo dan kun je als je het verbruik per dag/week weet op het verkeerde been worden gezet.

Ik heb ooit ergens een berekening gezien maar zou dat eens moeten opzoeken.

Ik ook en volgens mij heeft Jurgen D daar ook eens een antwoord op gehad maar ik ben daar niet helemaal zeker van.

Het was niet zozeer een vraag die sloeg op mij, maar meer een gedachte. Ik zie zo vaak vragen voorbij komen als hoe lang doe ik met een 500gr co2 fles. Ik dacht, stel je weet dat je 60bpm hebt. dan zou je moeten weten dat je er bvb 50 dagen mee doet. Vroeg me meer af of het ook zo werkt.

maar 1 bel is in een taifun anders als 1 bel in een AM-1000 reaktor. Dus los van het benoemen op het aantal BPM, weten wij niet de exacte grote van de bel, dus laat staan de rest........

Het is en blijft dus niet precies aan te geven😉

Als je 10 gr toevoegd per dag met een belichting van 8 uur per dag deel je die 10gr door 8 dat is 1.25 gr per uur.
Die 1.25gr. Deel je door 60 minuten dat maakt 0.02085 gram per minuut ( afgerond) en dat deel je weer door het aantal bellen per minuut bv. 25 . Dan zal 1 bel co2 ... 0,00083 gram wegen.

Hoop dat mijn adhd brein het goed heeft berekend😀😀😀

Als je 10 gr toevoegd per dag met een belichting van 8 uur per dag deel je die 10gr door 8 dat is 1.25 gr per uur.
Die 1.25gr. Deel je door 60 minuten dat maakt 0.02085 gram per minuut ( afgerond) en dat deel je weer door het aantal bellen per minuut bv. 25 . Dan zal 1 bel co2 ... 0,00083 gram wegen.

Hoop dat mijn adhd brein het goed heeft berekend😀😀😀

Ik twijfel niet aan je rekenkunsten maar zoals al is opgemerkt gaat dat niet bij iedereen op omdat de bellen vaak verschillend van grote zijn. Maar het is uit te rekenen als je weet hoeveel je verbruikt qua gewicht in jouw specifieke geval.

Per bel wel ja. Maar 10 gram blijft 10 gram en 25 bellen blijft 25 bellen. Is het gaatje in de bellentellen groter of kleiner dan klopt de berekening niet omdat je dan meer of minder bellen toepast. En dan deel je het door jou gebruikte bellen per minuut en krijg je jou gram per bel.

Dus niet door 25 bellen maar bv door 73 bellen pm

Maar 10gram wat je toe dient blijft 10 gram en wordt nooit meer door het aantal bellen door een afwijking in een bellenteller

Of zie ik dat dan verkeerd.

😀😀:petjeaf:

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, zover ik het beredeneer klopt dat Dirk. Het gewicht zal inderdaad gelijk blijven echter zal dit de ene keer in meer of minder bellen de bak ingaan dan bij een ander. Maar het gewicht in co2 blijft gelijk😉

Weet niet of het klopt, maar volgens mij weegt co2 ook meer als het warmer is of andersom. Volgens mij past er meer volume in een koude fles dan een warme, dus hoe lang je met een fles doet is dan ook weer afhankelijk van hoe warm het is. Om het nog ingewikkelder te maken

Maar het gewicht in co2 blijft gelijk
Maar co2 in water wordt toch ook altijd in gewicht gemeten.. Bv. 10gr. Per liter water.
De bellen zijn voor je eigen indicatie. Een plant kijkt niet naar bellen maar wat hij nodig heeft.

Maar ik snap jou punt wel hoor.
Probeer het alleen ik Dirk taal uit te leggen. Hahahahahahaha

Laatst bewerkt door een moderator:
Co2 is altijd lichter dan water. Zelfs lichter dan zuurstof. Of het nu warm of koud is.
Anders zal het naar de bodem zinken

Als een fles koud is gaat er alleen meer vulling in.

Een plant kijkt niet naar bellen maar wat hij nodig heeft

Ik zie mijn planten toch echt wel de bellen tellen die ze opnemen hoor😀😀😉. Nee geintje, we snappen elkaar wel als ik het zo teruglees.

• Leuk
Waarderingen: JDS
Co2 is altijd lichter dan water. Zelfs lichter dan zuurstof. Of het nu warm of koud is.
Anders zal het naar de bodem zinken

Als een fles koud is gaat er alleen meer vulling in.

Ja bedoelde ook vooral dat als je rekent hoe lang je met de fles doet die je hebt dit niet perse geldt voor een nieuwe fles.

Ja bedoelde ook vooral dat als je rekent hoe lang je met de fles doet die je hebt dit niet perse geldt voor een nieuwe fles.
Misschien een optie om je fles in een koelbox te zetten met koelelementen als het warm weer i's. Nee hoor grapje.. 😀😀😀:sorry:

Ik ruik de co2 wel om voor stikstof als het warm wordt😀

Of gewoon aktive kool verpulveren dan heb je koolstof 😀😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan