hoeveel lampen boven 2 meter lang en 70 cm diep??

P

pd4plm

Guest
Goedendag allen,

Zoals sommigen al weten heb ik sinds kort een 2 meterbak in de kamer staan.
Het is een opknapper en ik heb de tijd dus wil het in 1 keer goed doen.
De vorige eigenaar heeft er 4 t8 lampen in geplaatst,arcadia freshwater,45w.
Ik heb het idee dat het een beetje weinig was aangezien hij ze ook op de voorste helft van de bak had gemonteerd.Achterin zat geen lichtvoorziening.
Mijn idee is om er 6 of 8 t5 in te plaatsen,al dan niet dimbaar.
In ieder geval met tijdschakeling.
Heb al enig advies mogen ontvangen van Looney waarvoor dank.
Aangezien hier de ervaring een beetje ontbreekt qua verlichting,heb nu dubbele t5 aqualightarmatuur in een rio180,zelf een dimmer gebouwd en dat werkt in mijn ogen redelijk tot goed.Maar deze bak is enigszins groter dus vandaar mijn vraag.
Voor de duidelijkheid,het wordt een Azi� geori�nteerde inrichting zonder biotoop idee�n.
Ik wacht af...........

Paul
 
Nou een T5 heeft een wat groter doordringing bereik dan een T8, maar allebei rooien ze de diepte van 70 cm niet.

Dat betekent kortweg dat het groeilicht op de bodem te weinig zal blijken te zijn en te blijven als je TL lampen. gebruikt. Dat geldt uiteraard alleen als je een echte plantenbak wil.
Je hebt dan een lummenstroom van minimaal 40 per liter water nodig!


Je zult dan moeten omzien naar een ander soort (bij) verlichting die wel voldoende lichtstroom (=lumenstroom) op de bodem brengt.

Doe je dat niet, dan zullen de planten in de onderste 20 cm van je bak zeer slecht groeien, en de hoog groeiende soorten zullen de 1ste 20-30cm vanaf de bodem weinig en kleine groene blaadjes maken, en pas daarboven hun normale kleuren en groeiwijze laten zien.

Echter voor varens en mossen is er weer wel genoeg licht op de bodem. Ook algen kunnen daar heel hardnekkig worden.

Klik maar eens op deze link en leer......!!
http://home.zonnet.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm

Greetzz BigSmoke
 
even voor de duidelijkheid,diepte bedoel ik de afstand voor/achter,niet de hoogte die is gewoon 50 cm

afmetingen als volgt,BxDxH 2000x700x500
 
is die 70cm de hoogte van je bak of van de waterhoogte ( bodem tot wateroppervlak)
 
O, maar dan wordt het verhaal natuurlijk geheel anders!

Je mag dan wel T5 gebruiken, maar je kan de T8 ook gewoon blijven gebruiken.

Voor je 700 liter bakje heb je in elk geval minimaal 35 en optimaal 45 lumen per liter nodig,
dus in totaal en lumenstroom van 700 x 35tot45 = 24500 en 31500 lumen gedurende 9-10 uur per dag.

een goede (aqua)lamp levert gemiddeld 93 lumen per watt, dus je kan berekenen hoeveel watt er boven je bak moet komen, namelijk tussen de 263 en 338 watt. dus 8 lampen van 45 watt voldoen uitstekend want leveren dan 8 x 45 watt = 360 watt. Het mogen er ook 7 zijn! Dan kom je op 315 watt en zit je tussen de optimale waardes in. 8 lampen is eigenlijk net te veel!

Zorg ervoor, dat je ongeacht het merk van de lampen een mix krijgt van lampen met een vrij laag Kelvin ( =kleurtemperatuur) getal zo rond de 4000, maar ook een gelijk aantal met een hoge K-waarde van rond de 6000K.

Ideaal schema:
Nachtverlichting aan om 6.30 uur
lamp 1 aan om 7.00 uur
Nachtverlichting uit om 7.15 uur
lamp 2-3 erbij aan om 8 uur
lamp 4-5 erbij aan om 9 uur
lamp 6-7 (en eventueel 8) aan om 10 uur.
Alles laten branden tot 19.00 uur
lamp 6-7 (en eventueel 8) uit om 19.00 uur
lamp 4-5 uit om 20.00 uur
lamp 2-3 uit om 21.00 uur
Nachtverlichting aan om 22.15 uur
lamp 1 uit om 22.30 uur.
Nachtverlichting uit om 00.00 uur.

Zo heb je een uitstekend schema op mee op te starten.
In de loop van de tijd kun je dan nog fijn tunen!

Greetzz Bigsmoke
 
@Bigsmoke, misschien lees ik te strikt (beroepsdeformatie, ofzoiets...) maar toch een vraag
BigSmoke zei:
Voor je 700 liter bakje heb je in elk geval minimaal 35 en optimaal 45 lumen per liter nodig,
dus in totaal en lumenstroom van 700 x 35tot45 = 24500 en 31500 lumen gedurende 9-10 uur per dag.
Het onderstreepte deel impliceert (misschien) dat het aantal lumen per liter afhankelijk is van het totale aantal liters.

Lees ik te strikt? Of is inderdaad voor een 100 liter bak minder lumen per liter nodig? (bijvoorbeeld vanwege de hoogte van zo'n bak?)

~ Ivo
 
ik zou ook gaan voor 2x 4rijen 45watt lampen (dan heb je geen lichtbeperkingen naar eventuele planten toe)
als het kan met een dimmer en anders met schakelklokjes
rij 1+3 een 10tal uur
rij 2+4 een 4a5tal uur
BigSmoke's combinatie van 4000K-6000K geeft een frisse natuurlijke kleurpalet
ga je lager in k-waarde van de lampen word de bak geelachtig (bv 8x 3000K)
ga je hoger in k-waarde van de lampen word de bak hard wit (bv 8x 8000K of 10000K)
 
Kijk,dat zijn reacties die zeer waardevol zijn!
Als ik dus de berekening goed volg zou ik in principe dus ook genoeg hebben aan 8x39w t5.
8x39=312 wat dus in het vlak tussen 263 en 338 valt.
Toevallig ga ik morgen op pad voor reflectoren in die maat(39w t5= 850mm) met waarschijnlijk de bijbehorende lampen.
De K-waardes zal ik ook in de smiezen houden,moet tenslotte geen ziekenhuislicht worden... ;)
 
M&I: Je leest te strikt!

De afwijking die ik aangeef geldt altijd ongeacht het aantal liters!

35 lumen per liter als je matige tot nauwelijks planten in je bak houdt
45 lumen per liter als je een weelderige plantengroei nastreeft, meer mag ook.

Als je lampen aankoopt, dien je er rekening mee te houden dat de totale lumenstroom dus

(aantal lampen) x (watt per lamp) x (lumenstroom per watt van die specifieke lampen) = tussen 24500 en 31500 lumen. Dat is wat van belang is!!

Het aantal watt aan sich zegt niet zoveel, de lumen stroom des te meer:

bv een 8 lampen van 45 watt met een lumenstroom van 65 lumen per Watt levert maximaal 23.400 lumen op
maar 7 lampen van 45 watt met een lumenstroom van 95 lumen per Watt levert maximaal 29.925 lumen op.

Het totale LUMENGETAL is van belang, het aantal lampen of het aantal watts in totaal is ondergeschikt!

Greetzz BigSmoke
 
Nou het gaat gebeuren binnenkort..........tenminste als het aan mij ligt.
Heb vanmorgen 8 reflectoren opgehaald voor het luttele bedrag van 75 euries..........
Moet er bij zeggen dat er ook nog 14(!!)lampen bij zitten.
Mix van Philips 830/840,gelukkig wel gelijk verdeeld.
6 kortstondig gebruikt(volgens eigenaar)6 nieuw en nog 2 Dennerle tropal.
Denk dat het een goed handeltje is geweest,was van een hoger bedrag uitgegaan.
Nu nog de evsa's erbij bestellen en de doppen.
Ik denk dat ik het advies/schema van Looney aanhoudt met een combinatie qua lichtschema van Big Smoke.
T.z.t zal ik het toelichten(hihi)met foto's.

grt Paul(PD4PLM....da's uit m'n andere hobby)
 
Nou dan maar succes gewenst met het begin!
En je weet een goed begin is het halve werk!

Greetzz Bigsmoke
 
zal eerst eens beginnen met die kap te kuisen.............die ziet er toch uit!!!!!!!
ik geloof dat het javamos over heel de kap was gegroeid.....zonder onderhoud :oops:
 
Soda is een uitstekend middel om een en ander schoon te maken. Daarna met schoon water en doek navegen en klaar. Ontsmet tevens de oppervlakte die je behandeld.

Greetzz Bigsmoke
 
Terug
Bovenaan