Wat is er nieuw

Hoeveel KWh verbruik in totaal voor discusbak Rio 400?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik ga zaterdag kijken voor een Rio 400 met de volgende apparatuur:

Juwel eiwitafschuimer 3.0,
JBL CristalProfi E1500 Filterpomp,
2 x Stromingspompen Sicce Voyager 4,
Hydor Koralia Smart Wave,
Hydor Externe Heater 300w,
Verlichting 4xT5 + reflectors,
JBL Pro Silent S-500 Luchtpomp + bruissteen

Ik heb een hoekwoning wat nieuwbouw is en dus behoorlijk goed ge�soleerd. Totale verbruik nu is dan ook maar 2500kWh.

Wat zal ik ongeveer per jaar kwijt zijn aan stroom als ik er een discusbak van wil maken? Temperatuur in huis is meestal 20-21 graden.
 
Voor Discus is dat te koud.

Eiwit afschuimer???? Zeewater?


En voor jezelf ook, 20-21 graden.

Tel alle wattages op ,per 24 uur.

Lampen = x 8 x watt.
Filter = x watt x 24 uur.
Heater 300 watt, blijft dan 12 uur. om op 28 -29 graden te blijven.

Reken zo maar door.
 
Weet dat het voor discus te koud is en dat het water 28-30 graden moet zijn. Vroeg me dus alleen af wat me dat zo ongeveer gaat kosten.

Heb ff de hele lijst snel gekopieerd en geplakt, dus vandaar dat die eiwitafschuimer erbij staat 🙂

Ben ook niet goed in die berekeningen, maar een heater zal dus ongeveer 12 uur per dag aan staan bijvoorbeeld?
 
Tenzij de temperatuur in huis wat omhoog gaat.
Dat moet je afwegen.
 
Ik was voor mijn discusbak afgelopen jaar rond de 400 euro kwijt. Ik had er twee pompen, een 200 watt heater, een luchtpomp en ledverlichting op staan. De grootste besparing haal je dus door al je verlichting te wijzigen van TL naar Led.

Ik houd globaal gezien 1 euro per watt aan. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel dat is. In mijn geval was dat 200 voor de verwarming, circa 100 voor de pompen en nog eens circa 100 voor de verlichting en de luchtpomp. Hier kwam ik prima mee uit.

Ik zou overigens wel even goed nakijken of je deze bak wel wilt kopen, er zit heel veel bij wat je niet gaat gebruiken ( de eiwit afschuimer, de stromingspompen en de koral smart wave, dit zijn spullen van een zeewater bak).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan