Wat is er nieuw

Hoeveel kilo

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jolanda1988
  • Startdatum Startdatum
J

Jolanda1988

Guest
Hallo

Ik krijg aankomende week een groot aquarium van ruim 550 liter. Nu wil ik daar wat alpen breuksteen in stapelen. Hoeveel kilo gewicht kan zo'n bak verdragen??
Groetjes

Als het aquarium de juiste ofwel gewenste dikte van het glas heeft zou ik mij daar niet druk over maken,ik ken de alpen breuksteen niet,maar zoals bij elk aquarium met stenen,stapel ze goed op elkaar.
Vele liefhebber's zijn een beetje bang van het gewicht van de stenen,niet te bang zijn,maar wel goed stapelen.

Op elke 10 x 10 cm.En een waterkolom van b.v.50 cm.Hoog staat 5 kilo druk op de bodem,dus?

Water is (ongeveer) een kilo per liter, de breuksteen zal rond de 1,5 a 1,6 kilo de liter zijn vermoed ik. Met een paar stenen in je bak zal het totaal gewicht maar iets toenemen. (Voor elke liter steen een liter water minder)

Mocht je heel veel stenen in de bak doen, dan is het wellicht verstandig om bij de leverancier van je bak te informeren wat de max is.

De dichtheid van breuksteen is afhankelijk van de steensoort en ligt tussen 2000 en 3600 kg/m3

Zorg dat het gewicht zoveel mogelijk verdeeld, niet dat je een hele stapel stenen met 1 punt het glas raakt. Heb zelf grind roosters onder mijn hardscape maar zie vaak genoeg video's met piepschuim langs komen.

Inderdaad,aquar3ll3 piepschuim is niet de oplossing,dit gaat afbrokkelen na een of meer jaren,kleine stukje's perspex werkt ook goed bij en op de drukpunten van de stenen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan