Hoeveel Kelvin?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Goede avond,

ik kan in de controller van mijn verlichting(Chihiros)de kleur (kelvin)van het licht veranderen.
Wat is de juiste K voor een aquarium?
 
Kelvin zeg eigenlij niet zoveel je kun 2 bakken hebben met 6000k die totaal anders lijken
Al je enkel rood en blauw gebuikt kunje ook 6000k waar ik echt niet van hou
Zelf hou ik van dicht bij natuurlijke witte 6000ķ kleuren met iets meer rood blauw
Welke type Chihiros gebruik je?
Ik zou beginnen met wit hoog +-80% te zetten en andere kleuren RGB gelijk te verdelen wens je meer kleurcontrast rood en blauw iets opschroeven
 
Kelvin zeg eigenlij niet zoveel je kun 2 bakken hebben met 6000k die totaal anders lijken
Al je enkel rood en blauw gebuikt kunje ook 6000k waar ik echt niet van hou
Zelf hou ik van dicht bij natuurlijke witte 6000ķ kleuren met iets meer rood blauw
Welke type Chihiros gebruik je?
Ik zou beginnen met wit hoog +-80% te zetten en andere kleuren RGB gelijk te verdelen wens je meer kleurcontrast rood en blauw iets opschroeven
Is het niet zo dat voor ons oog 6000K altijd dezelfde kleur heeft maar dat het kleurenspectrum wel kan verschillen? In de een kan meer rood zitten dan in de ander bijvoorbeeld.
 
Ben daar geen super kenner van, maar het is afhankelijk welke en hoeveel kleuren men gebruikt om het kleurenspectrum te maken.
Als je een lamp met 50% 2000k en 50% 10000k zullen kunnen ze omschrijven als 6000k dit vinden de planten wel niet mis net als de oude grolux lampen maar niet leuk om op te kijken ,bah .
Er zijn er die dit zelfs durven omschrijven als een breed (full) spectrum maar bezitten amper tussen kleuren om een echt full spectrum voor met voor mijn minimum +90cri te maken.
 
Laatst bewerkt:
Voor een goede plantengroei zou ik de Kelvinwaarde, een waarde die dikwijls onderschat wordt, op maximaal 5000 Kelvin houden.
Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Ben daar geen super kenner van, maar het is afhankelijk welke en hoeveel kleuren men gebruikt om het kleurenspectrum te maken.
Als je een lamp met 50% 2000k en 50% 10000k zullen kunnen ze omschrijven als 6000k dit vinden de planten wel niet mis net als de oude grolux lampen maar niet leuk om op te kijken ,bah .
Er zijn er die dit zelfs durven omschrijven als een breed (full) spectrum maar bezitten amper tussen kleuren om een echt full spectrum voor met voor mijn minimum +90cri te maken.
Waar is dat idee op gebaseerd? De licht temperatuur heeft een verloop van rood naar blauw. Hoe kun je dan paars licht in Kelvin uitdrukken?

 
Laatst bewerkt:
Waar is dat idee op gebaseerd? De licht temperatuur heeft een verloop van rood naar blauw. Hoe kun je dan paars licht in Kelvin uitdrukken?

Bij de kelvin waardes zit volgens mij ook groen in verwerkt anders zou je geen wit kunnen krijgen. Dat betekend dat in het midden groen zit, dat zie je alleen niet omdat het overlapt met het rood en blauw. Paars is een gebrek aan groen, dan kijk je dus alleen naar de rood en blauw waardes alleen kan je het niet in kelvin uitdrukken misschien. Maar het kan zijn dat ik het niet bij het juiste eind heb. Volgens mij gaat het meer om verhoudingen. Het is niet zo dat 6000k gewoon heel fel blauw is en 4000k heel fel rood. Het is bijna net zo veel rood en groen en blauw waardoor het wit word. Maar bij de ene is er iets meer blauw en de andere iets meer rood.
Alleen dan is het dus per lamp en merk en software verschillend, welke rood en welke groen en welke blauw ze gebruiken. En van welk deel een beetje en sommige delen weer een beetje minder.
 
Voor een goede plantengroei zou ik de Kelvinwaarde, een waarde die dikwijls onderschat wordt, op maximaal 5000 Kelvin houden.
Bekijk bijlage 353895
Dat is ook wat ik altijd aangeef maar als je het topic in Experts uitgedaagd leest dan hoor je ook geluiden dat de kleur niet veel uitmaakt. Ik zou ook denken van wel omdat de kleur wel een bepaald spectrum moet zijn maar goed ik ben geen expert.
Volgens mij geeft teveel rood sneller een langgerekte groei en blauw juist een meer volle en kortere groei van de stengels.
 
Dat is ook wat ik altijd aangeef maar als je het topic in Experts uitgedaagd leest dan hoor je ook geluiden dat de kleur niet veel uitmaakt. Ik zou ook denken van wel omdat de kleur wel een bepaald spectrum moet zijn maar goed ik ben geen expert.
Volgens mij geeft teveel rood sneller een langgerekte groei en blauw juist een meer volle en kortere groei van de stengels.

Hier nog zo'n "geen expert". Wel weet ik dat de glastuinbouw hele studies wijdt aan lichtspectrum. Het spectrum is daar juist erg van belang, maar het verschild per plant en ook nog per groeifase welk spectrum ideal is. Ik heb het dan over het licht spectrum, dit is heel iets anders dan licht temperatuur in kelvin.

Als aquarianen ontbreekt het ons aan data over onze plantjes en daarnaast gebruiken we heel veel verschillende planten. Het is dus onbegonnen werk het ideale spectrum vast te stellen.

Een breed spectrum lijkt mij dan de meest voor de hand liggend. Een lamp van 6000k+ heeft vaak weinig rood. Kijk maar eens naar het spectrum van Juwel LED en Super Fish Day 9000k...daar zit nauwelijks rood in en een piek van blauw.
De Super Fish Color heeft wel veel meer rood, maar is dan naar mijn beleving ook geen 6000K zoals ze aangeven. Vraag mij dus vooral af hoe de Kelvin waarde wordt vast gesteld door leveranciers en of deze over het algemeen wel klopt met tabellen zoals die Benvo postte.
 
Laatst bewerkt:
Waar is dat idee op gebaseerd? De licht temperatuur heeft een verloop van rood naar blauw. Hoe kun je dan paars licht in Kelvin uitdrukken?

De lichttemperatuur gaat van ultraviolet tot infrarood. Het zichtbare licht gaat zo van 1800 Kelvin tot 16000 Kelvin.867px-Color_temperature.svg.png

Infrarood-Ultraviolet Mobile.jpg

Paars licht ligt op zo'n 400 nm en rood licht, het andere eind, op 700 nm.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook wat ik altijd aangeef maar als je het topic in Experts uitgedaagd leest dan hoor je ook geluiden dat de kleur niet veel uitmaakt. Ik zou ook denken van wel omdat de kleur wel een bepaald spectrum moet zijn maar goed ik ben geen expert.
Volgens mij geeft teveel rood sneller een langgerekte groei en blauw juist een meer volle en kortere groei van de stengels.
Nou, rood dringt minder diep door in het water door een hogere golflengte waardoor planten de neiging hebben om naar het licht te rekken. Vandaar ook dat men de gewoonte kent om lampen die het meest rood in zich hebben en waar planten het meest gevoelig voor zijn achterin te plaatsen waar de hoogste planten staan. Rood heeft wel een belangrijke en grote invloed op plantengroei maar door die mindere licht "sterkte" is de plant er meer van nodig. Voorin zet men dan gewoonlijk de lampen die blauw bevatten omdat die kleur een remmend effect heeft op celverlenging waardoor je dikkere en kortere stelen en wat dikkere bladeren krijgt maar die wel het diepst doordringt in het water. Voorin worden ook de meeste lagere planten gezet. Of kleuren iets uitmaakt voor plantengroei? Jazeker, alleen al hierdoor blijkt dit!
 
Hier nog zo'n "geen expert". Wel weet ik dat de glastuinbouw hele studies wijdt aan licht spectrum. Het spectrum is juist erg van belang, maar het verschild per plant en ook nog per groeifase welk spectrum ideal is. Ik heb het dan over het licht spectrum, dit is heel iets anders dan licht temperatuur in kelvin.

Als aquarianen ontbreekt het ons aan data over onze plantjes en daarnaast gebruiken we heel veel verschillende planten. Het is dus onbegonnen werk het ideale spectrum vast te stellen.

Een breed spectrum lijkt mij dan de meest voor de hand liggend. Een lamp van 5000k+ heeft (te) weinig rood. Kijk maar eens naar het spectrum van Juwel LED en Super Fish Day 9000k...daar zit nauwelijks rood in en een piek van blauw.
Als je 6000k natuurlijk wit zonlicht heb bestaat dit uit vele verschillende (regenboog)kleuren tot zelfs stralingen die wij niet zien.
In huidige de tuinbouw zul je overwegend enkel blauwe tot rode leds (grow lights) zien en afhankelijk van levensfaze van de plant zullen ze hier in wat schuiven.
Hier door krijgen ze een breed( full) spectrum waar planten goed op groeien .
Een aquarium horen planten wel te groeien maar willen we ook levendige en ik echte kleuren te zien en hierom zit groene kleur led om de witte kleur te krijgen .
De WRGB led stopt en nog een witte om stabielere en echt wit te krijgen en iets beter geel/groene deel contrasten te maken.
De huidige methode om lampen op kelvinwaarde te meten is de gemiddelde van de hoeveelheid licht ze per wavelenghts uitsturen

bv deze zijn beide 5000k
a5ddfee19a6335331dc4da8708ee7e91
 
Kleurtemperatuur is eigenlijk een begrip dat bedacht is voor gloeilampen. Er hoort bij elke kleurtemperatuur ook een bepaald pakket aan kleuren. Voor alle andere lichtbronnen hebben we de zogenaamde CCT (Correlated Color Temperature). Er wordt dan met een bepaald rekenmodel bepaald welke kleurtemperatuur het dichtst bij een bepaalde verdeling komt. Daarbij heb je nog de zogenaamde CRI (Color Rendering Index). Deze geeft aan in welke mate de kleurverdeling vergelijkbaar is met die van een gloeilamp.
Zoals je ziet aan de plaatjes van triple zegt die ook niet alles. Ik vind dat een CRI van 85 het onderstaande plaatje overwaardeert. Maar dat is nu eenmaal hoe die rekenmodellen werken.
Overigens, de standaard 6000K led heeft geen CRI van 95 en zal inderdaad zoals gezegd weinig rood bieden. Al zal een aquarium lamp van enige kwaliteit extra rode LEDs hebben om dit aan te vullen.
Hoe dan ook zal een lamp van 4000-5000K zoals @benvo die noemt altijd een bruikbaar spectrum hebben.

Ik denk dat je het spectrum moet zien als een buffet. Net zoals jij dat zelf zou doen pakt een plant alleen wat hij lekker vind. De rest laat hij liggen. Als er maar genoeg licht is dan zit er altijd iets bruikbaars tussen, en ga je dus niet met honger naar huis. Maar van een minder plantvriendelijk spectrum wordt dus meer licht weggegooid. Je hebt dan dus veel meer vermogen nodig voor een vergelijkbaar resultaat.
 
Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reactie.
ik ga er mee aan de slag.
ik heb trouwens de chihiros wrgb2
 
Kleurtemperatuur is eigenlijk een begrip dat bedacht is voor gloeilampen. Er hoort bij elke kleurtemperatuur ook een bepaald pakket aan kleuren. Voor alle andere lichtbronnen hebben we de zogenaamde CCT (Correlated Color Temperature). Er wordt dan met een bepaald rekenmodel bepaald welke kleurtemperatuur het dichtst bij een bepaalde verdeling komt. Daarbij heb je nog de zogenaamde CRI (Color Rendering Index). Deze geeft aan in welke mate de kleurverdeling vergelijkbaar is met die van een gloeilamp.
Zoals je ziet aan de plaatjes van triple zegt die ook niet alles. Ik vind dat een CRI van 85 het onderstaande plaatje overwaardeert. Maar dat is nu eenmaal hoe die rekenmodellen werken.
Overigens, de standaard 6000K led heeft geen CRI van 95 en zal inderdaad zoals gezegd weinig rood bieden. Al zal een aquarium lamp van enige kwaliteit extra rode LEDs hebben om dit aan te vullen.
Hoe dan ook zal een lamp van 4000-5000K zoals @benvo die noemt altijd een bruikbaar spectrum hebben.

Ik denk dat je het spectrum moet zien als een buffet. Net zoals jij dat zelf zou doen pakt een plant alleen wat hij lekker vind. De rest laat hij liggen. Als er maar genoeg licht is dan zit er altijd iets bruikbaars tussen, en ga je dus niet met honger naar huis. Maar van een minder plantvriendelijk spectrum wordt dus meer licht weggegooid. Je hebt dan dus veel meer vermogen nodig voor een vergelijkbaar resultaat.
Als aanvulling: De term kleurtemperatuur, het deel temperatuur zegt het al een beetje, is een afgeleide van een warmte schaal. Nul graden celsius komt overeen met 273,15 Kelvin. De kleurtemperatuur beschrijft eigenlijk de kleur van een warmtegloed. Vaste materialen gloeien indien verhit van rood naar uiteindelijk blauw zoals ook de Kelvin schaal oploopt van rood naar blauw.
 
Wat je ziet is de kleuren die worden weerkaatst van een voorwerp.
bij licht met weinig rood zullen je rode planten er armoedig uitzien voor je groene planten geld het zelfde voor groen.

De kleurtemperatuur is in de basis afgeleid van de temperatuur van de gloeidraad in een gloeilamp.
 
Terug
Bovenaan