Wat is er nieuw

Hoeveel helena's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter sfcmatt
  • Startdatum Startdatum
S

sfcmatt

Guest
Hi,

Ik heb momenteel een 54l aquarium (60x30cm) die ik niet gebruik en ik was van plan van hier een gernalenbak van te maken met eventueel enkele rasbora galaxy's. Ik weet het, lijkt een beetje de opzet van een nano aquarium maar ik heb reeds een 200L aquarium die ik als mijn "hoofd" aquarium beschouw en nu had ik graag een totaal andere "wereld" gecre�rd met de aquarium waarmee ik mijn hobby eigenlijk ben gestart enkele jaren terug... Nu mijn vraag: Ik zou er graag wat anetome helena's inhouden, niet omdat ik met een slakkenplaag zit maar omdat ik het gewoon leuke diertjes vind (nee appelslakken heb ik geen zo'n leuke ervaringen mee). Nu is mijn vraag hoeveel zouden jullie er mij aanraden om te houden? Ik dacht aan een 5-tal? Ook: Kweken anetome's snel? Ik veronderstel van niet aangezien ze niet hermafrodiet zijn zoals de meeste slakken? Ik heb vroeger 1 anetome helena gehad als opvang van een vriend die met zijn aquarium gestopt is dus ik heb er nooit meer dan 1 gehad..

Anatome helena's gaan kweken als er genoeg slakken in de bak zitten, die ze kunnen eten. Geen of nauwelijks slakken, zullen ze ook niet snel gaan kweken. Een stuk of twee/drie is genoeg op zo'n bakje. Zouden ze wel gaan kweken, kun je ze redelijk makkelijk aan andere kwijt.

Mijn ervaring is dat het niet eens slakken hoeven te zijn, zolang er genoeg voedsel is kweken de Helena's bij mij. Waar je wel mee moet uitkijken is, de bodem afzuigen, hoeveel jonge Helenas ik wel niet opgezogen heb van een mm ofzo, ik check daarom ook altijd de emmer goed na die ik gebruik met bodem afzuigen, en neem een lichte kleur emmer.

Wat bij mij ook het geval is, ik heb een zandbodem, dat ze soms dagen niet actief zijn en zich in het zand begraven. En dan ineens na een paar dagen, alsof er een wekker is afgegaan komen ze allemaal weer uit het zand om voedsel te zoeken.

Ik zou dus minimaal 5 nemen, als je wel ooit te veel krijgt, zijn er zat mensen die er wel wat over willen nemen is mijn ervaring.

aha ok perfect dankjewel! Dan ga ik er inderdaad 5 nemen 🙂

Ik heb zelf slechte ervaringen met de combinatie garnalen en Helena's en zowel op dit forum en ook in gesprekken met b.v. winkeliers hoor ik steeds meer verhalen dat Helena's ook garnalen aanvallen en opeten.
Zeker als ze weinig 'gewone' slakken als prooidieren hebben, zou ik het niet aanraden om ze samen te houden.

Garnalen en Helena's gaan inderdaad niet goed samen.

Ik ben een jaar geleden begonnen met drie grote door een slakkenplaag.
Een jaar later heb je 50 stuks van 1 tot 2cm groot en eitjes overal.

Oh ok dat wist ik dus niet. Zijn er andere slakkensoorten die de moeite zijn? (Appelslakken uitgezonderd)

Alle neritina's hebben zout/brakwater nodig voor voortplanting. Dus dat is veilig. Ze leggen wel eitjes die soms storend zijn.
Septaria planten zich ook niet voort maar leggen deze eitjes niet.

Tylomelania en Faunus zijn levendbarend, met hoogstens een enkel slakje per seizoen (per moeder)

Appelslakken zijn fantastich, ben benieuwd waarom je er niet van houdt.

De meeste slakken die niet onder bovenstaande vallen planten zich vaak erg snel voort.

Als je gaat voor de tylomelania's, dan gaat er een wereld voor je open! Wel zitten ze relatief veel op de bodem naar mijn ervaring. Ik ben er overigens van overtuigd dat alle slakken van soortgenoten houden, dus vanaf 3. Voor de neritina misschien wel meer.

Tylo s moet je wel op een hoge ph/kh houden.

MarlonnekeW zei:
Ik heb zelf slechte ervaringen met de combinatie garnalen en Helena's en zowel op dit forum en ook in gesprekken met b.v. winkeliers hoor ik steeds meer verhalen dat Helena's ook garnalen aanvallen en opeten.
Zeker als ze weinig 'gewone' slakken als prooidieren hebben, zou ik het niet aanraden om ze samen te houden.

Heb je daar bewijzen voor? Ik hou ook al jaren Helenas en garnalen samen, nog nooit problemen mee gehad, en de mijne eten nooit andere slakken want die zitten er niet in.

John, geldt het niet voor alle slakken dat die waardes niet te laag mogen? In mijn beleving kunnen (de meeste) tylo's op vergelijkbare waarden als (de meeste) andere slakken?
Tja, dan kun je ze niet houden met dure kweekgarnalen die zuur water nodig hebben.

Marcello, die discussie is tot in den treure gevoerd op het garnalenforum (gek), de meningen zijn erover verdeeld. Feit is dat er op youtube filmpjes te zien zijn waar Helena's garnalen te pakken hebben.

Ja Alexej dat is ook waar hoor. Ik weet niet in hoeverre er nog wat verschil bij de verschillende soorten sakken is qua waarden maar ook een appelslak moet je niet houden in een bak met een lage waarden.
Dat komt de huisjes niet ten goede. Ze hebben voor hun huisje gewoon wat hogere waarden nodig.

Toch zie je vaak wel dat de gewone slakken zoals de Posthoorn en de Puntslak ook veel voorkomen in bakken met een lagere ph. Ik heb hier in mn 80cm co2 en dus een ph van 6.6.
daar doen de puntslakken het erg goed en ik heb steeds overbevoking. Maar ja, misschien hebben ze wel last van de lage ph, dat zie je niet snel aan zo n slakje denk ik.

Marcello zei:
MarlonnekeW zei:

Heb je daar bewijzen voor? Ik hou ook al jaren Helenas en garnalen samen, nog nooit problemen mee gehad, en de mijne eten nooit andere slakken want die zitten er niet in.

Kan zijn, neemt niets af van de ervaringen van vele anderen bij wie het anders liep.
Het 'bewijzen' middels filmpjes leidt altijd weer tot de discussie over de vraag of de betreffende garnaal misschien al ziek of dood was.
Verder zijn er ook ervaringen van garnalenhouders bij wie de hele populatie werd uitgemoord door de Helena's, roept allemaal wel weer vragen op over het hoe en waarom, maar simpelweg stellen dat de combinatie goed gaat omdat het bij jou goed gaat is te kort door de bocht.
Je weet van te voren niet hoe het gaat uitpakken.

Ik heb ook slechte ervaringen met garnalen en Helena's. Daar heb ik ook geen bewijs voor. Maar als meerdere mensen hetzelfde probleem aankaarten moet er toch wel een kern van waarheid inzitten lijkt me.

jessicapilon zei:
Ja Alexej dat is ook waar hoor. Ik weet niet in hoeverre er nog wat verschil bij de verschillende soorten sakken is qua waarden maar ook een appelslak moet je niet houden in een bak met een lage waarden.
Dat komt de huisjes niet ten goede. Ze hebben voor hun huisje gewoon wat hogere waarden nodig.

Toch zie je vaak wel dat de gewone slakken zoals de Posthoorn en de Puntslak ook veel voorkomen in bakken met een lagere ph. Ik heb hier in mn 80cm co2 en dus een ph van 6.6.
daar doen de puntslakken het erg goed en ik heb steeds overbevoking. Maar ja, misschien hebben ze wel last van de lage ph, dat zie je niet snel aan zo n slakje denk ik.

Tja, daar zeg je zo wat.
Er zullen waarschijnlijk verschillen zijn in hun vermogen om het aanwezige kalk uit het water te halen. En ik denk ook dat we wat kritischer zijn mbt onze sierslakken tov onze plaagslakken.
Ik moet me maar eens verder gaan inlezen in de materie. Erg interessant vind ik.

Maar goed, voor de TS is de boodschap wel duidelijk. Als je sierslakken wilt houden kun je dat het beste doen met een pH boven de 7, en een beetje gezonde KH van min. 5 ofzo.

kellemes zei:
Marcello zei:
MarlonnekeW zei:

Kan zijn, neemt niets af van de ervaringen van vele anderen bij wie het anders liep.
Het 'bewijzen' middels filmpjes leidt altijd weer tot de discussie over de vraag of de betreffende garnaal misschien al ziek of dood was.
Verder zijn er ook ervaringen van garnalenhouders bij wie de hele populatie werd uitgemoord door de Helena's, roept allemaal wel weer vragen op over het hoe en waarom, maar simpelweg stellen dat de combinatie goed gaat omdat het bij jou goed gaat is te kort door de bocht.

Ik reageer nog 1 keer omdat mijn eerste woorden anders opgevat werd, dat was niet mijn bedoeling. Ik had het anders moeten formuleren. Ik beweer ook niet dat het niet kan, alleen dat mijn ervaring heel anders is. Tis namelijk ook makkelijk om gelijk te roepen dat het niet kan.Tis eigenlijk veel interessanter om er dan achter te komen hoe dat dat dan komt. Waarom bij de 1 wel en bij de ander niet, maar dat is voer voor een andere topic.

eb hier op dit moment nog 7 helenena's in mijn 60 cm bak. Voordat de helena's erin gingen zak ik continu mijn vuurgarnalen rondlopen.. laatste tijd moet ik zoeken en heb het idee dat de populatie ingekrompen is. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn guppen teveel van het goede aan het worden zijn, maar deze zaten toen ook al bij de garnalen in.. Ik denk dat ik de garnalen binnenkort eens uit zal vangen om te kijken hoeveel het er nu zijn...

Marcello zei:
kellemes zei:
Marcello zei:
MarlonnekeW zei:

Ik reageer nog 1 keer omdat mijn eerste woorden anders opgevat werd, dat was niet mijn bedoeling. Ik had het anders moeten formuleren. Ik beweer ook niet dat het niet kan, alleen dat mijn ervaring heel anders is. Tis namelijk ook makkelijk om gelijk te roepen dat het niet kan.Tis eigenlijk veel interessanter om er dan achter te komen hoe dat dat dan komt. Waarom bij de 1 wel en bij de ander niet, maar dat is voer voor een andere topic.

Ik heb hem al eens vaker geplaatst, maar misschien helpt deze foto:
_MG_8192_web_zpsijucluzy.gif

De bovenkant van de garnaal is duidelijk al doorzichtig, terwijl de onderkant nog 'gewoon' is. Voor die tijd heb ik meerdere keren een raar omhulsel gevonden, wat lijkt op een vervelling, maar het duidelijk niet is. Het ziet eruit alsof de garnaal leeggezogen is. Dat is m.i. ook wat op deze foto (gedeeltelijk) gebeurd is.

Ik vind de opmerking 'Tis namelijk ook makkelijk om gelijk te roepen dat het niet kan' een beetje vreemd en ik vraag me ook af, waarom degenen die dit helaas hebben meegemaakt, altijd zo worden aangevallen als ze hier een berichtje over plaatsen. We doen dit alleen maar om anderen te helpen/waarschuwen.
Het is een zeer naar gezicht om zoiets als op de bovenstaande foto te zien gebeuren en meestal is het al te laat om er iets aan te doen. Dit gun je dus niemand en dan wil ik het nog helemaal niet hebben over de vreselijke manier waarop de garnaal doodgaat.

Er zijn nu eenmaal meerdere mensen, die deze ervaring hebben. Dit wil niet zeggen dat elke Helena gezonde garnalen aanvalt, maar het risico bestaat wel.

MarlonnekeW zei:
Marcello zei:
kellemes zei:
Marcello zei:
MarlonnekeW zei:

Ik heb hem al eens vaker geplaatst, maar misschien helpt deze foto:
_MG_8192_web_zpsijucluzy.gif

De bovenkant van de garnaal is duidelijk al doorzichtig, terwijl de onderkant nog 'gewoon' is. Voor die tijd heb ik meerdere keren een raar omhulsel gevonden, wat lijkt op een vervelling, maar het duidelijk niet is. Het ziet eruit alsof de garnaal leeggezogen is. Dat is m.i. ook wat op deze foto (gedeeltelijk) gebeurd is.

Ik vind de opmerking 'Tis namelijk ook makkelijk om gelijk te roepen dat het niet kan' een beetje vreemd en ik vraag me ook af, waarom degenen die dit helaas hebben meegemaakt, altijd zo worden aangevallen als ze hier een berichtje over plaatsen. We doen dit alleen maar om anderen te helpen/waarschuwen.

Er zijn nu eenmaal meerdere mensen, die deze ervaring hebben. Dit wil niet zeggen dat elke Helena gezonde garnalen aanvalt, maar het risico bestaat wel.

Dat heb ik ook gezien inderdaad. Voor die tijd was het alleen een verdenking. En Marlonneke verwoord het goed. Ik zou ook niet willen stellen dat ze een hele kolonie uit zullen moorden. Maar veel mensen beginnen bijvoorbeeld met een garnaal of 10. Dat risico zal ik dan niet nemen omdat ik de kans best aanwezig acht dat je uiteindelijk niks overhoud als ze geen slakken meer vinden..

Wat ik me daar dan bij afvraag is dat een garnaal toch veel te snel is voor zo'n slak? Als die slak aanvalt zou die garnaal volgens mij toch snel kunnen wegzwemmen of zelfs -lopen.

Al lijkt het me inderdaad wel mogelijk als ze belaagd wordt door een paar slakken.

Bij mij kweken ze trouwens als gekken. Heb er 2 weken geleden 3 in mijn bak gezet en heb al minstens 15 eitjes geteld. Wellicht omdat ze die eerste weken veel torenslakken hebben kunnen oppeuzelen denk ik dan. Ze mogen wel wat vaart verminderen als de andere slakken op zijn 😀

Het prettige van Helenas is dat de voortplanting welliswaar met veel eitjes gaat, maar het maanden duurt voor ze uitkomen. Ik heb in April voor het eerst 3 helenas in een bak gezet. De eerste eitjes waren er vrijwel gelijk, maar de eerste jongen heb ik vandaag pas gespot. Mochten het er dus wat teveel worden, dan is het een kwestie van een keertje uitdunnen en dan is het weer voor maanden op orde.

Nou, kom eens bij mij kijken.
Z vliegen hier de bak uit, zo snel.

Dat duurt geen maanden,hoor.

Hmmm.... Vreemd...
Ik heb de eitjes gevolgd (Ze zaten in een goed herkenbare groef in kienhout.) Ze waren vorige week pas verdwenen en gisteren en ik heb vandaag pas de jongen gezien.

Maar ik lees inderdaad ervaringen van anderen die het hebben over 4 en 9 weken.....

Wel grappig dat er nog behoorlijk wat zaken (eetgedrag, 1 of 2 slachtig en precieze methode van voortplanting) onduidelijk/ter discussie zijn over een op zich redelijk gangbaar slakje in de hobby.

Ik heb ook helena's bij mijn vuurtjes zitten en beide populaties groeien als kool. Het lijktme meer dar er af en toe helena's zijn die garnalen eten maar het overgrote deel doet dat niet. Mochten de garnalen opgegeten worden dan kun je die helena er toch weer gemakkelijk uithalen? Ze zullen in 1 dag geen hele populatie garnalen om zeep helpen toch?

mag ik vragen waarom geen appelslakken, wat zijn je slechte ervaringen daarmee?

Hey Patty,

Sorry laatste maanden heel druk gehad (herstructureringen binnen het bedrijf).
Mijn slechte ervaringen met appelslakken is, door hun grootte, dat als ze sterven ze heel vervuilend zijn voor het water. Dat hoeft uiteraard geen zo'n probleem te zijn als je er snel bij bent maar o wee als er is eentje ergens verstopt ligt te rotten...
Daarnaast kweken ze ook gelijk de konijnen (zoals we in Vlaanderen zeggen) en weet je na een tijdje gewoon niet meer aan wie je ze moet geven.

Ik heb een paar maand geleden 4 helena slakken aangekocht die nu in mijn gezelschapsaquarium vrolijk door het grind woelen. Ik heb wel al ei-afzetting gezien maar nog nooit een klein slakje dus ik ben eigenlijk hier heel tevreden over.
Ik heb jullie raad opgevolgd en er geen bij mijn crystal reds gezet. Wel zitten er bij mijn crystal reds puntslakken. Af en toe leg ik er eens iets in waar de slakken op afkomen, haal ik ze er ( met komkommer en al) uit en gooi ik ze in het gezelschapsaquarium. Lekker levend voer voor mijn helena's 🙂.

Mijn ervaringen met helena's, tot nu toe, zijn heel positief.

groetjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan