Hoeveel liter per vis aanhouden


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
116
Leeftijd
26
Goedenavond allemaal,

Ik ga een rio 240 opstarten met daarin een buitenfilter van 900 l/h. Nu vraag ik mij af hoeveel liter water ik per vis moet aanhouden.
De meer capaciteit de meer vis er in zou kunnen. Ik heb dus iets meer dan 3x filtercapaciteit van de bak.
Ik wil jonge maanvissen in het aquarium doen een stuk of 5. Dan zou ik al op 250 liter vis zitten. Ik ga over een paar maanden of een jaar naar een grotere bak omdat dit aquarium uiteraard te klein is voor volwassen maanvissen voordat ik over de afmetingen word aangevallen ;p
Zou ik hier nog vis bij kunnen voegen?
Of is dit aquarium zelfs te klein voor jonge maanvissen.
Dacht zelf om een koppeltje appistogrammas en een paar corydorassen toe te voegen mocht dit mogelijk zijn.

Graag hoor ik jullie mening
 
Hoe hoog is de bak want ik betwijfel of de bak voor Manen hoog genoeg is. Dan bedoel ik het watergedeelte.
 
Zolang de maanvissen nog jong zijn, zou dat geen probleem moeten zijn.
Ik zou eerlijk gezegd zelfs met 7 stuks durven beginnen: hoe groter de groep (binnen de grenzen van het mogelijke natuurlijk), hoe meer agressie zich verdeeld. Bovendien is het bij jonge maanvissen niet ondenkbaar dat er uitval is, en dan heb je er een paar 'op reserve'.
Cory's zijn een prima idee, zeker met jonge vissen, die ruimen een teveel aan voer op.

Of je voldoende filtercapaciteit hebt, hangt o.a. af van je planten, van je filtermateriaal, van de rijping van je bak en de beste manier om dat inde gaten te houden is door je waterwaarden te meten. Liters water per vis is slechts een hulpmiddeltje met beperkte waarde. Belangrijker is of je water schoon is, of er voldoende schuilplekken zijn, of er voldoende mogelijkheden zijn om elkaar te ontlopen en of de vis voor zijn zwembehoefte voldoende ruimte heeft.
 
Hoe groot gaat de volgende bak worden en op welke termijn wil je die aanschaffen?
 
Zolang de maanvissen nog jong zijn, zou dat geen probleem moeten zijn.
Ik zou eerlijk gezegd zelfs met 7 stuks durven beginnen: hoe groter de groep (binnen de grenzen van het mogelijke natuurlijk), hoe meer agressie zich verdeeld. Bovendien is het bij jonge maanvissen niet ondenkbaar dat er uitval is, en dan heb je er een paar 'op reserve'.
Cory's zijn een prima idee, zeker met jonge vissen, die ruimen een teveel aan voer op.

Of je voldoende filtercapaciteit hebt, hangt o.a. af van je planten, van je filtermateriaal, van de rijping van je bak en de beste manier om dat inde gaten te houden is door je waterwaarden te meten. Liters water per vis is slechts een hulpmiddeltje met beperkte waarde. Belangrijker is of je water schoon is, of er voldoende schuilplekken zijn, of er voldoende mogelijkheden zijn om elkaar te ontlopen en of de vis voor zijn zwembehoefte voldoende ruimte heeft.

Rijping is op dit moment nog erg weinig. Hij draaid nu sinds zondag. Wil er wel veel planten in kwijt maar nog wel ruimte voor de corys op de bodem overhouden. Er zit ook een groot stuk hout in voor eventuele schuilplekken.
 
Hoe groot gaat de volgende bak worden en op welke termijn wil je die aanschaffen?

350 liter of 400. Binnen een jaar van nu
 

Terug
Bovenaan