hoeveel lumen op 55 liter


S

Schaive78

Guest
Ik heb een 55 liter bakje met netto 45 - 48 liter water.

nu kan ik kiezen om een pl lamp van 18 watt 1200 lumen of een pl lamp 24 watt 1800 lumen.

het is een garnalen bak met wat mos en snelgroeiers er in . en de monte carlo op de bodem.

het is een superfish panorama 60.

welke lamp zouden jullie doen.

Heb ze allebei binnengekregen, maar de deksel van de lichtkap is wat kapot gegaan, en heb ik gelijmd maar wil hem liever niet gelijk weer er af halen. graag jullie advies welke lamp?
 
Ik denk dat het allebei kan. Met de 18w zit je wat aan de onderkant en met de 24w ga je richting wat je voor een plantenbak nodig hebt qua lumen per watt.

Als je geen CO2 en dergelijke erop hebt zou ik voor rustig aan en 18w kiezen, en anders voor de 24 denk ik
 
De bak draait al even als ik het goed begrijp? Welk licht hing er tot nu toe boven?
Als de bak inderdaad al draaide met verlichting speelt dit ook wel wat mee in de beslissing.
Zit er standaard geen 24watt in die bakjes?
Geef je plantenvoeding en/of co2? En hoe veel planten staan er in je bakje (niet qua soorten maar eerder volume)

Lumen zegt niet alles natuurlijk maar als ik daar op af ga zit je met de 24 watt aan 37,5lumen per liter.
Wat misschien wel aan de hoge kant is als je geen co2 toevoegt.
Met de 18watt zit je wat lager qua lumen dus wat veiliger zonder co2 en met lage dosis plantenvoeding.

Edit: de post van sschot kwam terwijl ik aan het typen was...
 
Ja de bak draait al een paar maanden. Er hing zo'n standaard (24 watt) pl lamp boven wit/blauw. Maar daar kwam bijna geen licht vanaf.

Ik geef wel plantenvoeding, een all in one. als planten staan er nu in 2 xbelgisch groen , 2x vaantjesplant , monte carlo en wat mossoorten. Maar wil graag de bodem bedekt hebben en dan wat mos op het hout .

ik gebruik geen co2
 
Ik zou dan beginnen met de 18watt (de nieuwe 24watt geeft dus meer licht dan de originele veronderstel ik?).
Je hebt niet echt planten met hoge licht vereisten en je kan het altijd opdrijven mocht je zien dat de plantjes niet groeien met 18watt.
Als je direct de 24watt gebruikt loop je misschien meer risico op algen terwijl je met de 18watt maximaal wat tragere groei riskeert...
 
Heb de 18 watt er nu in gedaan. Die geeft nog behoorlijk meer licht als de originele 24 watt
 
Je hebt nu al meer licht geef je aan dus kijk het even aan zo. Ik heb ook een 18W pl boven de panoramabak zoals je weet en de planten groeien rustig. Met meer licht zal ook de vraag naar voeding weer stijgen.
 
Je hebt nu al meer licht geef je aan dus kijk het even aan zo. Ik heb ook een 18W pl boven de panoramabak zoals je weet en de planten groeien rustig. Met meer licht zal ook de vraag naar voeding weer stijgen.
Ja wist het.

met standaard lamp PL Blauw/wit 24 watt
garnalen.jpg

met 18 watt PL lamp 840
garnalen1.jpg
 
Moet ik de tijdsduur ook eerst terug draaien, stond op 8 uur per dag. Of misschien 2x 4 uur doen. En voeding? ook nog aanpassen? ik gaf 1x p.w. 10 ml
 
Nogal een pittig verschilletje...

Qua voeding: meten=weten
Qua verlichting: je kan 2x4 doen met 1-2 uur pauze.

Zou wel me ogen open houden voor een (bio) co2setje
 
Nogal een pittig verschilletje...

Qua voeding: meten=weten
Qua verlichting: je kan 2x4 doen met 1-2 uur pauze.

Zou wel me ogen open houden voor een (bio) co2setje

Ik heb inpricipe alles nog liggen voor co2, alleen heb geen magneetventiel meer liggen. Had altijd op mijn rio 180 een dennerle co2 met weggooiflessen. Maar daar inmiddels een gewone set.

Maar is een magneetventiel echt nodig??
 
Ik heb deze bak dus ook met de 18W pl en doseer geen co2 en dat gaat prima. Enkel wat voeding doseer ik hierbij.
 
Hoeft niet maar ja dan moet je hem wel steeds open en dichtdraaien.

Of je gebruikt bijvoorbeeld 2KH vloeistof in je dropchecker waardoor je maar op 20ppm co2 uitkomt (nog steeds genoeg voor de planten).
Je voorziet genoeg oppervlaktebeweging (oké, je hebt dan wat meer verlies van co2 maar dat is ook geen ramp eigenlijk)
en je laat je co2 24 uur per dag open staan terwijl je er voor zorgt dat je dropchecker mooi groen is (zeker tijdens de lichturen)

Als je 24u aan een stuk bvb 1 bps doseert komt dat overeen met 3bps op 8 uur eigenlijk dus netto zal het verschil niet zo groot zijn. Je zal in verhouding misschien iets meer moeten doseren als je echt veel oppervlaktebeweging hebt gedurende de ganse dag.
Om dat te vermijden kan je ook een luchtpompje of een skimmer op een tijdsklok aansluiten en zorgen dat deze tijdens de nachturen aangaat voor extra zuurstof/ontgassing.
 
Ik zal eens even kijken wat ik ga doen. Met bio co2 ga je ook 24 uur per dag door?

Wil eigenlijk eerst proberen zonder.
 
Ook gwn lekker zonder gaan doen hoor.
Maar mocht je toch merken dat je nu wat tekort komt omdat je een betere lamp erop hebt ben je alvast voorbereid ;)
 
Maar wat honeybadger zegt, als je 24 uur per dag de co2 langzaam laat doorlopen is het dan toch nog altijd meer co2 dan helemaal geen co2. Dit als je zonder magneetventiel werkt.
 
Maar wat honeybadger zegt, als je 24 uur per dag de co2 langzaam laat doorlopen is het dan toch nog altijd meer co2 dan helemaal geen co2. Dit als je zonder magneetventiel werkt.

Dat is wel zo, maar in de nacht stoten je planten ook co2 uit en nemen ze minder op, dus dan stijgt je co2 gehalte dubbel zo snel terwijl ze niks opnemen.

Die fluctuatie in co2 gehalte kan nog meer kwaad doen dan een continue gebrek aan co2.

Let ook op dat je de monte carlo regelmatig snoeit, hoger dan 5cm en je hebt kans dat de wortels wegrotten en hij omhoog komt.
 
ok.

De monte carlo is nu net nieuw. die moet zich nu denk ik eerst nog een beetje wortelen
 
ja klopt. maar had ze vorige keer in hele grote stukken geplant. vandaag uit elkaar gehaald en opnieuw in kleine stukjes geplant. dus moeten even weer wortelen
 
met 18 watt PL lamp 840
Jij zegt dat je in deze bak dit licht gebruikt. Maar als ik daar op zoek staat er bij dat het 'koel' licht is. Maar dat kan ik niet rijmen met jouw onderstaande foto.
Wat is nu het juiste model lamp dat dit licht geeft?

garnalen1.jpg
 
ik heb de originele lamp nu vervangen voor de 18 w 840 pl lamp. dat is wat je nu ziet.
 
of bedoel je dat deze te geel is voor een 840 lamp
 
840 is 4000kelvin Ronald.

Ik geef toe dat dit me eerder 3000k lijkt zo geel als het is, maar 4000 is ook nog aardig geel hoor. Zeker als het hout nog een verkleuring afgeeft.

2dTAKj
 
Prima kleur hoor, het blijft altijd kiezen als je maar 1 lamp hebt. 840 is best nog gelig terwijl 865 (6500k) weer extreem wit is.


Ik zie trouwens op de foto een luchtaanvoer in je filter uitlaat en een enorme hoeveelheid bellen die je erin blaast. Is dit met een reden? Zo jaag je er al je co2 uit namelijk, en dat moet je met deze verbeterde verlichting nu juist even niet hebben.
 
Ok. Dat wist ik niet. Kan het er zo uithalen
 

Terug
Bovenaan