Hoeveel lichturen?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

ik vroeg me af hoeveel uren per dag ik mijn aquarium lamp aan kan houden? Ik heb het nu staan op 8 uur.
Ik heb wat blauwoogjes en neontetras, citroengarnalen en een paar indische modderkruipers in de bak. Het is een 60L bak. Qua planten zit er een echinodorus ozelot in, hygrophilia siamensis, een ludwigia rubin en een anubias mini op kienhout. Ook een paar mini stukjes mos maar die lijken niet door te groeien. Hoeveel uren is het maximaal dat je kan hebben qua lichturen, wat is de 'schadelijke' grens voor aquarium planten?
Het liefst wil ik natuurlijk langer de lamp aan hebben om langer van het aquarium te kunnen genieten, maar alleen als dit mogelijk is.
 
e.e.a is ook afhankelijk van waar die staat (lichtinval van buiten) en intensiteit van je lampen en plantenvoeding
 
Ook dat ligt weer aan de licht intensiteit, veel planten van je kunnen met minder maar de Ludwigia vraagt vaak wel wat meer licht.
Zelf heb ik mijn bakken 12 uur per dag op de "volle" doch gedimde licht.
 
Ipv het licht langer aan doen kan je ook het licht later aan doen zodat je in de avond ook nog kan genieten.

Bij mij brand het 9 uren en gaat om 12u in de middag aan.
 
Om 12:30 gaat hier een blauwe lichtstrip aan die wordt opgevolgd om 13:00u door de hoofdverlichting. Rond 20:30 gaat de blauwe lichtstrip weer aan waarna om 21:00u de hoofdverlichting uit gaat. De blauwe lichtstrip gaat dan uit om 23:00u.
 
Ah oke, de lamp zou in principe wat langer aan kunnen dus. Als het goed is heb ik een 15 watt in de deksel zitten, dit zat al ingebouwd in de deksel toen ik het aquarium van iemand overnam.
 

Bijlagen

  • IMG_20200810_135253.jpg
    IMG_20200810_135253.jpg
    244.1 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20200803_132759 (1).jpg
    IMG_20200803_132759 (1).jpg
    138.4 KB · Weergaven: 51
In een aquarium zonder toegevoegde co2 zou ik maximaal 8 uur aan houden. Zelf heb ik mijn aquaria van 15:00 tot 23:00 aan staan. Als je langer wil, zet hem eens een paar weken een uurtje langer en kijk hoe het gaat. Zo lang duurt het gemiddeld voor je veranderingen gaat zien!
 
Terug
Bovenaan