Wat is er nieuw

hoeveel licht aquarium 80 cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter nielsaquarium
  • Startdatum Startdatum
N

nielsaquarium

Guest
Ik heb 2 T8 lampen in mijn aquarium van 80 cm en als ik er een nieuwe plant in doe bijvoorbeeld de Cabomba Aquatica dan groeit deze gelijk naar het wateroppervlak en vormt geen nieuwe bladeren meer, dus de afstand tussen de bladeren word steeds groter. kan dat komen door licht tekort of waar anders door.

Gr Niels

Ja dat kan!

Om planten als de Cabomba, welke helemaal niet zo'n makkelijke plant is, goed te laten groeien, hb j naast voeding ook voldoende licht nodig.

Je kunt heel gemakkelijk via i-net erachter komen hoeveel LUMEN per watt jouw T8 leveren, dat is namelijk per merk en type verschillend!

Je hebt per dag minstens 10 uur licht nodig van beide lampen.
Verder heb je voor een goede plantengroei voor een plantenbak zo tussen de 40 en 45 lumen per liter nodig, in jou geval dus 80 x 40tot45 = ongeveer 3400 lumen.

Ook kan het zijn, dat de lichtkleur (= het K(elvin)getal) van je lampen niet goed is.

Warmwit (laag K getal 3000 tot 4000K) bevorderd de LENGTEgroei ( hiervan heb jij nu last)
Koelwit (hoog getal 6000 of meer) bevorderd de gedrongen groei.

Op basis van deze gegeven zou je moeten kunnen vaststellen of je verlichting aan de gestelde eisen voldoet. Zo niet, dan moet je of omschakelen naar planten met minder hoge lichtbehoefte (langzaam groeiers) of andere lampen kopen en/of de verlichtingsduur naar 10 uur brengen.

Greetzz BigSmoke

Ik dacht dat een standaard Philips T8 buis rond de 2500 lumen zit. Dus dat is 5000 in jou bak ongeveer. Dat is dus meer dan de 3400. Ik denk dat jij misschien wat warmere kleuren boven de bak hebt. Ik heb dat ook en herken je probleem.

jessicapilon zei:
Ik dacht dat een standaard Philips T8 buis rond de 2500 lumen zit. Dus dat is 5000 in jou bak ongeveer. Dat is dus meer dan de 3400. Ik denk dat jij misschien wat warmere kleuren boven de bak hebt. Ik heb dat ook en herken je probleem.
Dat zijn deze (4000K) en deze (6500K) lampen toch? 1250 resp. 1350 Lumen.

BigSmoke zei:
Ook kan het zijn, dat de lichtkleur (= het K(elvin)getal) van je lampen niet goed is.

Warmwit (laag K getal 3000 tot 4000K) bevorderd de LENGTEgroei ( hiervan heb jij nu last)
Koelwit (hoog getal 6000 of meer) bevorderd de gedrongen groei.
Heb je hier meer informatie (of een link daarnaartoe) over? Vind het wel interessant namelijk.

~ Ivo

Ik heb nu net een nieuwe schakelkast en een T8 van sera plantcolor van 550 lumen, zou dat genoeg zijn?

gr Niels

De derde link zegt inderdaad iets over lengtegroei en compacte groei, maar een uitleg over het hoe en waarom zie ik er niet terugkomen. Ook jammer eigenlijk.

~ Ivo

Ik zal straks uitleg posten.

@jessicapilon:
overigens zegt een MERKNAAM niks over LUMEN per watt!

Dat namelijk (aantal watt's en dus ook lumenstroom) is weer afhankelijk van de lengte van de lamp!

Greetzz BigSmoke

En is de Philips 830 super 80 ook goed om ijn probleem op te lossen.

gr Niels

Ik heb ook 2 TL lampen in mijn 80 centimeter en dat is MEER dan genoeg voor 99.9999% van de planten.

Mijn glossostigma groeit bijvoorbeeld bijna de grond in 😛

Wel reflectoren gebruiken he!

Er zijn heel veel soorten lampen. Ik zal m beperken tot de standaard TL buizen (T8).

Hieronder een kleine vergelijking van Philips lampen.
Philips TLD 830 van 150 cm heeft 58 Watt en levert 5200 lumenstroom Kleurgetal 3000 (warmwit)
Philips TLD 890 van 150 cm heeft 58 Watt en levert 4000 lumenstroom Kleurgetal 10000 (koelwit)
Philips TLD 865 van 150 cm heeft 58 Watt en levert 3250 lumenstroom Kleurgetal 6500 (koelwit)

De vuistregel is dat lampen met een HOOG getal een heel goed waterdoordringingsvermogen hebben en dus
ook op grotere diepte nog (bijna) het hele kleurenspectrum kunnen leveren.
Resultaat is dan ook gedrongen groei van de planten en natuurlijke kleuren van de vissen

Deze gegeven gelden ook in omgekeerde vorm:
Lampen met een laag K-getal kunnen niet het hele spectrum op grote diepte brengen en daarom stimuleren deze lampen een extra lengte groei. wel zijn de kleuren zachter en wat geler.

Zo kun je dus, door van diverse fabrikanten de gegevens van hun lampen bij een bepaalde lengte (=wattage!!) met elkaar vergelijken en zo voor jouw bak een ideale combinatie kiezen.

Greetzz Bigsmoke

BigSmoke zei:
De vuistregel is dat lampen met een HOOG getal een heel goed waterdoordringingsvermogen hebben en dus
ook op grotere diepte nog (bijna) het hele kleurenspectrum kunnen leveren.
Resultaat is dan ook gedrongen groei van de planten en natuurlijke kleuren van de vissen

Deze gegeven gelden ook in omgekeerde vorm:
Lampen met een laag K-getal kunnen niet het hele spectrum op grote diepte brengen en daarom stimuleren deze lampen een extra lengte groei. wel zijn de kleuren zachter en wat geler.
Waardevol; zeer waardevolle info :thumbs:
(heb er nu pas wat info bij kunnen zoeken en dat bevestigd eigenlijk dit verhaal (de (kleine) nuances zullen er vast zijn)).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan